Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

“Kijk wijzer” naar het kind van gescheiden ouders Een studie naar “Wat kunnen en willen leerkrachten hierover signaleren?” Maud Poland, Carla van Maurik.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Karina Smoor Kenneth Simson Martijn Klijn Murlyn Finsy
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Welkom bij Leefstijl.
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Opvoeden van drukke kinderen
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
Monique Van Eyken Familiaal bemiddelaar Kindercoach Praktijklector KUL
Kinderen en hun sociale talenten
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Kinderen en echtscheiding
Opvoedingsondersteuning
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Autismespectrumstoornis
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Crisis en het domino-effect
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Welkom ik maak me sterk.
Gemaakt door Steffie Hemeryck.   Asielverzoeken  Asielprocedure  Reden gevlucht  Oorlog  Geweld Algemeen.
De kracht van positief opvoeden
PETS! Pesten anders bekeken
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Hoe pedagogisch handelen?
Ruzie maken… een vak apart !?
Interculturele klassen, ouders en buurten
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Liefde en relaties.
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Intensieve begeleiding
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding. Jolien Vandoorne

Eerst enkele cijfers. ECHTSCHEIDING ! 20 % van de kinderen zien hun ouders scheiden. Steeds op jongere leeftijd met scheiding van de ouders geconfronteerd. Jongere: gaat het om ongehuwde ouders. Oudere: einde van een huwelijk.

Onderzoek : hoe komt het dat bepaalde kinderen lijden onder de scheiding? Leefwereld van het kind : gekenmerkt door verlies. Ze voelen zich machteloos, opstandig, kwaad,... Grootste risicofactor : aanwezigheid van frequente conflicten.  kinderen : negatieve gevoelens, emotioneel, probleemgedrag.

Raken in de knoop met zichzelf. Voelen zich niet begrepen. Kinderen willen gehoord worden. Nieuwe dingen verwerken : woonomgeving, nieuwe relaties.

5 factoren die een rol spelen. zowel bij ouders als kinderen  risicofactoren die de kans op scheiding verhogen. Afwijkende gezinsvorm. Sociale en materiële omstandigheden. Bekommernissen en angsten van de ouders. De wijze waarop ouders opvoeden.

Belevingen van de kinderen. Gevolgen worden van buitenaf bekeken  Hoe ze de scheiding ervaren, welke betekenissen ze geven en hoe ze zelf handelen. Het is een ingrijpend gebeuren Kinderen verwachten een goed verhaal van hun ouders. vb. iedereen zal gelukkiger zijn. een eind aan de eventuele ruzie. Ideaal : ouders die met hun kinderen er over praten ! indien ze niet erover kunnen praten is hun leerkracht een belangrijke gesprekspartner.

Hypothese van Marquardt Het conflict dat niet uitgevochten wordt tussen de ouders wordt door de kinderen verinnerlijkt. Ze moeten zich steeds aanpassen aan de ene dan weer aan de andere. Ze moeten een eigen identiteit creëren. Moeten zich op verschillende plaatsen zichzelf voelen. Kinderen van gescheiden ouders zijn minder open en hebben meer geheimen voor hun ouders. ‘goede scheiding’ bestaat niet !

Pedagogische bedenkingen. Waken over het welzijn en de groeimogelijkheden van betrokken kinderen Conflicten moeten vermeden worden. Fundamenteel vertrouwen moet begrepen worden. Als ouders scheiden plegen ze een inbreuk op hun basisvertrouwen.