Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Gewetensvrijheid.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Wat geloof jij van de kerk?
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Pastoraal op school.
Informatiebundel Relatie Onderwijs-Arbeid
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
identiteit specificiteit
Godsdienst.
Godsdienst.
Woord van Leven November 2012.
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Leven met God door de week. Een vraag vanuit geheiligd verlangen.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Beoordelen met behulp van rubrics
Zorgplicht in passend onderwijs
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
HOE ZIT HET MET ONZE ‘K’?. TELEVOTING TEST 7 vragen 10 seconden Resultaat op scherm.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
De Victoria Schaal Pedagogische grondopties voor katholieke schoolidentiteit - Diagram Additional text exploring the video clip.
Partiële participatie: een nieuw perspectief voor het vak godsdienst en de katholieke dialoogschool? door F RANS H ITCHINSON, Ere-inspecteur-adviseur Rooms-katholieke.
Prikkelverwerking bij kinderen
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Zondag 23 februari thema: ‘I Believe in Miracles’ - Handelingen 12.
Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit. Casus Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw.
Nog bepalen… Vriendschap. Benoem drie dingen die jij kenmerkend vindt voor vriendschap Introductieopdracht Kenmerk van vriendschapVerbinding met christen-zijn.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
“eigenheid” & “diversiteit”
5. Leven voor God 1 Petrus 3:8-12 en 4:1-11.
Kort doopformulier voor de kinderdoop
Boven, rechts, bronnen vd Jordaan
Medische Kennis.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
op weg met een jaarthema
Christus’ project: de kerk
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
De Goede Week 2013 op de lagere school.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Lezing NKSR Kansen voor persoonsvorming
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
PROJECT INTERFACE.
Ik twijfel, geloof ik….
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Hoe is uw naam, waar zijt Gij te vinden?
(solo) Hoe is Uw naam, waar zijt Gij te vinden? Eeuwige God,
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
vragen over, van en aan God
Transcript van de presentatie:

Stellingen ter discussie

Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.

In een christelijke school is er voor elke moeilijke leerling altijd een nieuwe kans.

De school is een professionele omgeving. Leerkrachten komen er niet om over zichzelf en over hun (on)geloof te spreken.

Anders gelovige jongeren moeten ook op een katholieke school hun godsdienst kunnen belijden.

Jongeren verlangen vandaag duidelijkheid. Daarom zijn ze geïnteresseerd in uitgesproken christelijke getuigenissen.

Leerlingen die christen zijn, komen vandaag onvoldoende aan hun trekken op een katholieke school.

Het pastorale aanbod dat wij vandaag doen op school is voornamelijk ethisch en niet religieus, laat staan: christelijk.

Wij overvragen leerlingen wanneer we van hen levensbeschouwelijke keuzes verwachten.

Er is een essentieel verschil tussen een viering en een bezinning.

Pastoraal die niet concreet vertaald wordt in het schoolwerkplan, is enkel een ‘een laagje vernis’, of een ‘christelijk sausje’.

De pastorale groep is een taakgerichte groep en geen bezinningsgroep.