Hoe houden we onze woonwijk leefbaar? Werkgroep Sint-Pieters-Buiten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Advertisements

- Achtergrondinfo casus - Aan de slag!
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Gedelegeerd bestuurder
VEILIGHEID. De bewoners van St. De Heem zijn –Er op vrijwillige basis –Komen soms uit niet stedelijke omgeving en zijn uiteindelijk in de stad terecht.
C2C en Gebiedsontwikkeling
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
Presentatie Ledenvergadering Rabobank
Campagne Enkele tips en suggesties. Duidelijkheid Maak een 10 punten lijst –5 punten VOOR (Wij willen dat …… ) –5 punten TEGEN ( Wij willen niet dat ….
Opzet van de workshop Kennismaken
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Project: Coöperatie Esbeek
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Leefbaarheid Casus: Kanaleneiland, Utrecht. Eén van de veertig
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
‘Van wijken en wanten weten’ Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht Den Haag,
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
WORKSHOP EEN JONGE KIJK OP HET VEILIGHEIDSBELEID VAN JOUW STAD.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Gemeente Leidschendam-Voorburg Woonoord Duivenvoorde: Henk van Veen.
LODESTAR O NLINE E XPERTS Welkom! Ben jij een Kameleon?
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Informatieavond Bovenbouw Montessori
Conflicten bij ruimtelijke projecten
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
Programma van vanavond:
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
O.B. PWA Beu sichem I 6 november straks krijgen we een mooie frisse school.
Reconstructie Jeltingalaan Buitenpost
Inspreeknotitie Werkgroep Floriade Platform Filmwijk 25 juni Filmwijk in het groen.
11) Die toonde dat Gent Sint-Pieters, als drukst bezochte station in heel Vlaanderen in feite moeilijk bereikbaar is met de wagen. FOTO STAPEL STUDIES.
WAT IS EEN WIJKCIRCULATIEPLAN? Concrete vertaling van het deelmobiliteitsplan op wijkniveau Algemene visie over de circulatie - creëren van een kader,
Van krachtwijk naar fietswijk
Godsdienst 1.
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Heusden-Zolder – wooninbreiding Vlaminglaan Buro LST GEMEENTE HEUSDEN - ZOLDER WOONINBREIDING VLAMINGENLAAN Infovergadering 3 november 2014.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Sleutels voor succes Van kantoor naar hotel. Even voorstellen Jeroen van Leeuwen NL Jobs Actief sinds 2002 Westland, tuinbouw Arbeidsmigranten Huisvesting.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
30 maart 2015 Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Stiller spoor voor Deurne Informatiebijeenkomst, 19 februari 2014.
klankbordgroepbijeenkomst1 Welkom leden van klankbordgroep Bergerhoflocatie.
De werkwijze van de op hoofdlijnen. Regulier overleg met Woonpartners op directie niveau. Overleg met gemeenten en overige partijen in het werkgebied.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
DE NOORDERLIJN IN EEN NOTENDOP Tramverbinding tussen centrum, Eilandje en noorden van de stad Nieuwe P+R Havana Heraanleg Noordelijke Leien, Rooseveltplaats.
Gezonde stad Blijft mobiliteit gangbaar en leefbaar? Gemma van Eijsden RWS Schakeldag 21 juni 2016.
Sittard-Geleen in 2025 Door: Rens en Robin. Inhoudsopgave Inleiding Waarom leef jij prettig in jouw buurt (in 2025) Hoe draag jij bij aan de leefbaarheid.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Wheermolen-Oost Renovatie 1.
Bijbelse adviezen voor een gezond geestelijk leven!
Omgeving op Mensenmaat
Thema 5 “De Stad”.
Probleemstelling Algemeen probleem: oneigenlijke verkeerstroom die in deze richting door wijk rijdt Specifieke routes met concentratie van algemeen probleem.
Casus Wijkatelier Groen en Gezond Gageldonk-West
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Buurtplatform Groothandelsmarkt De start van Betrokkenheid
Transcript van de presentatie:

Hoe houden we onze woonwijk leefbaar? Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

Conclusie  Nu al veel te veel verkeer  Verkeer zal nog toenemen  Luchtverontreiniging, lawaai, onveiligheid,…  Tal van negatieve invloeden op onze gezondheid  Luchtwegproblemen  Hart- en vaatziekten  Sociaal-psychologische effecten  Andere  Onleefbare wijk, leegloop, verval,…

Naar een verkeerscirculatieplan Bestuursakkoord Stad Gent – vraag van beduidende meerderheid van bewoners – buurt verkeersluw maken Samen naar een verkeerscirculatieplan Vier principes 1.Stratenhiërarchie respecteren 2.Blijvende bereikbaarheid 3.STOP-principe 4.Meer groen

Principe 1 Stratenhiërarchie respecteren “Verkeerleefbaarheidsplan Omgeving St- Pietersstation” (Stad Gent) 1.Doorgaand verkeer 2.Doorgaand verkeer naar Sint-Pietersstation (Parking en Kiss and Ride) 3.Wijkontsluitingsverkeer 4.Bestemmingsverkeer

Doorgaand verkeer

Doorgaand verkeer naar Sint-Pietersstation

Wijkontsluitingsverkeer

Bestemmingsverkeer: alle overige straten

Wegenhiërarchie wordt nu NIET gerespecteerd Sint-Denijslaan = wijkontsluitingsweg – 20% wijkverkeer, 80% sluipverkeer !! Woonstraat = max voertuigen/dag – Tuinwijklaan: 4200 voertuigen/dag – Maaltebruggestraat: 3200 voertuigen/dag Tijdelijke invloeden – Werken aan Sterre en Maaltebrug Definitieve invloeden – Verdichting, project Gent-Sint-Pieters, The Loop, etc  Hoe wegenhiërarchie doen respecteren?

Principe 2 Blijvende bereikbaarheid Alles en iedereen in de wijk blijft vlot bereikbaar, op elk moment en met alle vervoerswijzen – Aandacht voor minder mobiele mensen, hulpdiensten, zelfstandigen met bezoekers, materiaal voor huishoudens,…  Hoe wegenhiërarchie doen respecteren en tegelijkertijd de bereikbaarheid behouden?

Principe 3 STOP-principe Stappers > trappers > openbaar vervoer > personenwagens – Schoolstraten – Fietsstraten  Hoe kunnen we het stopprincipe beter toepassen?

Principe 4 Meer groen Meer bomen, meer (tegels waartussen) gras,… – Mathildeplein – Waar nog? Ontharding waar mogelijk – Congreslaan – Waar nog?  Waar kan er meer groen komen, waar kan er onthard worden?

En nu? Twee hoofdvragen: – Staan jullie achter deze vier principes? – Hoe zouden jullie deze vier principes vertalen in een concreet plan? Geef jullie mening! – Straks bij een drankje – Door met buren te discussiëren – Per mail via – Op onze Facebook-pagina Vervolgavond in maart!