“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Communicatie met de achterban
Bedrijfsverbetering met de Code
Vier stappen naar succes.
De roos van Leary.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Time management in het onderwijs
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Van probleemstelling naar doelstelling
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Integriteit in de praktijk
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Kansen voor Samenwerken
Welkom op onze thema-avond
Hoe bid je vol verwachting? mogen en moeten Hoe bid je vol verwachting? mogen en moeten een worsteling.
LIFO® en Omgaan met agressie Een specifieke toepassing Hans Fischer
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
Het wezen van ‘contact’
Beleidsmediation Samen kom je verder Festival Zizani Festival Zizani 27 maart 2008 Hans Slooijer (SGBO)
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Analyse zwemdiplomabezit. Situatie Pas het meetinstrument aan aan de situatie –Wat is het probleem? –Wat is de (beleids)doelstelling? –Waar wil je op.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Betrokkenheid op de werkvloer
Basis communicatieplan
Gericht onderhandelen Perspectief, 6 en 7 oktober 2006 Arjan Broere
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Communicatie met ouders
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Jij, God en je kind.
5 % 15 % 80 % Reteaming, plannen maak je samen! 14 November 2014 Joost Iserief Cathelijne Spijker Vantevoren snoepjes klaarleggen Uitdelen knikkers.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
MANTELZORGGESPREK.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Onderhandelen: een kunst apart Reinhard de Jong
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Welkom bij de Week van het Succes!
Doelen van deze presentatie:
Lastige situaties bij het coachen van groepen
De kracht van positief opvoeden
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Dagdeel 3 conflicthantering
Welkom op onze thema-avond
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Centraal Examen Nederlands
Onderhandelen.
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Openen op 3-4 niveau Een hand met (erg) veel troeven is geschikt om daarmee nogal wat slagen te maken. Het betekent ook dat de tegenpartij daar niet zoveel.
Onderhandelen: een kunst apart
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Nee Zeggen!.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
effectief onderhandelen
Transcript van de presentatie:

“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt” Onderhandelen “Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”

Wanneer onderhandelen? Schaarste Tegengestelde en gezamenlijke belangen Afhankelijkheid

Delicate balans tussen Onderhandelen Delicate balans tussen Competitie Coöperatie Vechten Samenwerken Weggeven Toegeven Randvoorwaarden Beperkt onderling vertrouwen Redelijke mate van machtsevenwicht

Niveaus delicate balans De inhoud, zakelijk aspect De sfeer, de onderlinge verhouding De machtsbalans De achterban

Inhoud toegeeflijk / koppig Vechten; bikkelhard, koppig, geen concessie bereidheid Samenwerken; toegeeflijk, meegaand, concessie bereid Eigen positie; maximum-eisen ander/ hardheid eigen eisen Balans; standvastig, vasthoudend, op de proef stellend Informatie verzamelen

Onderlinge verhouding joviaal / vijandig Vechten; geïrriteerd, onberekenbaar, kortaf Samenwerken; joviaal, persoonlijk, vertrouwelijk, inpakkerig Balans; geloofwaardig, betrouwbaar, solide Ik boodschap = wij boodschap

Machtsbalans onderdanig / bazig Vechten: bazig, agressief, geneigd tot onderwerpen Samenwerken: geen verweer tonend, onderdanig Balans: in staat een zeker evenwicht te bewaren Beroep op gemeenschappelijkheid

Achterban bevoegd / niet bevoegd Vechten: volmaakt gericht op wensen van de achterban Samenwerken: gericht op bereiken resultaat, op het vinden van een oplossing Balans: streeft naar resultaat, rekening houdend met de achterban Bevoegdheidstatus onderzoek

Vier fasen onderhandelen Voorbereiden Bespreken posities Voorstellen doen Het eigenlijke onderhandelen

Voorbereiden Wat is mijn streefpunt/weerstandspunt Welke concessies wil ik doen Welke concessies verwacht ik Waar onderhandelen we Wie is de tegenpartij Wat wil ik minstens bereiken Diagnose situatie

Positiebepaling Sondeer Waar liggen belangen/doelstellingen tegenpartij Let op signalen van bereidwilligheid

Voorstellen doen Misschien.., wellicht…, stel dat…, Voorstellen in vragende vorm Geen harde concessies Laat bereidheid tot “beweging” merken

Het eigenlijke onderhandelen Als….dan techniek Zeg niet nee maar doe een ander voorstel Doe alleen concessies in ruil voor andere concessies Bepaal moment van afsluiting Stel vast wat er is vastgesteld

Concessies je geeft iets en je krijgt iets Probeer de andere partij de eerste concessie te laten doen Beantwoord een concessie met een concessie Doe concessies die groot voordeel voor de andere partij opleveren, maar die jezelf weinig kosten Doe geen concessies aan het begin; denk aan het aspiratie-niveau van de andere partij Stel concessies in het vooruitzicht