Veel voorkomende klachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Sollicitatiegesprek.
Communicatief gedrag + / -
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Johari venster & feedback
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (96% in 2010) Goed:94% (96% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Slecht:0%
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
Presentation Of Learning
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Hulpwerkwoorden can must may etc.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
De spreekbeurt..
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Presenteren.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Opstel schrijven.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Ken je kracht…Deel je kracht…
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Jeans Hij draagt een nieuwe spijkerbroek! Ik vind hem leuk! He’s wearing a new jeans! I like it! He’s wearing new jeans. I like them!
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
PAGE ONE: A YEAR INSIDE THE NEW YORK TIMES. IK KENDE DE DOCUMENTAIRE AL BIJ NAAM MAAR HAD DE FILM NOG NIET GEZIEN. MIJN VERWACHTINGEN WAREN HOOG OMDAT.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Friday, 24 April 2015 vrijdag 24 april 2015 RADIO JEFKEN 75 A Thousand Kisses Deep 6’28’’ Benedectine Monks 4’39’’ E Tu 4’45’’ Exaltation de la Croix.
Betogende spreekbeurt
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
WHY ME LORD WAAROM IK HEER. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Als je nog geen idee hebt …
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Transcript van de presentatie:

sNEl en makkelijk schrijf- en spreekopdrachten beoordelen Rachel Heller

Veel voorkomende klachten RUBRICS Veel voorkomende klachten Waarom doen we dit? Maar ik wist niet dat ik het zo moest doen! Waarom heb ik een 5 en geen 6? Spelling telt? Dat is niet eerlijk! Hij geeft mij slechte cijfers omdat hij niet van mij houdt!

Waarom beoordelen? Prestaties vastleggen: Voor ouders Voor school RUBRICS Waarom beoordelen? Prestaties vastleggen: Voor ouders Voor school Als leermoment: Zodat leerling ziet wat hij/zij goed en minder goed doet Ook om leerling te laten weten wat wordt verwacht

Het nut van een rubric VOORDAT leerling wordt beoordeeld: RUBRICS Het nut van een rubric VOORDAT leerling wordt beoordeeld: Helpt de docent zelf weten wat hij/zij verwacht Helpt de docent met planning (wat moet ik hun eerst leren zodat ze goed kunnen doen?) Helpt de leerling weten wat precies wordt verwacht

Het nut van een rubric NADAT leerling wordt beoordeeld: RUBRICS Het nut van een rubric NADAT leerling wordt beoordeeld: Laat de docent de prestaties snel en makkelijk meten Geeft leerlingen/ouders een duidelijk beeld van sterke en zwakke punten Helpt docent toekomstige lessen plannen op basis van de resultaten Maakt de beoordeling makkelijker als een vergelijkbaar opdracht wordt gedaan

Een rubric maken Denk eerst aan je doelen RUBRICS Een rubric maken Denk eerst aan je doelen Kies beoordelings categorieën (criteria), b.v. woordenschat, gebruik van verleden tijd, uitspraak, enz. Deel de taak/opdracht in gelijke meetbare delen (normaal 2 punten per niveau) Schrijf de beste omschrijving eerst, dan de rest

Een voorbeeld Opdracht: toespraak RUBRICS Een voorbeeld Opdracht: toespraak 1e jaar international school = groep 8 2 criteria: toespraak zelf en houding

None of the descriptions below applies. 1-2 RUBRICS SPEECH Level of Achievement Descriptor None of the descriptions below applies. 1-2 My speech was disorganized and/or unprepared so that it was much too short or very difficult to follow. 3-4 My speech had an introduction, a body and/or a conclusion. The language of my speech flowed poorly, making it hard to follow. I didn’t back up my arguments well. 5-6 My speech was organized, with an introduction, body and conclusion. The language of my speech flowed so that what I was trying to say was mostly clear. I backed up some of my arguments to some extent. 7-8 My speech was well organized, with an introduction, body and conclusion. The language of my speech flowed well so that it was easy to follow. I backed up my arguments quite well. 9-10 My speech was very effective and well-organized. The language flowed very clearly. I backed up my arguments very well, so that my speech was very convincing.

None of the descriptions below applies 1-2 RUBRICS POISE Level of Achievement Descriptor None of the descriptions below applies 1-2 I read my entire speech, rarely if ever looking up from the page. I spoke too quickly and/or was not always audible. I looked extremely nervous or like I had not practiced at all. 3-4 I looked up at times, but still spent too much of the time reading. I spoke clearly enough, but didn’t alter the tempo or volume of my voice to enhance the effectiveness of my speech. I looked nervous and did not seem to have practiced enough. 5-6 I looked up enough and spoke clearly. At times I altered the tempo or volume of my voice to enhance the effectiveness of my speech. I occasionally gestured to strengthen a point. I looked relatively at ease and seemed to have practiced my speech. 7-8 I rarely had to look at my notes. I spoke very clearly. I altered the tempo and volume of my voice in a way that enhanced the effectiveness of my speech. I gestured appropriately. I seemed at ease and well-rehearsed.

Nog een voorbeeld Opdracht: presentatie RUBRICS Nog een voorbeeld Opdracht: presentatie 4 criteria: opbouw, inhoud, presentatie techniek en materiaal

9-10 7-8 5-6 3-4 1-2 Opbouw Inhoud Presentatie techniek Materiaal Ik heb een duidelijke structuur in mijn presentatie die ik laat zien aan het publiek. Ik heb een inleiding, slot en afsluiting. Ik heb de presentatie redelijk duidelijk opgebouwd, maar laat geen opbouw zien aan het publiek. Ik heb de presentatie matig opgebouwd. De volgorde is niet geheel logisch Ik heb de presentatie niet erg goed opgebouwd. Het is lastig te volgen voor het publiek. De presentatie heeft geen of een onduidelijk begin en einde. Ik heb de presentatie niet goed opgebouwd. Er is geen duidelijke volgorde en het publiek kan het niet volgen. Er is geen inleiding en slot. Inhoud Ik presenteer interessante nieuwe feiten, die kloppen. Ik weet duidelijk waar ik het over heb. Ik presenteer interessante feiten, maar ook veel bekende dingen. Ik kom redelijk over alsof ik weet waar ik het over heb. Ik presenteer nieuwe feiten, maar ook oude. Ik kom over alsof ik zelf moeite heb met de stof. Ik presenteer vooral bekende of oninteressante feiten. Ik kom over alsof ik weinig van het onderwerp weet. Ik presenteer oninteressante en oude feiten. Ik kom over alsof het onderwerp mij geheel onbekend is. Presentatie techniek Ik sta ontspannen voor de klas. Maak goed oogcontact. Gebruik goede non-verbale communicatie. Ik sta iets gespannen voor de klas, kijk niet altijd de klas in en gebruik mijn handen niet veel Ik ben wat gespannen en kijk vrij veel op mijn papier. Ik heb een gesloten houding Ik ben gespannen en kijk meer op mijn papier dan de klas in. Mijn houding is gesloten en gespannen. Ik ben gespannen en kijk niet de klas is. Mijn houding is gesloten en onzeker. Materiaal Ik maak gebruik van verschillende media die goed passen bij mijn onderwerp. Ik maak gebruik van verschillende media, die niet altijd goed passen bij mijn onderwerp. Ik maak weinig gebruik van verschillende media, die matig passen bij mijn onderwerp. Ik maak zeer weinig gebruik van verschillende media, deze passen niet bij het onderwerp. Ik gebruik geen media.

Aanbevelingen Gebruik de ‘ik’ vorm: verstaanbaarder voor leerlingen. RUBRICS Aanbevelingen Gebruik de ‘ik’ vorm: verstaanbaarder voor leerlingen. Aparte rubrics voor verschillende elementen. Laat de leerlingen de rubric zien als je de opdracht geeft. Pas de rubric op een pagina en gebruik het om beoordeling en feedback te geven (er op onderstrepen, omcirkelen, aantekeningen maken) Met meerdere rubrics: hoeft geen gemiddeld te gebruiken; kan ook anders combineren (maar zeg van tevoren wat je gaat doen!)

Nog meer aanbevelingen RUBRICS Nog meer aanbevelingen Spreekoefeningen: je hoeft niet iedereen te beoordelen. Hergebruiken voor latere vergelijkbare opdrachten. Laat leerlingen rubrics zelf schrijven of laat leerlingen ook henzelf beoordelen. Geef een oude opdracht als voorbeeld en laat de leerlingen het zelf beoordelen met de rubric.

RUBRICS Opdracht Maak je eigen rubric voor een opdracht dat je met de leerlingen gaat doen vóór onze volgende workshop Gebruik de rubric in je les Vóór volgende keer: op google groep zetten voor iedereen of e-mail naar mij (r.heller@iec.nhl.nl) http://groups.google.com/group/rubricsworkshop2010   Schrijf op (1-2 A4tjes + jouw rubric) hoe het is gegaan, wat je zou veranderen voor de volgende keer, hoe het voelde om zo te beoordelen, de reactie van de leerlingen, enz. Wees voorbereid om jouw ervaringen te presenteren.