sNEl en makkelijk schrijf- en spreekopdrachten beoordelen Rachel Heller
Veel voorkomende klachten RUBRICS Veel voorkomende klachten Waarom doen we dit? Maar ik wist niet dat ik het zo moest doen! Waarom heb ik een 5 en geen 6? Spelling telt? Dat is niet eerlijk! Hij geeft mij slechte cijfers omdat hij niet van mij houdt!
Waarom beoordelen? Prestaties vastleggen: Voor ouders Voor school RUBRICS Waarom beoordelen? Prestaties vastleggen: Voor ouders Voor school Als leermoment: Zodat leerling ziet wat hij/zij goed en minder goed doet Ook om leerling te laten weten wat wordt verwacht
Het nut van een rubric VOORDAT leerling wordt beoordeeld: RUBRICS Het nut van een rubric VOORDAT leerling wordt beoordeeld: Helpt de docent zelf weten wat hij/zij verwacht Helpt de docent met planning (wat moet ik hun eerst leren zodat ze goed kunnen doen?) Helpt de leerling weten wat precies wordt verwacht
Het nut van een rubric NADAT leerling wordt beoordeeld: RUBRICS Het nut van een rubric NADAT leerling wordt beoordeeld: Laat de docent de prestaties snel en makkelijk meten Geeft leerlingen/ouders een duidelijk beeld van sterke en zwakke punten Helpt docent toekomstige lessen plannen op basis van de resultaten Maakt de beoordeling makkelijker als een vergelijkbaar opdracht wordt gedaan
Een rubric maken Denk eerst aan je doelen RUBRICS Een rubric maken Denk eerst aan je doelen Kies beoordelings categorieën (criteria), b.v. woordenschat, gebruik van verleden tijd, uitspraak, enz. Deel de taak/opdracht in gelijke meetbare delen (normaal 2 punten per niveau) Schrijf de beste omschrijving eerst, dan de rest
Een voorbeeld Opdracht: toespraak RUBRICS Een voorbeeld Opdracht: toespraak 1e jaar international school = groep 8 2 criteria: toespraak zelf en houding
None of the descriptions below applies. 1-2 RUBRICS SPEECH Level of Achievement Descriptor None of the descriptions below applies. 1-2 My speech was disorganized and/or unprepared so that it was much too short or very difficult to follow. 3-4 My speech had an introduction, a body and/or a conclusion. The language of my speech flowed poorly, making it hard to follow. I didn’t back up my arguments well. 5-6 My speech was organized, with an introduction, body and conclusion. The language of my speech flowed so that what I was trying to say was mostly clear. I backed up some of my arguments to some extent. 7-8 My speech was well organized, with an introduction, body and conclusion. The language of my speech flowed well so that it was easy to follow. I backed up my arguments quite well. 9-10 My speech was very effective and well-organized. The language flowed very clearly. I backed up my arguments very well, so that my speech was very convincing.
None of the descriptions below applies 1-2 RUBRICS POISE Level of Achievement Descriptor None of the descriptions below applies 1-2 I read my entire speech, rarely if ever looking up from the page. I spoke too quickly and/or was not always audible. I looked extremely nervous or like I had not practiced at all. 3-4 I looked up at times, but still spent too much of the time reading. I spoke clearly enough, but didn’t alter the tempo or volume of my voice to enhance the effectiveness of my speech. I looked nervous and did not seem to have practiced enough. 5-6 I looked up enough and spoke clearly. At times I altered the tempo or volume of my voice to enhance the effectiveness of my speech. I occasionally gestured to strengthen a point. I looked relatively at ease and seemed to have practiced my speech. 7-8 I rarely had to look at my notes. I spoke very clearly. I altered the tempo and volume of my voice in a way that enhanced the effectiveness of my speech. I gestured appropriately. I seemed at ease and well-rehearsed.
Nog een voorbeeld Opdracht: presentatie RUBRICS Nog een voorbeeld Opdracht: presentatie 4 criteria: opbouw, inhoud, presentatie techniek en materiaal
9-10 7-8 5-6 3-4 1-2 Opbouw Inhoud Presentatie techniek Materiaal Ik heb een duidelijke structuur in mijn presentatie die ik laat zien aan het publiek. Ik heb een inleiding, slot en afsluiting. Ik heb de presentatie redelijk duidelijk opgebouwd, maar laat geen opbouw zien aan het publiek. Ik heb de presentatie matig opgebouwd. De volgorde is niet geheel logisch Ik heb de presentatie niet erg goed opgebouwd. Het is lastig te volgen voor het publiek. De presentatie heeft geen of een onduidelijk begin en einde. Ik heb de presentatie niet goed opgebouwd. Er is geen duidelijke volgorde en het publiek kan het niet volgen. Er is geen inleiding en slot. Inhoud Ik presenteer interessante nieuwe feiten, die kloppen. Ik weet duidelijk waar ik het over heb. Ik presenteer interessante feiten, maar ook veel bekende dingen. Ik kom redelijk over alsof ik weet waar ik het over heb. Ik presenteer nieuwe feiten, maar ook oude. Ik kom over alsof ik zelf moeite heb met de stof. Ik presenteer vooral bekende of oninteressante feiten. Ik kom over alsof ik weinig van het onderwerp weet. Ik presenteer oninteressante en oude feiten. Ik kom over alsof het onderwerp mij geheel onbekend is. Presentatie techniek Ik sta ontspannen voor de klas. Maak goed oogcontact. Gebruik goede non-verbale communicatie. Ik sta iets gespannen voor de klas, kijk niet altijd de klas in en gebruik mijn handen niet veel Ik ben wat gespannen en kijk vrij veel op mijn papier. Ik heb een gesloten houding Ik ben gespannen en kijk meer op mijn papier dan de klas in. Mijn houding is gesloten en gespannen. Ik ben gespannen en kijk niet de klas is. Mijn houding is gesloten en onzeker. Materiaal Ik maak gebruik van verschillende media die goed passen bij mijn onderwerp. Ik maak gebruik van verschillende media, die niet altijd goed passen bij mijn onderwerp. Ik maak weinig gebruik van verschillende media, die matig passen bij mijn onderwerp. Ik maak zeer weinig gebruik van verschillende media, deze passen niet bij het onderwerp. Ik gebruik geen media.
Aanbevelingen Gebruik de ‘ik’ vorm: verstaanbaarder voor leerlingen. RUBRICS Aanbevelingen Gebruik de ‘ik’ vorm: verstaanbaarder voor leerlingen. Aparte rubrics voor verschillende elementen. Laat de leerlingen de rubric zien als je de opdracht geeft. Pas de rubric op een pagina en gebruik het om beoordeling en feedback te geven (er op onderstrepen, omcirkelen, aantekeningen maken) Met meerdere rubrics: hoeft geen gemiddeld te gebruiken; kan ook anders combineren (maar zeg van tevoren wat je gaat doen!)
Nog meer aanbevelingen RUBRICS Nog meer aanbevelingen Spreekoefeningen: je hoeft niet iedereen te beoordelen. Hergebruiken voor latere vergelijkbare opdrachten. Laat leerlingen rubrics zelf schrijven of laat leerlingen ook henzelf beoordelen. Geef een oude opdracht als voorbeeld en laat de leerlingen het zelf beoordelen met de rubric.
RUBRICS Opdracht Maak je eigen rubric voor een opdracht dat je met de leerlingen gaat doen vóór onze volgende workshop Gebruik de rubric in je les Vóór volgende keer: op google groep zetten voor iedereen of e-mail naar mij (r.heller@iec.nhl.nl) http://groups.google.com/group/rubricsworkshop2010 Schrijf op (1-2 A4tjes + jouw rubric) hoe het is gegaan, wat je zou veranderen voor de volgende keer, hoe het voelde om zo te beoordelen, de reactie van de leerlingen, enz. Wees voorbereid om jouw ervaringen te presenteren.