Confidential Kenniskring Strategie. confidential 2 Belangrijk om te groeien Een Strategie hebben Product- en Service karacteristieken kunnen converteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
10 tips voor een gouden start Groeitips
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Confidential Carbon Footprint Project voor bedrijven “Meer doen met minder” Less CO 2 1.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Health Balance Score Card
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
COMPETENTIEONTWIKKELING
Oplossingsgericht coachen
Les 1 M&O.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketingplanning en strategie
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Schitterende Organisaties®
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
© de vries business consultancy, 2008
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Confidential TRANSKNOWLEDGE met de steun van Brug Project - tussen theorie en praktijk.
SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN
Confidential Kenniskring BPM. confidential Coordinator Chris Block Master in Electronic Engineering Master in Business Administration Managing Director.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Workshop ‘visieversneller’
Het nut van Business Planning
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
ArchiValue: de APG-Case
6 stappen in Risico management
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
 A-94 A-94.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Verschillende rollen en stijlen
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Thomas Belmans Marijn Peeters
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Kansen en bedreigingen Interne analyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
What is the meaning of? Student centered learning
Kenniskring One Page Juridische entiteit KUL – Thomas More.
Indeling van hoofdstuk 2
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Methoden om te werken aan continue verbetering
Basistekst : Talentontwikkeling
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

confidential Kenniskring Strategie

confidential 2 Belangrijk om te groeien Een Strategie hebben Product- en Service karacteristieken kunnen converteren in verkoopsargumenten (USP’s) Kennis hebben om Internationalisering aan te pakken Competitiviteit kunnen beoordelen door te benchmarken Organisatiestructuur kunnen aanpassen voor groei Kennis hebben van Business Modellen Financieringsmiddelen kennen Business Processen kunnen optimaliseren Competentie Management kunnen organiseren Een Business Cultuur kunnen kweken

confidential 3 Doel Om in 6 maand tot een “One Page Strategy” voor de deelnemende KMO’s te komen Waarom? De bedrijven denken te veel korte termijn. De doelstellingen op jaar zijn meestal niet goed gedefinieerd en de daaruit voorvloeiende business strategie is veel te vaag De bedrijven moeten zich veel meer focusseren. "Indien men niet weet waar men naar toe wil gaan dan kan men er zeker van zijn dat men er nooit zal geraken.

confidential 4 Belangrijkheid van een One Page De Strategische Richting moet zichtbaar gemaakt worden voor de hele organisatie zodat iedereen in dezelfde richting gaat werken. Vandaar dat we tot de essentie moeten komen en dit op 1 blad zetten. Daar we slechts 1 blad hebben betekent dit dat we alleen geïnteresseerd zijn in de top prioriteiten en dat visie, missie, doelstellingen en strategie in verstaanbare gecondenseerde vorm moeten weergegeven worden waarin alleen de essentie staat Het zet de neuzen in de zelfde richting Biedt houvast bij dagelijkse activiteiten en stelt een consistente bedrijfsvoering zeker De vooruitgang moet gemeten en zichtbaar worden. De acties voor de uitvoering van de strategie moeten ook zichtbaar gemaakt worden. (Het management agenda) De persoonlijke doelstellingen moeten gedefinieerd worden.

confidential Strategische Richting 1. Strategie Diagnose Omgevings Analyse Industrie Analyse Firma Analyse 2. Strategie analyse 4. Strategie beslissing 3. Strategie opties 5. Implementa tie strategie 6. Controle strategie Waar staan we vandaag? Analyse Waar willen we heen? Focus Hoe geraken we daar? Strategie Strategisch DeelTactisch Deel

confidential 6 One Page Strategy

confidential De lerende netwerken geven aan de KMO’s een inzicht van wat er allemaal mogelijk is en men kan de KMO’s voor de aangereikte concepten enthousiast maken. Dit is nochtans onvoldoende om bepaalde innovatieve ideeën ingevoerd te krijgen binnen de eigen firma. Hiervoor is heel wat meer moeite en kennis nodig. Daarom wordt het methode van innovatieve Kennis Kringen gebruikt om bepaalde thema’s uit te diepen met de hulp van studenten. Hier zeggen we niet wat er mogelijk is maar gaan we met enkele bedrijven de thema’s ook implementeren bij die bedrijven! Door met kleine groepjes te werken +- 5 bedrijven en 5 studenten kan men zeer interactief werken. Waarom Kennis- kringen

confidential 8 MOTIVEREND – LAAGDREMPELIG - COMMUNICATIEF Communicatie Tools Website – kennisdatabase Web based nieuwsbrief- link naar een virtuele community Artikels en links die verband houden met strategie kennis One page Studenten FBS Geintegreerde methodologie

confidential Uniek project Geïntegreerd concept Bottom-up benadering vanuit de noden en knelpunten. We gebruiken studenten om KMO’s te helpen en om hen ervaring te laten opdoen. Het is geen vrijblijvende oefening voor de studenten daar het telt voor 2 studiepunten (60 – 80 uur werk). De KMO’s moeten punten geven volgens bepaalde criteria. Kennis Kringen maken een zeer gerichte en zeer interactieve aanpak mogelijk. De opgedane kennis wordt verzameld in een kennisdatabank met een daaraan gekoppelde nieuwsbrief die maandelijks de nieuwigheden weergeeft in de kennisdatabank. 9

confidential 10 Evaluatie

confidential 11 Samenwerking FBS KMO’s hebben meestal te weinig methodische knowhow om analyses te maken. Studenten van een business school kunnen daarbij helpen. – De bedrijven worden begeleid bij de uitvoering van de analyse – Door er een extern iemand er bij te betrekken worden de KMO’s gemotiveerd om er iets aan te doen – De studenten leren hoe bedrijven werken en ze krijgen toegang tot praktisch gerichte cases rond strategievorming. – Tijdens het project kunnen de studenten ook leren van de coach die de kennis kring begeleidt. – De studenten van een business school hebben ook al industrie ervaring (5- 10 jaar) Door studenten te betrekken bij de Kennis Kringen gaat men dus ook aan talent vorming doen en wordt de samenwerking industrie – onderwijs bevorderd.

confidential De oefening met de studenten van de FBS onder begeleiding van Prof. Dr. Wim Van Haverbeke beperkt zich tot het strategisch deel en dient als examen voor het vak strategie: 1.Voorbereiding van de oefening – WP1 2.Waar staan we vandaag? (Analyse) – WP2 3.Waar willen we naartoe in 3 tot 5 jaar? (Focus) – WP3 4.Hoe geraken we daar? (Strategie) – WP4 Het tactisch deel gebeurt zonder studenten. (De geïnteresseerde studenten kunnen wel meedoen maar zonder verplichting.) 5.Implementatie van de strategie & meten (Uitvoering) – WP5 6.De One Page Strategy (Synthese) – WP6 Concept

confidential Proces Tijdens de voorbereiding wordt de manier van werken uitgelegd en gaat men door de verschillende documenten en tools die nodig zijn om het proces te doorlopen. Het is niet de bedoeling alle tools te gebruiken alleen deze die het meest geschikt zijn voor het bedrijf in kwestie. Er wordt ook nadruk gelegd worden op het feit dat er werk aan beide kanten moet gebeuren. Het is niet de bedoeling dat de studenten alles alleen gaan doen. Er moet een WIN-WIN situatie gecreëerd worden. Tijdens de voorbereidingen van de brainstorm sessies moeten de KMO’s samen met de studenten telkens een synthese maken van 5 slides over de outputs die belangrijk zijn voor de KMO. Tijdens de brainstorm sessies met 5 bedrijven en 5 studenten is het de bedoeling discussies los te weken tussen de bedrijven over de inhoud van de synthese. Hiermee willen we een kruisbestuiving realiseren tussen de bedrijven onderling en tussen de studenten en de bedrijven. Uit de brainstorm sessies moeten conclusies getrokken worden zodat men kan bijsturen.

confidential Analyse Stap 1: Strategische Diagnose – Doel: Om de huidige status te bepalen vanwaar we starten. Een evaluatie van de huidige prestatie. – Taken: Analyse van de huidige strategie en historische resultaten. Wat zijn de belangrijkste drijvende krachten van de resultaten, markt grootte en – aandeel enz. – Outputs: Missie, Visie, Strategie, Doelstellingen, Belangrijkste Drijvende Krachten, Strategische Markt Posities, Financiële Prestatie, Profiel van de Firma zoals vandaag gedefinieerd Stap 2: Strategische Analyse – Doel: Om een competitieve analyse en positionering te maken – Taken: Industrie-, omgeving-, en firma analyses. – Outputs: SWOT; Kritische Succes Factoren; Strategische Vaardigheden Audit

confidential Focus Stap 3: Genereren van Strategische Opties – Purpose:Welke opties zijn mogelijk voor de firma? – Taken: Tijdens de coaching activiteiten zal het management de verschillende opties moeten formuleren gebaseerd op de voorbereide analysen. – Outputs: Business Opportuniteiten; Competentie Matrix; Competitieve mogelijke Voordelen; Aanvaardbare Scenario’s; Risico Analyse van de verschillende scenario’s

confidential Strategie Stap 4: Strategische Beslissing – Doel: In welke richting moet de firma gaan? – Taken: Tijdens de coaching activiteiten zal het management een beslissing moeten nemen welke opties weerhouden moeten worden en of de weerhouden opties voldoen aan de belangrijkste criteria en noden. – Outputs : Middelen Behoefte; Toekomstige Doelen; Herbekijken van vroeger bepaalde Resultaten

confidential 17 Concept Strategisch Deel

confidential Concept Tactisch Deel

confidential Implemen- tatie & meten Stap 5: Implementatie van de strategie – Doel: Hoe gaan we de strategie uitvoeren? – Taken: Welke acties moeten we het volgende jaar uitvoeren? Welke lange termijn acties moeten we uitvoeren? – Outputs: Actie Plan 2014 Stap 6: Controle van de strategie – Doel: De vooruitgang van de implementatie meten – Taken: Hoe gaan we meten? Wat zijn onze objectieven? Hoeveel keer gaan we meten? – Outputs: BBSC (Business Balanced Score Card)

confidential Synthese Stap 7: Synthese Doel: De strategische richting moet zichtbaar gemaakt worden voor de hele organisatie zodat iedereen in de zelfde richting gaat werken. Taken: De strategische richting, de enablers voor de strategie, de nodige metingen en actieplan 2011 moet op 1 blad samen gevat worden Outputs : One Page Strategy, Management agenda en Persoonlijke doelstellingen

confidential Voorbeeld (1)

confidential Voorbeeld (2)

confidential Voorbeeld (3)

confidential Samenvatting evaluatie van 50 deelnemers

confidential Noden gedistilleerd uit 12 strategie studies

confidential Mogelijke opstap De Kenniskring van de One Page strategy kan een opstap zijn om deel te nemen aan een andere kennis kring zoals blijkt uit de voorgaande slide.

confidential 27