Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Ontmoeting van mens tot mens.
Psychologie van de armoede
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Ontwikkelingstraject kinderen
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Infotheater Omgaan met agressie.
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Arousal, angst & stress Definities
Human Dynamics.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Onveilige hechting en geweld
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Neurotische en structurele pathologie
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Psychotherapie en armoede
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Artikel: “Psychotherapeutisch werken met kansarmen”
18 november 2011.
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Mindfulness.
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie
Ellen Govaerts, Two Roads
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Doel en taak van de hulpverlening
Psychosociale begeleiding bij kanker
Leerstijlen KOLB SJM.
Inleiding Hechtingsproblematiek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoe pedagogisch handelen?
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
De therapeutische relatie in actie
De Kracht van Communicatie
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Suïcidepreventie Amsterdam
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC

Inhoudstafel Inleiding Achtergrond Twee verweven processen Van een zorgrelatie naar een psychotherapeutische relatie: van containment naar creëren van psychische ruimte Conclusie Bronnen

Inleiding cliënt vs. therapeut? mogelijkheden van de psychotherapeut Er wordt gedacht en gewerkt vanuit: Contextueel denkkader Systeemtheorie De maatzorgmethodiek Empowerment-concept cliënt vs. therapeut? mogelijkheden van de psychotherapeut Creëren van mentale ruimte bij cliënt

achtergrond ‘hechtingsarmoede’ Kansarmoede is geen psychiatrische problematiek 2 psychologische realiteiten Stress  psychische problemen Psychologische onzekerheid en onveiligheid  kunnen er geen betekenis geven

Gemis aan psychologische bagage ‘Missing Link’ (vs. hulpverlener) gedoemd om te mislukken te hoge hulpverleningsdrempel, wantrouwen of uitputting hulpverlener Soepele en flexibele aanpak Kansarmoede: niet enkel zichtbaar en financieel

Twee verweven processen Een driefasen-proces (model) Materieel, financieel, pedagogisch en/of relationeel geen vooruitgang Multipreblem-gezinnen Fase 1: vertrouwen-op-maat Fase 2: hier-en-nu Fase 3: herstructureren en heropbouwen

Het containingsproces als psychotherapeutische attitude Belangrijk: beschikbaarheid bieden aan kind Voorwaarde: zelf voldoende containment in kindertijd ontvangen hebben Probleem bij kansarmen: - zelf geen beschikbare ouder gehad - emotionele crisis - intense, gevaarlijke, onverteerde gevoelens - gebrek aan containment - afvuren van innerlijke chaos, gevoelens, paniek, agressie, machteloosheid…

Toestand van chaos: ‘Op zoek naar een denker’ anticommunicatieve, defensieve en destructieve bedoeling = uitlokken van emoties bij anderen, met als bedoeling reacties te ontvangen

Van een zorgrelatie naar een psychotherapeutische relatie: van containment naar creëren van psychische ruimte Containen, een veilig kader bieden en handelen Psychotherapeut: aankunnen/verdragen van onverwerkte gevoelens, fantasieën en gedachten Niet: afstandelijk, zichzelf beschermend, bestraffend Niet: onnodig structureren Geen angsten tonen tot betrokkenheid Niet interpreteren Structuur aanbrengen in buitenwereld Supervisie en teamondersteuning Rollen bv: rol van de ‘redder’ Continuïteit bieden Rode draad bijhouden

De tijd: Verleden Toekomst NU! Thinking under fire Onverteerde gevoelens/ervaringen in je opnemen Exploratie van negatieve gevoelens en hun onderliggende betekenissen

Van afreageren naar verdragen van psychische pijn Cliënt neemt attitudes op Stilstaan bij verleden, angsen, gevoelens… Niet enkel verzorgen en containen Ook verbanden leggen Betekenis geven exploreren Emoties, gedachten, herinneringen in relatie brengen Nieuwe gevoelens, andere gedragingen Zelfvertrouwen Casus MARIE

conclusie Methodiek in psychologisch denkkader Containen: tweeledige functie Inzicht in methodiek  Zich staande houden tijden emotionele chaos en crisissen Psychische ruimte helpen creëren  Denken over onverteerde gevoelens Geen te hoge verwachtingen koesteren Respectvolle en geduldige houding Moed en wil om door te gaan

Bronnen Bosmans, E. (2006). Psychotherapeutisch werken met kansarmen: een pleidooi voor een respectvol omgaan met psychisch lijden, Cliëntgerichte Psychotherapie, 44, 260-273.