« TOTAL RISK MANAGEMENT »

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
DE VICE-EERSTE MINISTER, MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN GELIJKHEID VAN KANSEN Persconferentie en officiële eindvoorstelling van de volledige hervorming.
Gegevens/Informatie/Kennis
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Beleids- en Beheerscyclus
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Een nieuwe website voor het FAVV ? RC van 28 mei 2008 Federaal Agentschap voor de Veiligheid.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Sociale fraude bestrijden is mensenhandel voorkomen Jaarrapport 2010 Mensenhandel en Mensensmokkel Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.
Provinciale ronden mei 2008
17 november 2004FLAGIS – studiedag “Adres Onbekend”Slide 1 Monitorring criminaliteitsfenomenen met behulp van CRAB Daniel Carlucci Beleidsondersteuner.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
24/06/ Toezicht op het grondgebied en natuurlijke straling.
Inspectiecampagne 2009 AD TWW België Uitzendkrachten.
Ronny Schallier (BMM) (* OPRC)
DE ORGANISATIE VAN DE EERSTE-HULPVERLENING
Informatiemoment bedrijven 23 augustus 2007 Programma: 10u00Inleiding door burgemeester Hendrickx 10u15(Brand)veiligheid op de industriezone(s) 11u00 Aanpassingswerken.
Resultaten enquête tuchtwet
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
VVSG CRAB en adresbeheer
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwerp KB tot wijziging van KB van 16/01/2006 “erkenningen, toelatingen, registraties” Paul.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 van 28 april 2006 CORVE – e-ideeproject 2: VKBO-bevraging Van gemeentebestanden naar naargemeenterapporten.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Business Marketing Management
Enterprise Document Management Fase
Het elektronische zorgplan
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
HOE WERKT HET PROVINCIAAL RAMPENPLAN
Contact center bij noodsituaties
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Handboek integrale veiligheid voor lokale besturen.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
MIMMS cursus INTRODUCTIE. M.I.M.M.S. MAJOR INCIDENT MEDICAL MANAGEMENT AND SUPPORT.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
1. 2 De noodplankoker -Waarom ? -Hoe ophangen? -De inhoud ? -Naar een digitaal interventiedossier -In afwachting INLEIDING.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Infosessie MAP versie Wijzigingen procedure MAP Gebruik van de nieuwe risicoanalyse.
VGM-beleid: wat, waarom en wie. INHOUD 1. Waarom VGM 2. VGM-beleid 3. VGM-actoren en hun opdracht.
Het efficiënt beheren van een noodsituatie
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Communicatie Oefening
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Welkom Energieschaarste
Belang van een nationaal veiligheidsportaal - ICMS
Informatiemoment 04 maart 2016
Cybersecurity, samen staan we sterk!
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
K.B. van 29/05/2018 : Veiligheidsvoorschriften voor de kerninstallaties voor wat betreft de opslaginstallaties van verbruikte kernbrandstof en van colli.
Grootschalige Geneeskundige Bijstand
Transcript van de presentatie:

« TOTAL RISK MANAGEMENT »     IMPLEMENTATIE VAN « TOTAL RISK MANAGEMENT » IN EEN HAVEN OMGEVING 

Haven: een strategische positie Anvers - 5h - Bruxelles 24-24h 4500 T Bruxelles - 1350T- Dunquerke Bruxelles - 1350T- Charleroi

Belangrijk laadvermogen fluvio-maritiem Logistiek centrum De haven: een gewichtige logistieke speler Belangrijk laadvermogen fluvio-maritiem Logistiek centrum Nabijheid opslag Alternatief voor het wegvervoer  Blokkage = chaos en belangrijk economisch verlies

De haven: een belangrijke speler in mobiliteit

De Haven : een uitgebreid industrieel gebied in de stad

De haven: een uitgestrekt geografisch gebied Lukoil-Jet Sita, Marly Etathome, Station d’épuration Nord Fina Texaco Solvay Chantier de Créosotage Ex-Shell Lukoil-Jet Ceres Nordic Wauters Pont De Trooz Reibel CFF-Recycling Divers entrepôts Terminal container Centre T.I.R. Incinérateur Stevens Poste De haven: een uitgestrekt geografisch gebied Cotanco Univar Distrigaz Laine D’Aoust

Taken van openbare dienst De haven: een openbaar bedrijf Statuten IDPB Taken van openbare dienst  Sterke verwachtingen inzake veiligheid onder al zijn vormen

 Een risico in voortdurende evolutie De haven: een specifieke omgeving Gevarieerde consessiehouders Multimodaliteit van het transport Verschillende terminals Permanent aanpassingsvermogen van de logistieke sector Geopolitieke context  Een risico in voortdurende evolutie

De haven: een specifieke omgeving

De haven: een specifieke omgeving

De haven: een specifieke omgeving

De haven: een specifieke omgeving

Kennis van zijn gebied in “real time" Het belang van een geïntegreerd risicobeheer Kennis van zijn gebied in “real time" Een proactieve preventie met feedback Een betrokkenheid van alle actoren: overheid, consessiehouders, bewoners, IDPB Het specifiek karakter van de havens impliceert, in geval van een incident, gevarieerde en complexe noodprocedures: INP, IFIPIDI Harmonisatie met de plannen van de overheid: NIP De aspecten van de veiligheid: ISPS Een grote hoeveelheid informatie te beheren  Een geïntegreerde tool = volledig, geharmoniseerd, gebruiksvriendelijk, up-to-date, raadpleegbaar door alle actoren?  globaal beleid

Een belangrijk hoofdstuk..... Intern Nood Plan

De havenincidenten: het belang van INP Preventie kan niet alles vermijden De chaos mijden wanneer een incident gebeurt Het wettelijke aspect : KB van 16 februari 2006 Behoud van mensenlevens en verderzetting van de activiteiten Coördinatie van de hulpdiensten Zo snel mogelijk tot de normale toestand terugkeren: ter plaatse beheersen Goed communiceren in coördinatie met de overheid  Minder slachtoffers, beperkte schade, behouden imago, vertrouwen van de werknemers, consessiehouders, bewoners en gebruikers van de installaties

Zonder plan .....

Zonder plan…..

Volledig alles het hoofd bieden INP: Keyword = doeltreffendheid! Volledig alles het hoofd bieden Geïntegreerd  INP consessiehouders en bewoners Benadering van civiele veiligheid harmonisatie INP, NIP Te raadplegen door talrijke actoren/hulpverleners Snel te gebruiken gestructureerd ( SEPP) Up-to-date eenvoudig, gemakkelijk en het meest geautomatiseerd mogelijk Over de menselijke en materiële middelen beschikken: dispatching, intern crisiscentrum, ASTRID, logistiek...  Gebruik IT-tool en WEB ... Maar ook papier!

Voorbeeld INP Haven van Brussel SEPP methodologie

Interventieplanning informatie Naleving van de wetgeving KB 16/02/06 : Structuur noodplanning Exploitant Risico-object Overheid Informatiebron Interventieplanning informatie IP InterventiePlan Hulpverleningsoperaties = BW De exploitant van de bedoelde inrichting of site bezorgt alle noodzakelijke informatiegegevens voor het opstellen van het BNIP Medische hulpverlening = MED Is opgesteld door de onderneming of de instelling Verzamelt de multidisciplinaire technische informaties Sites, gebouwen, verdiepingen, lokalen Installaties en preventiemiddelen Is opgesteld door elke discipline BW, MED, POL, LOG, INFO Regelt de mono disciplinaire interventieprocedures Plaatselijke politie = POL Logistieke steun = LOG Informatie bevolking & media = INFO Missing link Organisatie integratie van acties INP Intern NoodPlan NIP Nood- en InterventiePlan GEM PROV Is opgesteld door de onderneming of de instelling Regelt de multidisciplinaire interventieprocedures De exploitant van de bedoelde inrichting of site bezorgt alle noodzakelijke informatiegegevens voor het opstellen van het BNIP Is opgesteld door gemeente, provincie, federaal Regelt de multidisciplinaire interventieprocedures ANIP: Algemene beheersrichtlijn BNIP: Bijzonder risico beheersrichtlijn Nucleair, Seveso, ziekenhuizen, stadia, stations Noodplanningszones FED © Copyright 2006 IOS International Overeenstemming Aanvulling

Harmonisatie NIP/INP via SEPP: sequenties Methodologie CEMAC Administratie deel 1. Initiatie Corpus 2. Notificatie en alarmering 3. Initiële Acties 4. Operationele ontplooiingsacties Annexe 5. Perifere acties t 6. Acties in de post-acute fase 7. Nazorg NIP/INP bevatten chronologische hoofdstukken: 7 basishoofdstukken Per basishoofdstuk verschillende subhoofdstukken 21/

Standardised Emergency Preparedness & Planning Methodologie CEMAC STANDARD OPERATING GUIDELINE (SOG) Administratief deel STANDARD OPERATING PROCEDURE (SOP) FORM (FRM) CHECKLIST (CKL) Corpus Annexes LOGISTICS SUPPORT SHEET (LSS) CONTACT FILE (CFC) . . . (. . .) TASK DESCRIPTION (TAD) 22/

ABNORMALE TEMPERATUUR VAN SILO "XYZ": EXPLOSIERISICO II III IV V VI VII Initiatie Notificatie en Alarmering Initiële operaitonele actie Operationele ontplooiing Perifere acties Acties in de post-acute fase Nazorg XYZ

Notificatie en Alarmering Initiatie Notificatie en Alarmering I II III IV V VI VII Deel II « In geval van brand in zone B6: Alarmeer volgens schema 2 Gebruik document ‘alarmbericht’ » XYZ

Notificatie en Alarmering Initiatie Notificatie en Alarmering I II III IV V VI VII Deel II « In geval van brand in zone B6: Alarmeer volgens schema 2 Gebruik document ‘alarmbericht’ » Deel III III.B.4. Alarmbericht Van: ____________ Aan: ________________ Aard bericht: __________________________ Slachtoffer: J/N Gevaarlijke Stoffen: J/N III.B.2. Alarmeringsschema 2 Gouverneur Provincie Brandweer ... XYZ

Initiële operationele acties II III IV V VI VII Deel II « In geval van brand in zone B6: Bepaal Veiligheidsperimeters  Baken perimeters af Evacueer / bescherm » XYZ

Initiële operationele acties II III IV V VI VII Deel II « In geval van brand in zone B6: Bepaal Veiligheidsperimeters  Baken perimeters af Evacueer / bescherm » Deel III III.B.4. Richtlijn « Reflexafstanden » Voor Gevaarlijke Stof 67.0594 is de initële isolatieafstand 270m, de beschermingsafstand is 800m. III.B.4. Fiche Réflexe « Evacuatie » Uit te voeren door: discipline 1 - 2 - 3 - 4 De evacuatie wordt bevolen door de verantwoordelijke bestuurlijke overheid. Bepaal het aantal te evacueren personen via GIS, met onderverdeling van valide mobiele personen (code M1) en hulpbehoevende personen (code M2) ... XYZ

Voorbeelden van Annexen IMG_OPERATOR A SOG_INCIDENT OPERATOR A CF_OPERATOR A LSS_ANTI POLLUTION 28/

PPI – CARTE 6B

Harmonisatie NIP/INP via SEPP Méthodologie CEMAC Een gemeenschappelijke structuur voor alle plannen: ÏP disciplines, gemeentelijk, provinciaal, federaal NIP, ANIP, BNIP Hoewel structuur ALTIJD dezelfde is, moeten niet ALLE rubrieken gecodeerd worden. Een consequente codificatie maakt het mogelijk om de uitwisseling van gegevens te optimaliseren Deze structuur werd reeds als basis van nieuwe NIP/INP gebruikt door : FOD BiZa CGCCR Fluxys Elia Geïntegreerde plannen Gent-Terneuzen IMEC Dient eveneens als basis voor ISPS crisisbeheer 37/

IOS Publisher Emergency preparedness management, met functies voor : Structurering, editering, publicatie van het noodplan Publicatie van documenten (zelfs ook voor documenten die niet via IOS Mapper zijn opgebouwd ) Implementatie van SEPP® (methodologie CEMAC) IOS Presentatie 38/

Raadpleging Noodplan op WEB IOS Presentatie 39/

Navigatie in Noodplan Index Processen Functies IOS Presentatie 40/

Zoekfunctie IOS Presentatie 41/

Voordelen van netwerk / WEB Beveiligde toegang (paswoord, badges...) met view- en editeerrechten Middel tot integratie en harmonisatie op niveau van civiele veiligheid Te raadplegen via het netwerk door alle hulpdiensten (eveneens CP-OPS) Middel tot publicatie van de updates door "versioning": elke ontvanger kan de laatste online wijzigingen zien en op papier afdrukken  Mogelijkheid tot samenwerking doordat de betrokken partijen zelf via een portaal hun eigen gegevens op punt stellen

De betrouwbaarheid: het netwerk kan verstoord zijn bij een zware ramp De nadelen van de toepassingen op netwerk De betrouwbaarheid: het netwerk kan verstoord zijn bij een zware ramp Men moet over adequate informaticatools beschikken, ook ten velde (CP-OPS) Men heeft gekwalificeerd en opgeleid personeel nodig Deze nadelen zijn minder als alle bestemmelingen van het INP hun versie op papier up-to-date houden  De INPs op het netwerk plaatsen is een voordeel !

Bedankt voor uw aandacht