Ouderavond 26 maart 2013 Doel: Informatie geven over de aanpassing van ons onderwijsconcept per september 2013
Agenda: Aanleiding Missie en visie Hoe ziet een dag op HTW er nu uit? Wat verandert er v.a. sept voor mijn kind? Vragen
Aanleiding: Afdwalen van visie/missie Signalen van ouders, leerkrachten en kinderen over ons onderwijsconcept
Onze missie Ik weet wie ik ben, wat ik kan en wat ik wil
Visie Vastgesteld met hele team Daarna gekeken naar onderwijsconcept/dagelijkse praktijk
Vb: Kees groep 7 (Kievieten 5 t/m 8, juf Jackie ) ActiviteitlokaalwisselingleerkrachtenGroepssamenstelling Startkring in groenJuf JackieMet Kievieten 5 t/m Rekenenin geelJuf Taniyamet groep Eten/drinken Buitenspelen in groen Buiten Juf Jackie Alle juffen Met Kievieten 5 t/m 8 Hele bovenbouw Spelling/Creain BSO lokaalJuf Evelinemet groep Eten/drinken in groenJuf Jackiemet Kievieten 5 t/m Topondernemers in groenJuf Jackiemet Kievieten 5 t/m EindkringIn groenJuf Jackiemet Kievieten 5 t/m 8
Verbeterpunten om mee aan de slag te gaan Eigen keuzes ( binnen doel/kader) Goede relatie Mede-eigenaar voelen Gestimuleerd en uitgedaagd worden Uitdagende en overzichtelijke leeromgeving Leerresultaten verhogen Werkdruk verlagen Communicatielijnen korter maken
Groep 7 Groep 7 Groep 7 Groep 6 Groep 8 Groep 5
Groep 7 Groep 7 Groep 1/2 Groep 3 Groep 1/2 Groep 4
Vb: Kees Kievieten groep 7 juf Jackie ActiviteitLokaalLeerkrachten Groeps- samenstelling Verschillende instructiemomenten (rekenen/taal/spelling) + Werken aan weektaak groenJuf JackieGroep LunchgroenJuf JackieGroep BuitenspelenbuitenAlle juffenGroep 5 t/m – IPCgroen en blauw Juf Jackie en juf Paulien Groep 7 & 8 samen
Wat is IPC? Middagen werken we rondom thema’s waarbij inbreng en vragen van kinderen veelal de richting bepalen. Groep 1 t/m 8 Thema’s duren zo’n 6 weken Vanuit verschillende vakgebieden wordt het thema belicht (vak- inhoudelijke doelen) 6-8 uur per week werken kinderen samen (1-2, 3-4, 5-6, 7-8)
IPC past bij onze visie! 1. Leerdoelen voor kind → Mede eigenaar voelen 2. Meervoudige intelligentie → Uitdagend (talentontwikkeling) 3. Samenwerking → Stimulerend (leren met elkaar) 4. Doel èn vaardigheden → Stimulerend 5. kerndoel dekkend → Overzichtelijk, doel en kader
Wat levert het ons op? Eigen keuzes ( binnen doel/kader) → Minder gebonden aan vast programma, tijd, meer effectieve leertijd Goede relatie → Kind ziet leerkracht, leerkracht ziet kind Mede-eigenaar voelen → Dagindeling, kinddoelen, IPC methodiek Gestimuleerd en uitgedaagd worden → Niet alleen methode volgen, ook kind volgen Uitdagende en overzichtelijke leeromgeving → Eigen groep, IPC methodiek Kortom: meer van onze visie terug in de klas!
En verder… Informatiebrief naar alle ouders Informatie naar kinderen Twee koffie-ochtenden: do 4 april + di 23 april 8.15 – 9.30 uur
Vragen?