De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Fred Beumer.
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Learning analytics: de docent
Projectonderwijs in het HBO
Michiel van Hees directeur CQ procesmanagement
Herontwerp PDG-opleiding
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Leer- werkplaats MPG aanpak
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Titelpagina.
Dementie Zorg voor later, nu Joan Veldhuizen Hein van der Reijden.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Een project van de Korengroep
Uw gemeente & mensen met een beperking
Oefenen.nl als basis voor trajecten en materialen
‘ Meer voor minder, begeleid online leren in de Educatie’ Studiebijeenkomst, 6 juni 2014.
Workshop co-creatie met gemeenten
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Taal voor het Leven aanpak
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
moderniseren van het curriculum.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Centrale facilitering van personeelsprocessen
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Een digitaal leerplatform
Beoordelen leermiddelen
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
Ervaringen Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Discussiegroepen - resultaten
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Naar een duurzame regionale infrastructuur voor scholing van laaggeletterden en laagopgeleiden Symposium ‘Succesfactoren en inspiratiebronnen voor leerprocessen.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Praktijkervaring en reflectie
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstudeerstage in het buitenland Opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
D E VOORBEREIDING Opzet gemaakt voor de implementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren Bijeenkomst 6 juni 2014 Ina den Hollander

Een paar begrippen vooraf Online leren Blended learning Docent Vrijwilliger NLvaardig Hier het verschil uitleggen tussen online leren als volledig individueel en zelfsturend, zonder begeleiding een leerprogramma online volgen en blended learning, waarbij je uitgaat van het feit dat er ook altijd een contactmoment of een groepsmoment is. Daarnaast de aantekening maken dat we het hier wel hebben over leerprogramma’s waarvan de basis ligt in het online gedeelte en niet online leren als aanvulling op een groepsaanpak. Bij Blended learning even ingaan op het begrip, vervolgens dat mn taal leren ook altijd een communicatief element heeft en dat kan het beste in een groep of in een 1 op 1 onderwijssituatie worden vormgegeven. Bovendien is contact met een vrijwilliger / andere leerders ook belangrijk in het leren als een sociaal gebeuren. Met name de doelgroep van de inburgerings- en Nt2-cursussen ziet een groepsles ook als een mogelijkheid tot contact, zeker als ze nieuw zijn in ons land en weinig familie of andere vorm van netwerk hebben. Bij docent en vrijwilliger ga ik erop in dat het hier kan gaan om verschillende definities, De definitie betaald of onbetaald is niet altijd zo handig. Een Nt2 docent die na zijn pensioen als vrijwilliger in taaltrajecten actief is kun je moeilijk een vrijwilliger noemen in de zin van niet-professional. Overigens is bij het laatste wel van belang dat iemand dan zijn deskundigheid bijhoudt etc. Hier gaat het om de definitie van een vrijwilliger als een niet-professional. Binnen taal voor het leven wordt nog onderscheid gemaakt tussen vrijwilligers die wel een onderwijsachtergrond hebben maar geen specifieke ervaring als taaldocent. Onder docent verstaan we dus iemand die door opleiding en/of ervaring de kennis, vaardigheden en competenties beschikt die voor een docent zijn geformuleerd. Klein probleempje, er is geen wettelijk competentieprofiel, alleen bekwaamheids- en bevoegdheidseisen en er is zeker geen competentieprofiel en regulier opleidingsprogramma voor een docent die werkt in de volwasseneneducatie. Nlvaardig is een nieuw concept voor begeleid online leren dat is ontwikkeld door CINOP en Stichting Expertisecentrum ETV.nl. In dat concept hebben online leren, regie op het onderwijsproces door een professional en begeleiding door een vrijwilliger een plek gekregen. Ik wil daarom ook aan de hand van het concept dat we voor NL vaardig hebben uitgewerkt jullie meenemen in onze opvattingen hierover. Graag willen we jullie daarover met jullie van gedachten wisselen.

Waarom een nieuw concept voor begeleid online leren Beheersing Nederlandse taal voorwaarde voor deelname aan de samenleving: opleiding, werk, dagelijks leven. Gemeenten blijven verantwoordelijk voor sociale cohesie, integratie, arbeidsmarkttoeleiding. Maar: Terugtredende overheid. Nieuwe wet inburgering minder middelen VE Nog even kort aanstippen, dit is grofweg een samenvatting van de tendensen in het overheidsbeleid, zoals ook in de inleiding besproken. Het komt er op neer, dat hoe de wetgeving er ook uitziet, ook gemeenten iets moeten met taalachterstanden en gebrek aan basisvaardigheden.

Waarom een nieuw concept voor begeleid online leren Dus: met minder geld meer doen CINOP, ETV.nl: Zoeken naar een innovatief concept, waarbij kwaliteit en professionaliteit geborgd zijn tegen acceptabele kosten

Het concept van begeleid online leren (NLVaardig) online leren met professionele begeleiding regie bij een professionele docent ondersteuning door een vrijwilliger tijd- en plaatsonafhankelijk leren leerroutes op maat borging kwaliteit door training en monitoring kwaliteit concept voor meerdere doelgroepen Dit is waar wij, CINOP en ETV.nl, op uit kwamen als basisprincipes voor een concept van begeleid online leren voor lager opgeleiden. Het is onze opvatting dat juist ook laagopgeleiden goed onderwijs verdienen en dat inzet van vrijwilligers heel zinvol kan zijn (vrijwilligers in de zin van non-professional) maar dat kennis van onderwijs, pedagogiek, methodiek, de doelgroep, succesfactoren van leren bij de doelgroep etc. nodig is om een leertraject voor een deelnemer op maat in te richten en te zorgen voor goed en effectief onderwijs.

Online en toch begeleid, hoe doe je dat? Leercontent (online materiaal) geschikt voor afstandsleren. Online leren, zelfstandig en individueel Online leren met de docent Te combineren met groepslessen door docent en/of vrijwilliger Begeleiding en coaching door vrijwilliger Docent is veraf en toch dichtbij (kennismaking live, Skype-sessies, chat en mail)

Hoe waarborg je dan de kwaliteit? Wat hebben we onderzocht en meegenomen bij de ontwikkeling? succesfactoren inburgering succesfactoren afstandsleren succes en ervaringsdeskundigheid ETV.nl succes en ervaringsdeskundigheid Alfabeter training docenten, intervisie en monitoring vrijwilligers gescreend op competenties en getraind

Succesfactoren NT2 Maatwerk Kwaliteit van de intake Taalcontact Gestructureerde aanpak Leerroutevolgsysteem Aandacht voor zelfsturing Aandacht voor vorm Motivatie en empowerment Docentcompetenties Kennis van de doelgroep

Succesfactoren NT1 Maatwerk Kwaliteit van de intake Gestructureerde aanpak Leerroutevolgsysteem Aandacht voor zelfsturing Aandacht voor vorm Motivatie en empowerment Docentcompetenties Kennis van de doelgroep EN:

Succesfactoren afstandsleren Structuur en discipline Digitale ervaring De rol van de docent Community-feeling

De actoren: de docent De leerroute Vakinhoud Pedagogiek en didactiek Skypelessen Huiswerk, feedback Registratie voortgang + evaluatiemomenten Cursistenforum Eigen deskundigheid Ondersteuning vrijwilliger in zijn coachende rol

De vrijwilliger heeft een tweeledige rol. De actoren: de vrijwilliger De vrijwilliger heeft een tweeledige rol. Taken als ondersteuner voor de docent: Geeft alle nodige informatie tijdens de intake. Overlegt met de docent over zijn assisterende en begeleidende rol. Neemt kennis van de leerroute en bekijkt regelmatig de vorderingen van de cursist.

De actoren: de vrijwilliger Taken als coach/stimulator voor de cursist: Ondersteunt de cursist bij het doorwerken van de lessen uit het pakket NLvaardig volgens de beschreven leerroute. Bewaakt mede de motivatie van de cursist en draagt bij aan de studiediscipline. Draagt in het bijzonder zorg voor de maximale inzet van mogelijkheden voor taalcontact. (NT2) Hier ervaringen Amsterdamse pilot vertellen

Voor wie meer wil weten over het programma Nlvaardig Bekijk de volgende dia’s of neem contact op met: CINOP: Matthieu Mes: mmes@cinop.nl 06-23946515 Ina den Hollander: ihollander@cinop.nl 06-51690016 Hier ervaringen Amsterdamse pilot vertellen