Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
MAASTRICHT VAN 14 APRIL TEM 27 APRIL 2013 Buitenlandse stage.
Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Selectie en ranking voor studentenmobiliteit Erasmusdag EPOS vzw, Leuven, 23 mei 2013.
Praktijkmiddag SE Light/medium/heavy?
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
vrijheid van meningsuiting
Workshop berekeningen met schaal voor vmbo-techniek
Bestuurlijke relevantie
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
1 Activiteiten Platform Peter Wijngaard Vianen, 21 juni 2011.
Deel 2 van de presentatie
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
In het bestuursakkoord
RegioAanpak Veilig Thuis ‘Op weg naar een Regiovisie’ 5 december 2013.
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
V1 stage - Blok 4.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
M.Kirsch A.M. Van den Dries Y. Beernaert Erasmus – infodag 19 februari 2009.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Willem de Zwijger Schoonhoven
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
De Tweeklank Informatieavond Programma Algemene informatie op schoolniveau; profilering 1 e ronde praktische informatie in de groepen 2 e ronde.
De toekomst van het vmbo
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
1 Activiteiten Platform. 2 Structuur IPMA-NL 3 Doelstelling AP ●Het AP is de spin in het web van IPMA-NL. Het platform activeert en stimuleert de contacten.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Resultaten BPV-evaluatie
Sensing theessence of Blijvliet. Research Sfeer Visie‘s Communicatie Problemen Contact ouders en school.
Programme d’échanges intercommunautaires à destination des futurs enseignants en langues Intercommunautaire uitwisselingen van toekomstige taalleerkrachten.
Programme d’échanges intercommunautaires à destination des futurs enseignants en langues Intercommunautaire uitwisselingen van toekomstige taalleerkrachten.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Van, voor én door het onderwijs.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
De omkadering en opvolging van uw stage. Inhoud 1. Reglementaire context 2. Benoemingsvoorwaarden 3. Duur van de stage 4. Onthaal en integratie – rol.
De omkadering en opvolging van uw stage. Inhoud 1. Reglementaire context 2. Benoemingsvoorwaarden 3. Duur van de stage 4. Evaluatiesysteem 5. Vermeldingen.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Wjk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Het Oost-Vlaamse tragewegenbeleid: vanuit een gemeentedekkende visie tot een tragewegennetwerk over de ganse provincie Doel tegen 2020: een provinciedekkende.
Subsidiemogelijkheden op sociaal en cultureel gebied Karin Thevißen 15 januari 2011.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
WORKSHOP ‘BRUGGEN BOUWEN’
Internationalisering op school
Profielkeuze avond Havo 3 23 november 2017
Het succes van de taalbewuste docent
Portfolio, Logboek en Casus
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied - Cursus(programma volgen aan de gastinstelling - Rol van sociaal-culturele activiteiten Studiedag/Journée de suivi 27/3/20131

Evaluatie (1) Welke mogelijkheden en vormen om uitwisseling te evalueren? – Evaluatie door de stagebegeleider (tutor/mentor) op basis van lesobservatie of algemeen verslag – Bezoek van de zendende stagedocent – Volgen van een blog van de stagiaire (of andere producten: multimediale presentaties, lesopbouw, filmpjes) – Portfolioachtig logboek Studiedag/Journée de suivi 27/3/20132

Evaluatie (2) Stagetijd minimaal 3 weken Invoeren van ECTS Goede communicatie (en heldere afspraken) met de stagiaires en de partnerinstelling Studiedag/Journée de suivi 27/3/20133

Lesgeven aan een school in een ander taalgebied (1) Voor welke vorm van uitwisseling kiest men? – Verschillende opties, lesgeven = verrijkend, motiverend en stimulerend Stage in de school Lesgeven in een niet-schoolse context Immersie Uitwisseling spreiden over 2 jaren Tandemaanpak Docentenuitwisselingen? Studiedag/Journée de suivi 27/3/20134

Lesgeven aan een school in een ander taalgebied (2) Minimale duur van een stage is 3 weken Problemen op vlak van – statuut van docenten – mobiliteit – afstemming agenda’s, – vergelijkbaarheid van programma’s – vinden van geschikte partnerinstellingen – afstand en cultuurverschillen Goede communicatie en duidelijke afspraken Studiedag/Journée de suivi 27/3/20135

Cursusprogramma volgen aan gastinstelling (1) Dit project is nuttig en dient verdergezet te worden. Gebaseerd op goed persoonlijk contact tussen docenten en instellingen Uitwisselingen integreren in de programma’s (stuit nog op aantal obstakels) Goede en heldere afspraken Goede bekendheid van elkaars programma’s is eerste vereiste Problemen: Vinden van vrije plekken in elkaars agenda is vaak probleem, afstand, administratieve bepalingen, wetgeving en cultuur Belangrijk voor de erkenning van een stage: ECTS, adequaat programma, gezamenlijke evaluatie Aantal vragen rond immersie-onderwijs, co-/bidiplomering, en studiepunten dienen door politiek beantwoord te worden Studiedag/Journée de suivi 27/3/20136

Socio-culturele activiteiten Van groot belang, maar vaak beperkt tot excursie of bekijken van een film Meer integratie van de stagiair in zijn/haar nieuwe omgeving (gastgezinnen) Ontwikkelen van een cultureel programma met voldoende contact met moedertaalsprekers Studiedag/Journée de suivi 27/3/20137

Aanbevelingen / Conclusies Goede en objectieve evaluatie Stage duurt minimaal 3 weken Goede kennis van elkaars programma’s Integratie stage in het onderwijsprogramma Goede afspraken (samenwerkingsovereenkomst) Goede communicatie Overzicht van geschikte partnerinstellingen Inrichting van een digitaal platform Studiedag/Journée de suivi 27/3/20138