Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied - Cursus(programma volgen aan de gastinstelling - Rol van sociaal-culturele activiteiten Studiedag/Journée de suivi 27/3/20131
Evaluatie (1) Welke mogelijkheden en vormen om uitwisseling te evalueren? – Evaluatie door de stagebegeleider (tutor/mentor) op basis van lesobservatie of algemeen verslag – Bezoek van de zendende stagedocent – Volgen van een blog van de stagiaire (of andere producten: multimediale presentaties, lesopbouw, filmpjes) – Portfolioachtig logboek Studiedag/Journée de suivi 27/3/20132
Evaluatie (2) Stagetijd minimaal 3 weken Invoeren van ECTS Goede communicatie (en heldere afspraken) met de stagiaires en de partnerinstelling Studiedag/Journée de suivi 27/3/20133
Lesgeven aan een school in een ander taalgebied (1) Voor welke vorm van uitwisseling kiest men? – Verschillende opties, lesgeven = verrijkend, motiverend en stimulerend Stage in de school Lesgeven in een niet-schoolse context Immersie Uitwisseling spreiden over 2 jaren Tandemaanpak Docentenuitwisselingen? Studiedag/Journée de suivi 27/3/20134
Lesgeven aan een school in een ander taalgebied (2) Minimale duur van een stage is 3 weken Problemen op vlak van – statuut van docenten – mobiliteit – afstemming agenda’s, – vergelijkbaarheid van programma’s – vinden van geschikte partnerinstellingen – afstand en cultuurverschillen Goede communicatie en duidelijke afspraken Studiedag/Journée de suivi 27/3/20135
Cursusprogramma volgen aan gastinstelling (1) Dit project is nuttig en dient verdergezet te worden. Gebaseerd op goed persoonlijk contact tussen docenten en instellingen Uitwisselingen integreren in de programma’s (stuit nog op aantal obstakels) Goede en heldere afspraken Goede bekendheid van elkaars programma’s is eerste vereiste Problemen: Vinden van vrije plekken in elkaars agenda is vaak probleem, afstand, administratieve bepalingen, wetgeving en cultuur Belangrijk voor de erkenning van een stage: ECTS, adequaat programma, gezamenlijke evaluatie Aantal vragen rond immersie-onderwijs, co-/bidiplomering, en studiepunten dienen door politiek beantwoord te worden Studiedag/Journée de suivi 27/3/20136
Socio-culturele activiteiten Van groot belang, maar vaak beperkt tot excursie of bekijken van een film Meer integratie van de stagiair in zijn/haar nieuwe omgeving (gastgezinnen) Ontwikkelen van een cultureel programma met voldoende contact met moedertaalsprekers Studiedag/Journée de suivi 27/3/20137
Aanbevelingen / Conclusies Goede en objectieve evaluatie Stage duurt minimaal 3 weken Goede kennis van elkaars programma’s Integratie stage in het onderwijsprogramma Goede afspraken (samenwerkingsovereenkomst) Goede communicatie Overzicht van geschikte partnerinstellingen Inrichting van een digitaal platform Studiedag/Journée de suivi 27/3/20138