School als loopbaancentrum Tussen ideaal en realiteit Presentatie Jan Geurts & Carlo Segers
“Beroepsvorming student centraal” Inhoud Wat? Wat? => Inhoud Flexibiliteit / transparant (responsiviteit van loopbaancompetenties) Hoe? => Proces / Vorm Uitdaging tot leren (throughput) -Wie? => Identiteit “Zelfsturing is ontwikkeling van je hart” Wie? Hoe? Identiteit Vorm
“Van opleidingenfabriek naar loopbaancentrum” 1. NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN 2. NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE Leren Nieuwe rollen voor cursist, docent, management en bedrijfsmensen Werkgemeenschap met interne en externe netwerken (gedeelde verantwoordelijkheid met regionale omgeving) 3. LERENDE ORGANISATIE Integratie van doen, denken en beslissen met praktijk voorop De sturing is een voorwaardenscheppend dienstverleningsproces Dienst Vraaggestuurde dienstverlening op basis van partnerschap Aanbodgestuurde op basis van hiërarchische beheersing Onderwijzen Product Standaard Maatwerk
“Architectuur loopbaancentrum” Product- aanbod Beheersings- processen Organisatie- structuur Dienst- verlening Professionele Lerende Organisatie
Leidende kleur 50 % “Inhoud: de beroepsvorming” 30 % mengkleur NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” 30 % mengkleur Leidende kleur 50 % Wie? Hoe? 20 % mengkleur Wat?
1e fase 2e fase 3e fase 4e fase “Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Van “figurant” naar hoofdrolspeler 1e fase 2e fase 3e fase 4e fase Hoe? Wie? Wat?
De student in het leerproces NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Loopbaanontwikkeling” De student in het leerproces
Het teamlid, binnen het team, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Personeelsontwikkeling” Het teamlid, binnen het team, in het leerproces
Het team, binnen de Unit Techniek & Innovatie, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Teamontwikkeling” Het team, binnen de Unit Techniek & Innovatie, in het leerproces
De Unit Techniek & Innovatie, binnen het ROC, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Organisatieontwikkeling” De Unit Techniek & Innovatie, binnen het ROC, in het leerproces
“Hoofdlijnen voor (organistie van) leren” LERENDE ORGANISATIE: “Hoofdlijnen voor (organistie van) leren” Dienst Vraaggestuurde dienstverlening op basis van partnerschap Aanbodgestuurde op basis van hiërarchische beheersing Product Standaard Maatwerk Wie? Hoe? Wat?
“Het totale proces in beeld” LERENDE ORGANISATIE: “Het totale proces in beeld” Techniek & Innovatie Team Student
“Organisatieontwikkeling nader bekeken” LERENDE ORGANISATIE: “Organisatieontwikkeling nader bekeken” Wie? Hoe? Wat?