School als loopbaancentrum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
CLIËNTPARTICIPATIE in de praktijk
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Jos van der Lans Regionale bijeenkomst Klimaatverbond Breda, 23 oktober
Renco Bakker BPMConsult
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Loopbaancentrum Zwolle
MBO passend onderwijs
Facility management en inkoop
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Slagkracht met kwaliteit
Ondernemen(d) in het onderwijs
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden.
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Producten & Werkprocessen
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
Toekomst Financiële Functie
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
VAN PRIKKLOK NAAR GREENFIELD; een transitie onder de loep.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Netwerkleren in het onderwijs
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Frans Meijers 31 maart 2004 Het verantwoordelijkheidsdilemma in het beroepsonderwijs.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Internaliseren Expliciteren
GMR Consent 14 februari 2011.
Ondernemende Netwerken
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Uitdagingen voor lokale overheden
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
De collectieve ambitie
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Persoonlijke begeleiding
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

School als loopbaancentrum Tussen ideaal en realiteit Presentatie Jan Geurts & Carlo Segers

“Beroepsvorming student centraal” Inhoud Wat? Wat? => Inhoud Flexibiliteit / transparant (responsiviteit van loopbaancompetenties) Hoe? => Proces / Vorm Uitdaging tot leren (throughput) -Wie? => Identiteit “Zelfsturing is ontwikkeling van je hart” Wie? Hoe? Identiteit Vorm

“Van opleidingenfabriek naar loopbaancentrum” 1. NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN 2. NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE Leren Nieuwe rollen voor cursist, docent, management en bedrijfsmensen Werkgemeenschap met interne en externe netwerken (gedeelde verantwoordelijkheid met regionale omgeving) 3. LERENDE ORGANISATIE Integratie van doen, denken en beslissen met praktijk voorop De sturing is een voorwaardenscheppend dienstverleningsproces Dienst Vraaggestuurde dienstverlening op basis van partnerschap Aanbodgestuurde op basis van hiërarchische beheersing Onderwijzen Product Standaard Maatwerk

“Architectuur loopbaancentrum” Product- aanbod Beheersings- processen Organisatie- structuur Dienst- verlening Professionele Lerende Organisatie

Leidende kleur 50 % “Inhoud: de beroepsvorming” 30 % mengkleur NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” 30 % mengkleur Leidende kleur 50 % Wie? Hoe? 20 % mengkleur Wat?

1e fase 2e fase 3e fase 4e fase “Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Van “figurant” naar hoofdrolspeler 1e fase 2e fase 3e fase 4e fase Hoe? Wie? Wat?

De student in het leerproces NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Loopbaanontwikkeling” De student in het leerproces

Het teamlid, binnen het team, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Personeelsontwikkeling” Het teamlid, binnen het team, in het leerproces

Het team, binnen de Unit Techniek & Innovatie, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Teamontwikkeling” Het team, binnen de Unit Techniek & Innovatie, in het leerproces

De Unit Techniek & Innovatie, binnen het ROC, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Organisatieontwikkeling” De Unit Techniek & Innovatie, binnen het ROC, in het leerproces

“Hoofdlijnen voor (organistie van) leren” LERENDE ORGANISATIE: “Hoofdlijnen voor (organistie van) leren” Dienst Vraaggestuurde dienstverlening op basis van partnerschap Aanbodgestuurde op basis van hiërarchische beheersing Product Standaard Maatwerk Wie? Hoe? Wat?

“Het totale proces in beeld” LERENDE ORGANISATIE: “Het totale proces in beeld” Techniek & Innovatie Team Student

“Organisatieontwikkeling nader bekeken” LERENDE ORGANISATIE: “Organisatieontwikkeling nader bekeken” Wie? Hoe? Wat?