Business Marketing Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

De marketingmixstrategie
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Business Marketing Management
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
Business Marketing Management
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Business Marketing Management
Geautomatiseerd meten
Van Experience naar Challenge Economy © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
H3: Koopgedrag van organisaties
Business Marketing Management
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers. Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Segmenteren en Positioneren
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Let’s get started Marketing? Marketing!
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
moderniseren van het curriculum.
Marketing Marketingoriëntatie
Gefelicitaart.nl.
Detailhandelsmarketing
Aan de belastingdienst
Het nut van Business Planning
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
H6 – Business-to-businessmarkten
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Drinkstimulering en -monitoring. Over Fresh Idea
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Indeling van hoofdstuk 2
H6 – Business-to-businessmarkten
Marktsegmentatie en positionering
AFDELING 2 marketingbeleid.
Transcript van de presentatie:

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Segmentatievariabelen Kenmerken van de kopende organisatie omzet producttoepassing koopsituatie Kenmerken van het koopcentrum samenstelling en rollen mate van decentralisatie belangrijkste koopmotieven Kenmerken van de betrokken individuen demografische gegevens rol in het koopcentrum gehanteerde koopmotieven

Segmentatiemethoden Macro- en microsegmentatie Nested approach eerst macrosegmentatie o.b.v. verschillen tussen branches en organisaties vervolgens eventueel microsegmentatie o.b.v. kenmerken van het koopproces en de betrokken personen Nested approach classificatie van variabelen in vijf niveaus alle niveaus achtereenvolgens doorlopen totdat de extra opbrengsten niet langer opwegen tegen de ermee gemoeide kosten

Segmentatie als basis voor marketing Steeds meer aandacht voor segmentatie (dankzij technologie zelfs segments of one) Stappen van marktsegmentatie segmenteer de markt m.b.v. diverse variabelen onderzoek of de gevonden segmenten voldoende heterogeen en onderscheidend zijn toets de segmenten op strategische relevantie en bruikbaarheid (voldoende omvang etc.?) Vervolgens: kies doelsegmenten formuleer per doelsegment een passende marketingbenadering

Een voorbeeld van marktsegmentatie Positionering van klanten op het spectrum van transacties tot relaties transacties: lage omschakelkosten, laag risico van verkeerde aankoop, aankoop weinig belangrijk relaties: hoge omschakelkosten, hoog risico van verkeerde aankoop, aankoop erg belangrijk Kiezen van doelsegmenten Vaststellen van geschikte marketingmix Eventueel beïnvloeden van klantposities

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

De praktijk van businessmarktsegmentatie Veelal simpele methoden en eenvoudig meetbare variabelen omzet, bedrijfsgrootte, producttoepassing, locatie Zulke eenvoudige indelingen leiden wel tot duidelijk herkenbare segmenten die men makkelijk kan bewerken, maar vaak niet tot echt homogene segmenten Problemen in de praktijk gebrekkige infrastructuur voordat men begint (bijv. te weinig kennis over klanten) gebrekkig segmentatieproces (bijv. weinig betrokkenheid) gebrekkige implementatie (bijv. geen duidelijke verantwoordelijkheid)