Bourdon Bourdon test verwijst algemeen naar verzameling aan tests die gemeenschappelijk hebben dat de testpersoon zo snel en zo selectief mogelijk moet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Control Continu of discreet Display Human Operator Control Device
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Sport en verkeer Hoofdstuk 3 Nova Klas 3H.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Collectief portfolio groep 3
Betrouwbaarheid en Validiteit
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Gegevensverwerving en verwerking
Evaluatie Van Interactieve Software Systemen
Evaluatie van Interactieve Software Systemen
producten € 3,49 € 1,00 Dames shopper Gastendoekje 30 x 50 cm
Agenda  Lessen 57 tm 59  wk 9 en wk 10  hs 35  bestuderen 35.1 tm 35.3 maken 35.1 tm
Portfolio
Hoofdstuk 2 Samenvatting
Reactie afstand en Remweg
H4 Marktonderzoek Verschillende informatiebehoeften in verschillende fasen: Analyse fase Strategische fase Implementatie fase Evaluatie fase.
5 Werving en selectie.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Wetenschappelijke methode
Populatiegemiddelden: recap
Een inleiding. Door: M.J.Roos 8 mei 2011
Leren leren…..en het materiaal?
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
BEWEGINGEN.
Veilig bewegen in het verkeer!
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
D.A.T. Differentiele Aanleg Testserie
Betrouwbaarheid.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
1.5 De snelheid van een reactie
v(t) = v(0) + at v(6) = 0 + 46 v(6) = 24m/s Δx = vgem x t
Tijd, afstand, snelheid.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Breuken in berekeningen
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Hoorcollege 2 Enkele statistische verdelingen ED: Het experiment atoom Labels De empirische distributie.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Bewegen Vaardigheid: Hoe je een probleem oplost. Wat GFIBAC betekend. © Ing W.T.N.G. Tomassen.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Klankbordgroep – start in gebruik name 25 augustus 2009 PROTIDE.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
BEPALING VAN DE ONDERHOUDS-SCOPE VOOR REGEL- EN BLOKKLEPPEN RUUD DE COCQ.
Hoe eenvoudig is een gemiddelde?
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Het gebruik van de Rekenmachine.
Goederenstroom Voorraad.
Aanpassing Schooltijden
Hoe eenvoudig is een gemiddelde?
Transcript van de presentatie:

Bourdon Bourdon test verwijst algemeen naar verzameling aan tests die gemeenschappelijk hebben dat de testpersoon zo snel en zo selectief mogelijk moet reageren op een serie symbolen 1895 Bourdon: visuele discriminatie 1962 Brickenkamp doorstreeptest als bepaling van aandacht 1911 Boudron-Wiersma test stipfiguurdoorstreeptest

Bourdon ? In hoeverre meet continue selectieve aandacht en niet selectieve reactietijd Door instructie nadruk op snelheid en nauwkeurigheid wordt toch geconcentreerde waarneming gevraagd gedurende een zeker tijdsspanne

Testbeschrijving Testformulier: Benodigheden: 33 regels van elk 24 stipfiguren 3/4/5 randomisatie richting Benodigheden: Registratieformulier Stopwatch Rekenmachine Mallen

Testbeschrijving Controle maatregelen voor test: Visusstoornissen Stoornissen motorische bewegingen Testinterrupties voorkomen bv toiletstop Niet aan eind werk-schooldag Belemmerende voorwwerpen bv armbanden Emotioneel overbelaste toestand testpersson Controle van schrijfgerief

Testbeschrijving Taak Instructie Zo snel en nauwkeurig mogelijk alle targets doorstrepen In conventionele leesvolgorde Correctie moet onmiddelijk, niet meer bij vorige regel Instructie 2 oefenregels op registratieformulier Registratie regeltijden

Verwerking gegevens Snelheidsaspecten: Nauwkeurigheidsaspecten Andere Berekenen gemiddelde regeltijd, niet 1°regel Bereken sd Versnelling/vertragingsaspecten Nauwkeurigheidsaspecten Omssies/coorecties naar soort Observaties Meer dan 2 regels storing = stop Andere Gegevens andere testbatterijen

Verwerken gegevens Gemiddelde regeltijd omzetten naar percentielen Standardscore: SC = 100 + 10(X-X) sd(Rt) Sc < 100 hogere informatieverwerkingssnelheid Sc > 100 lagere informatieverwerkingssnelheid Tabel II Nauwkeurigheid Tabel I In matrijs

Kwaliteit testbatterij Normering: 732 kinderen in 2 fasen Gelijke verdeling nar geslacht, leeftijd Genormeerd in Nederland Interne consistentie : Cronbach’s alpha 0.9884 Vergelijk met oordeel leerkrachten: Leerprestatie Prestatiemotivatie Concentratie Snelheid vs nauwkeurigheid Grote mate aan overeenstemming Wel klein aantal observaties

Kwaliteit testbatterij Betrouwbaarheid Snelheid Jongens 0.87 Meisjes 0.84 Nauwkeurigheid In termen van N 0.35 Weglatingen 0.34 Correcties 0.03 Validiteit Theoretische validiteit: observatie Empirische validiteit: Observatie leerkrachten Cfr tabel blz29

Onderzoek Uit onderzoek blijkt dat kans hoog is dat meer vijfjes dan drietjes fout aanduiden Meer kans op omissies van niet vierkantige Aantal omissies, fouten en, correcties zullen minimaal zijn dus geringe verwachtingen naar test-hertestbetrouwbaarheid mbt nauwkeurigheidsaspecten

Toepassingsmogelijkheden Signalering  Evaluatie ( hertest van nauwkeurigheid) Belang observatie Selectie: Snel en accuraat reageren op continu aangeboden visuele informatie Controlefuncties