Actieonderzoek instructietafel
In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan. stelling In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan.
Problematiek/ uitdaging School werkt met instructietafel Geen ervaring organisatie Voor- en nadelen Ervaringen van leerlingen
Schets gewenste werksituatie Kennis: wanneer sluit welke vorm van extra begeleiding het beste aan organisatie Begeleiding kinderen met specifieke hulpvragen
Relevante aspecten Adaptief onderwijs Convergente differentiatie Pre-teaching Verlengde instructie Individuele instructie Instructietafel/instructiehoek Groepsinstructie
Onderzoeksvraag 1: Hypothese Hoe kan een instructietafel bijdragen aan convergente differentiatie en de realisatie van adaptief onderwijs? Hypothese Ideaal hulpmiddel voor extra begeleiding Behalen van groepsdoelen Voldoen aan onderwijsbehoeften Adaptief onderwijs
Onderzoeksvraag 2: Hypothese Bij welke onderwijsbehoefte of situatie sluit welke vorm van extra begeleiding aan de instructietafel het beste aan? Hypothese Pre-teaching Nieuwe dingen leren Verlengde instructie Oudere leerstof
Aan instructietafel werken Onderzoeksvraag 3: Welke voor- en nadelen heeft het werken aan de instructietafel voor zowel de leerkracht als de leerling? Hypothese Voordelen Nadelen Één keer uitleggen Individuele leerling minder actief tijdsbesparing Aan instructietafel werken
Organisatie en planning onderzoek Onderzoeksvraag 1 literatuur ikzelf 22 t/m 31 januari literatuur ikzelf Onderzoeksvraag 2 leerlingen leerlingen 22 t/m 31 januari mentor mentor ikzelf ikzelf 1 t/m 15 februari Onderzoeksvraag 3 leerlingen leerlingen
Convergente differentiatie Onderzoeksresultaten en ontwikkelpunten Hoe kan een instructietafel bijdragen aan convergente differentiatie en de realisatie van adaptief onderwijs? Adaptief onderwijs Onderwijs voor ieder kind Convergente differentiatie differentiatievorm instructietafel
Onderzoeksresultaten en conclusies Bij welke onderwijsbehoefte of situatie sluit welke vorm van extra begeleiding aan de instructietafel het beste aan? Pre-teaching Re-teaching Voorbereiden op de les Na de les Risico kinderen Herhalen instructie met meer voorbeelden Verlengde instructie Na de les Start: stap terug op de leerlijn
Onderzoeksresultaten en ontwikkelpunten Welke voor- en nadelen heeft het werken aan de instructietafel voor zowel de leerkracht als de leerling? leerkracht leerlingen Voordelen Nadelen Voordelen Nadelen Gemakkelijk vragen stellen Klasgenoten kunnen minder hulp bieden 1 keer instructie Leerlingen geneigd tot kletsen Zicht op de leerlingen Ruimte voor de tafel Anderen leerlingen zien dat je instructie nodig hebt
Verdieping en voortgang Ontwikkelpunten Verdieping en voortgang Zwakke leerlingen rekenen Sterke leerlingen rekenen organisatie
Implimentatieactiviteiten en resultaten Pre-teaching/Verlengde instructie/re-teaching uitproberen Onderzoek inzet begeleidingsvormen Voor- nadelen instructietafel
Waarom heeft dit delen van de opgedane kennis en vaardigheden een meerwaarde?