Actieonderzoek instructietafel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Reflectievaardigheden en instrumenten
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Informatie over opzet onderbouw
Realisatie kindcentrum
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Lineair curriculum concentrisch.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Actieonderzoek Meer aandacht voor (hoog)begaafde leerlingen
Kansrijke combinatiegroepen
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Informatieavond 7 september 2011
Verlengde Instructie Groepen 3.
1zorg-route.
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Informatie- avond groep 6
Ervaringen Implementatie in Nederland
Symposium Differentiatie
Informatieavond onderbouw
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatie-avond groep 4-5
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Informatieavond Groep 4a
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Leer kracht Workshop over competenties van
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Wat is coöperatief leren?
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Informatieavond Schooljaar
Doubleren.
Samenlevingsschool / KC
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Actieonderzoek instructietafel

In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan. stelling In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan.

Problematiek/ uitdaging School werkt met instructietafel Geen ervaring organisatie Voor- en nadelen Ervaringen van leerlingen

Schets gewenste werksituatie Kennis: wanneer sluit welke vorm van extra begeleiding het beste aan organisatie Begeleiding kinderen met specifieke hulpvragen

Relevante aspecten Adaptief onderwijs Convergente differentiatie Pre-teaching Verlengde instructie Individuele instructie Instructietafel/instructiehoek Groepsinstructie

Onderzoeksvraag 1: Hypothese Hoe kan een instructietafel bijdragen aan convergente differentiatie en de realisatie van adaptief onderwijs? Hypothese Ideaal hulpmiddel voor extra begeleiding Behalen van groepsdoelen Voldoen aan onderwijsbehoeften Adaptief onderwijs

Onderzoeksvraag 2: Hypothese Bij welke onderwijsbehoefte of situatie sluit welke vorm van extra begeleiding aan de instructietafel het beste aan? Hypothese Pre-teaching Nieuwe dingen leren Verlengde instructie Oudere leerstof

Aan instructietafel werken Onderzoeksvraag 3: Welke voor- en nadelen heeft het werken aan de instructietafel voor zowel de leerkracht als de leerling? Hypothese Voordelen Nadelen Één keer uitleggen Individuele leerling minder actief tijdsbesparing Aan instructietafel werken

Organisatie en planning onderzoek Onderzoeksvraag 1 literatuur ikzelf 22 t/m 31 januari literatuur ikzelf Onderzoeksvraag 2 leerlingen leerlingen 22 t/m 31 januari mentor mentor ikzelf ikzelf 1 t/m 15 februari Onderzoeksvraag 3 leerlingen leerlingen

Convergente differentiatie Onderzoeksresultaten en ontwikkelpunten Hoe kan een instructietafel bijdragen aan convergente differentiatie en de realisatie van adaptief onderwijs? Adaptief onderwijs Onderwijs voor ieder kind Convergente differentiatie differentiatievorm instructietafel

Onderzoeksresultaten en conclusies Bij welke onderwijsbehoefte of situatie sluit welke vorm van extra begeleiding aan de instructietafel het beste aan? Pre-teaching Re-teaching Voorbereiden op de les Na de les Risico kinderen Herhalen instructie met meer voorbeelden Verlengde instructie Na de les Start: stap terug op de leerlijn

Onderzoeksresultaten en ontwikkelpunten Welke voor- en nadelen heeft het werken aan de instructietafel voor zowel de leerkracht als de leerling? leerkracht leerlingen Voordelen Nadelen Voordelen Nadelen Gemakkelijk vragen stellen Klasgenoten kunnen minder hulp bieden 1 keer instructie Leerlingen geneigd tot kletsen Zicht op de leerlingen Ruimte voor de tafel Anderen leerlingen zien dat je instructie nodig hebt

Verdieping en voortgang Ontwikkelpunten Verdieping en voortgang Zwakke leerlingen rekenen Sterke leerlingen rekenen organisatie

Implimentatieactiviteiten en resultaten Pre-teaching/Verlengde instructie/re-teaching uitproberen Onderzoek inzet begeleidingsvormen Voor- nadelen instructietafel

Waarom heeft dit delen van de opgedane kennis en vaardigheden een meerwaarde?