Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Onze kernwaarden.
Menno Karres Lead Auditor
Toekomst van de openbare zorgvoorzieningen Algemene Vergadering Afdeling OCMW’s Dendermonde, 17 juni 2010 Elke Vastiau, stafmedewerker ouderenzorg.
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Thematische Overlegtafels: 5 X W Vrijdag 25 mei, Leuven.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
Welkom bij de presentatie van het
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Met CAF aan de slag in het OCMW BOOM. Situering van het OCMW BOOM -OCMW -secretariaat -financiële dienst -sociale dienst -personeelsdienst (voor OCMW.
en wordt mede mogelijk gemaakt door:
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
De meerjarenplanning van gemeente en OCMW participatief opmaken Kortenberg, 27 november 2012.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Netwerk Kwaliteit in de Vlaamse Overheid. Beleidsinitiatieven Nota Vlaamse Regering van 1 juli Integriteitsbeleid.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Dienst economie VVSG: overlegtafels Vrijdag 2 maart, Leuven.
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Schitterende Organisaties®
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Welkom!.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Op school en in de scholengemeenschap
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Kwaliteitszorg in archieven
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Van HR netwerk naar P&O netwerk Voorstel vanuit “P&O Kenniskruispunt”
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Naar een duurzaam HRM beleid
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kennisdag: Het nieuwe {samen}werken Kwaliteitscirkels: Samenwerken aan verandering, verbetering en uitmuntendheid Ruud Bourmanne.
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Transcript van de presentatie:

Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s Theo Wijnen & Ruud Bourmanne

Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s Agenda: Traject naar Uitmuntendheid? Wat is een kwaliteitscirkel? Hoe werkt een kwaliteitscirkel? Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Wat verwachten we van deelnemers v/e kwaliteitscirkel? Praktische afspraken voor een kwaliteitscirkel? Concreet voorstel? Vragen? 5-4-2017

Traject naar Uitmuntendheid Invullen van de eerste noden (= inspanningen uit het verleden) Om te voldoen aan wettelijke eisen - decreten Zelfevaluaties (CAF, SWOT, EFQM, PROSE, …) Vrijwillige initiatieven op het vlak van o.a.: Processen Procedures Indicatoren Kwaliteits- & administratieve handboeken Klachtenbeheer Informatisering Kennisbeheer Organisatie- optimalisatie … Wat? Cf. publicatie “Verbeteren door zelfevaluatie” – p. 26 & 27 3 fasen: 1e fase: Invullen van de eerste noden van: De wet- en decreetgever (Gemeente- en OCMW-decreet, Woonzorgdecreet, kwaliteitsdecreten, …) De burgers / klanten De medewerkers Derden De organisatie zelf Opvolging & samenhang? Duurzame effecten? 5-4-2017

Traject naar Uitmuntendheid Wat? Cf. publicatie “Verbeteren door zelfevaluatie” – p. 26 & 27 3 fasen: 2e fase: Opzetten & implementeren van een kwaliteits-managementsysteem: Systematisch werken aan integraal (kwaliteits)management Recuperatie van inspanningen uit het verleden  Cf. Praktijkboek voor Welzijnsvoorzieningen Vele goede initiatieven uit het verleden  realiseren van duurzame effecten Vanuit de praktijk Gefaseerd Lange termijn Kwaliteitscirkels, ROP’s, vormingen & begeleidingen 5-4-2017

Zelfevaluatie van de organisatie Zelfevaluatie van de organisatie. Voorwaarde voor verdere groei en ontwikkeling? 5-4-2017

Traject naar Uitmuntendheid Wat? Cf. publicatie “Verbeteren door zelfevaluatie” – p. 26 & 27 3 fasen: 3e fase: Evolueren naar uitmuntendheid: Inbrengen van de resultaten en de inspanningen van het kwaliteitsmanagementsysteem Periodieke zelfevaluaties Permanente verbetering – de lat steeds hoger Benchmarking en -learning 5-4-2017

Informatiesessie kwaliteitscirkels Agenda: Traject naar Uitmuntendheid? Wat is een kwaliteitscirkel? Hoe werkt een kwaliteitscirkel? Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Wat verwachten we van deelnemers v/e kwaliteitscirkel? Praktische afspraken voor een kwaliteitscirkel? Concreet voorstel? Vragen? 5-4-2017

Wat is een kwaliteitscirkel? Een kleine groep van organisaties die samen stapsgewijs toewerken naar integraal & geïntegreerd (kwaliteits)management Onder begeleiding van de VVSG (vb. aanreiken van werkkaders, projectplanning opvolgen & bewaken) Nadruk op: Samenwerking tussen de deelnemers Kennisdeling en uitwisseling van ervaringen, kennis, informatie, documenten en instrumenten tussen de deelnemers Leren van elkaar Duidelijk mandaat & engagement van de deelnemers om stappen te zetten in het traject naar geïntegreerd management 5-4-2017

Informatiesessie kwaliteitscirkels Agenda: Traject naar Uitmuntendheid? Wat is een kwaliteitscirkel? Hoe werkt een kwaliteitscirkel? Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Wat verwachten we van deelnemers v/e kwaliteitscirkel? Praktische afspraken voor een kwaliteitscirkel? Concreet voorstel? Vragen? 5-4-2017

Hoe werkt een kwaliteitscirkel? 12 stappenplan  schema Op basis van een globaal projectplan (verschillende projectfases die binnen de onderliggende diensten/afdelingen/voorzieningen ontwikkeld & geïmplementeerd dienen te worden) Elk werkjaar een jaarprogramma i.s.m. de deelnemers 4 werksessies per werkjaar: Aanreiken van werkkaders & werkmateriaal Uitwisseling & samenwerking  recupereren van inspanningen uit het verleden Rapporteren van realisaties en vooruitgang a.d.h.v. projectplanning Netwerking en vergelijkende analyses en onderzoeken tussen de deelnemende organisaties Elkaar ondersteunen en begeleiden richting integraal (kwaliteits)mgnt Ondersteund door een digitaal platform (website & extranet(ten)) 5-4-2017

Informatiesessie kwaliteitscirkels Agenda: Traject naar Uitmuntendheid? Wat is een kwaliteitscirkel? Hoe werkt een kwaliteitscirkel? Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Wat verwachten we van deelnemers v/e kwaliteitscirkel? Praktische afspraken voor een kwaliteitscirkel? Concreet voorstel? Vragen? 5-4-2017

Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? De ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd (kwaliteits)managementsysteem binnen de deelnemende organisaties 1 systeem voor: Interne controle Beheerscontrole Organisatieontwikkeling Organisatieoptimalisatie Maatwerk  (GEEN) EENHEIDSWORST Realiseren van een sectordynamiek waarbij organisaties elkaar begeleiden en ondersteunen door samenwerking, uitwisseling en kennisdeling 5-4-2017

Informatiesessie kwaliteitscirkels Agenda: Traject naar Uitmuntendheid? Wat is een kwaliteitscirkel? Hoe werkt een kwaliteitscirkel? Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Wat verwachten we van deelnemers v/e kwaliteitscirkel? Praktische afspraken voor een kwaliteitscirkel? Concreet voorstel? Vragen? 5-4-2017

Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Secretarissen, financieel beheerders, leden van het managementteam, middenkader (diensthoofden) Kwaliteitsverantwoordelijken of –coördinatoren Staf- en beleidsmedewerkers Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 5-4-2017

Informatiesessie kwaliteitscirkels Agenda: Traject naar Uitmuntendheid? Wat is een kwaliteitscirkel? Hoe werkt een kwaliteitscirkel? Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Wat verwachten we van deelnemers v/e kwaliteitscirkel? Praktische afspraken voor een kwaliteitscirkel? Concreet voorstel? Vragen? 5-4-2017

Wat verwachten we van de deelnemers? Duidelijk mandaat & engagement om aspecten & instrumenten van (kwaliteits)management te ontwikkelen Geplande & afgesproken opdrachten uitvoeren en hierover rapporteren aan de collega’s in de kwaliteitscirkel (= werksessies goed voorbereiden aan de hand van de projectplanning) Bereidheid om kennis, informatie, ervaringen, documenten en instrumenten uit te wisselen en te delen met collega’s in de kwaliteitscirkel Bereidheid om te leren van anderen Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 5-4-2017

Informatiesessie kwaliteitscirkels Agenda: Traject naar Uitmuntendheid? Wat is een kwaliteitscirkel? Hoe werkt een kwaliteitscirkel? Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Wat verwachten we van deelnemers v/e kwaliteitscirkel? Praktische afspraken voor een kwaliteitscirkel? Concreet voorstel? Vragen? 5-4-2017

Praktische afspraken Een werkjaar van een kwaliteitscirkel bestaat uit 4 werksessies (van 9u30 tot 16u30) gespreid over het jaar Op locatie in de regio van de deelnemers Maximaal 5 tot 10 organisaties per cirkel Elke organisatie heeft max. 2 deelnemers Kwaliteitscirkel = max. 20 personen Deelnameprijs: nog te bepalen Incl. ondersteunend (basis)werkmateriaal Pockets “Professionele Vaardigheden  vb. Geïntegreerd management Publicatie “Verbeteren door zelfevaluatie” en de bijhorende werkboeken Praktijkboek Kwaliteitszorg in Welzijnsvoorzieningen Begeleiding: Theo Wijnen & Ruud Bourmanne 5-4-2017

Informatiesessie kwaliteitscirkels Agenda: Traject naar Uitmuntendheid? Wat is een kwaliteitscirkel? Hoe werkt een kwaliteitscirkel? Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Wat verwachten we van deelnemers v/e kwaliteitscirkel? Praktische afspraken voor een kwaliteitscirkel? Concreet voorstel? Vragen? 5-4-2017

Voorstel: dieper in de organisatie gaan Concreet voorstel? Centrale vragen: op welke manier slaag je er het beste in om vanuit de kwaliteitscirkels de deelnemers te begeleiden naar geïntegreerd management + wie moet dan in deze kwaliteitscirkels zitten??? Voorstel: dieper in de organisatie gaan Kwaliteitscirkels op 2 niveaus: Op dienst/afdelings/voorzieningsniveau  deelnemers: diensthoofden/kwaliteitscoördinatoren Op overkoepelend niveau: secretarissen/kwaliteitscoördinatoren 5-4-2017

Opvolging, coördinatie, sturing & afstemming Concreet voorstel? Overkoepelende kwaliteitscirkel met secretarissen & kwaliteitscoördinatoren Opvolging, coördinatie, sturing & afstemming Kwaliteitscirkel DGAT Kwaliteitscirkel WZC Kwaliteitscirkel Sociale diensten Kwaliteitscirkel DC’s Kwaliteitscirkel Serviceflats Kwaliteitscirkel DVC Kwaliteitscirkel Personeels-diensten Kwaliteitscirkel Financiële diensten Kwaliteitscirkel IT-diensten Kwaliteitscirkel Secretariaten Kwaliteitscirkel … 5-4-2017

Informatiesessie kwaliteitscirkels Agenda: Traject naar Uitmuntendheid? Wat is een kwaliteitscirkel? Hoe werkt een kwaliteitscirkel? Wat is het doel van een kwaliteitscirkel? Voor wie is een kwaliteitscirkel bestemd? Wat verwachten we van deelnemers v/e kwaliteitscirkel? Praktische afspraken voor een kwaliteitscirkel? Concreet voorstel? Vragen? 5-4-2017

Bedankt voor uw aandacht!