MG Theorie* volgens Frank van Dalen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden
Advertisements

§3.7 Krachten in het dagelijks leven
Vanderbusse Nele oktober 2007
toepassingen van integralen
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
Uitwerkingen blok 4 hoofdstuk 3 versie 2
De wet van Pascal + toepassingen
Vermogen Veel vermogen Zelfde locomotief in model, weinig vermogen.
Indicateur diagram Het indicateurdiagram of PV diagram.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
Momenten Vwo: paragraaf 4.3 Stevin.
MG Theorie* volgens Frank van Dalen
3.1 Zwaartekracht, massa en gewicht
Newton - VWO Arbeid en energie Samenvatting.
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Newton - VWO Arbeid en warmte Samenvatting.
Krachten.
Krachten.
Kist (massa 20 kg) staat op de grond.
Luchtwrijving Don (massa 80 kg) stapt uit het vliegtuig.
translatie rotatie relatie x q x= qR v w v=wR a atan=aR arad = w2R m I
Relativiteitstheorie (4)
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
De wetten van Newton en hun toepassingen
enzymen: katalysator Enzymen
4.3 Wet van behoud van energie
Gaapvergelijkingen. Krachtsorde in statisch onbepaalde liggers.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
2e Wet van Newton: kracht verandert beweging
Newton - HAVO Arbeid en energie Samenvatting.
1.1 Krachten Hoe werken krachten?.
4T Nask1 Hoofdstuk 5 Kracht en beweging
7.WRIJVING(p189 4B).
Hydraulische remmen De les start over 5 seconden. Succes.
Met handen en voeten geloven 1
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
Verbanden JTC’07.
Oefeningen lensconstructies
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Slot 4Hc.
Momenten Havo: Stevin 1.1 van deel 3.
Zwaartekracht, gewicht en stabiliteit
Samenvatting Conceptversie.
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
1 havo/vwo H2 klimaat, §4.
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
1 HV Hoofdstuk 2 Klimaat § 8-9
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Wat is evenwicht? hoe kun je met krachten tekenen en rekenen?
Wat is evenwicht? hoe kun je met krachten tekenen en rekenen?
hoe kun je met krachten onder een hoek tekenen?
Conceptversie.
EXTRA BLOK 4 MECHANICA. I HET BALLETJE D Dan is de snelheid 0, maar er is wel een versnelling, gewoon g! Kijk maar naar de helling van de getekende raaklijn:
Hoofdstuk 3: Kracht en Beweging. Scalars en vectoren Grootheden kun je verdelen in 2 groepen  Scalars  alleen grootte  Vectoren  grootte en richting.
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Energie in het elektrisch veld
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5)
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 6: Natuurkunde Overal (vwo 4)
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Krachten op de surfplank en hun gevolgen
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Heen-en-weer denken tussen begrippen en verschijnselen bij zwaartepuntdemonstraties Ik deed een hele serie demonstraties rond zwaartepunten.
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Hoofdstuk 11 – les 2 Optrekken en Afremmen
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5) versie: september 2018
Transcript van de presentatie:

MG Theorie* volgens Frank van Dalen m . a Een cyclus van MG Workshop winterlezingen * Geldt niet voor andere merken!

Inhoud van de cyclus Aflevering 1 ging over: De MG als puntmassa (“bowlingbal”) volgens de klassieke mechanica van Newton Wrijving tussen rubber en wegdek Prestaties van de MG Bochten “Ideale” lijnen

Inhoud van de cyclus Aflevering 2 gaat over: De MG met vier wielen en een zwaartepunt boven de weg Accelereren en remmen Bochten Overstuur / onderstuur Aflevering 3: Naar behoefte

Aflevering 2: de MG met vier wielen De wrijving en de traagheidskrachten werken niet meer op hetzelfde punt. De wrijving werkt op de contactvlakken van de banden met de weg. Traagheidskrachten werken op alles wat massa heeft.

Traagheidskrachten, vertikale reacties en wrijving

Het zwaartepunt De resultante van alle traagheidskrachten bij een bepaalde versnelling grijpt aan in het “zwaartepunt” Het zwaartepunt ligt ergens tussen voor- en achteras

Traagheidskrachten grijpen aan in het zwaartepunt

Van 1 wiel naar 4 wielen: De MG met voor- en achterwielen De MG met linker- en rechterwielen Ten slotte: de MG met 4 wielen

Stap 1: De MG met voor- en achterwielen Accelereren Remmen

Invloed van zwaartepuntsligging bij accelereren Stel: zwaartepunt ligt halverwege tussen de assen op de weg: G 2 G = M x g

Maximale wrijving op aangedreven as: 2 Cw x G 2

Maximale acceleratie a = F / M a = (Cw x M x g) / (2 x M) a = Cw x g (was: Cw x g!) 2

Invloed van de hoogte van het zwaartepunt b

Reactiekrachten door hoog zwaartepunt M x a M x a x h b

Krachten mag je optellen… + =

Totale reactiekrachten M x a G G + M x a x h 2 b G - M x a x h

Kip-en-ei probleem De druk op de achteras hangt af van de versnelling De versnelling hangt af van de wrijvingskracht op de achteras De maximale wrijving op de achteras hangt weer af van de druk op de achteras!

Oplossing: wiskunde achter spreadsheetje verstoppen Acceleratie met achterwielaandrijving

Maximale acceleratie wordt gehaald als… h = Cw 2 b b x Cw 2 b

Krachtenspel bij dit zwaartepunt: Resultante van traagheidskracht door contactvlak G G x Cw G x Cw Voorwielen komen los! G

Motorfietsen kunnen zo snel accelereren door hun hoge zwaartepunt… Waarom hebben onze MG’s niet zo’n hoog zwaartepunt…?!

Invloed van zwaartepunts-ligging bij remmen Stel: we remmen alleen op de voorwielen…

Het krachtenspel is gespiegeld t.o.v. situatie bij accelereren: M x a M x a M x a x h b M x a x h b

Oplossing: zelfde sommetjes als voor acceleren met achterwielen Remmen op de voorwielen

En dan nu voor de gein: remmen op alleen de achterwielen! M x a G G + M x a x h 2 b G - M x a x h

Het gewicht verplaatst zich naar de “verkeerde” as… Remmen op de achterwielen Dit remt dus voor geen meter!

Accelereren met voorwielaandrijving Het gewicht verplaatst zich weer naar de verkeerde as Zie dezelfde spreadsheet als hiervoor Voorwielaandrijving is dus net zo idioot als remmen op je achterwielen Conclusie: de Mini valt af als serieuze automobiel.

MG’s remmen op vier wielen M x a Fa x Cw Fv x Cw G - M x a x h 2 b Fa = G + M x a x h 2 b Fv =

… en kunnen zo toch de maximale versnelling halen: a = Cw x g Ongeacht de ligging van het zwaartepunt. Dit geldt ook voor accelereren met vierwielaandrijving.

Conclusie uit stap 1: Bij accelereren en remmen verschuift het gewicht tussen voor- en achteras. De nadelen hiervan kunnen worden opgeheven met: Remmen op vier wielen met goede balans Aandrijving op vier wielen Bij gebrek aan 4-wielaandrijving: een hoog/achterlijk zwaartepunt (motorfietsen/Formule 1)

P A U Z E

Stap 2: De MG met linker- en rechterwielen: Bochten

Krachtenspel in een bocht naar links: lijkt op remmen met vier wielen… G M x a Fl x Cw Fr x Cw G - M x a x h 2 b Fl = G + M x a x h 2 b Fr =

…dan volgt ook weer dezelfde zijwaartse versnelling : a = Cw x g Met andere woorden: de hoogte van het zwaartepunt heeft geen invloed op hoe snel we een bocht kunnen nemen!

Geloven we dit wel…?

Neen! Back to the drawing board… Zijdelingse wrijving van een rollende band is iets anders dan rubber over schuurpapier slepen. Wat gebeurt er precies als een rollende band opzij geduwd wordt?

Driftend wiel van onderen gefilmd Aanstormend asfalt Dwarskracht Wiel draait Contactvlak Drifthoek: uitvergroot voor duidelijkheid Als de drifthoek niet te groot is, blijft het rubber aankleven en vervormt de band.

Vervorming van de band (uitvergroot en in ‘t echt) Aanstormend asfalt Dwarskracht Hoe groot is de dwarskracht?

De dwarskracht op de band hangt af van o.a.: Wiellast Drifthoek Luchtdruk in de band Bandenmaat Constructie van de band Enz enz.

Vervorming van de band bij een grotere drifthoek Bij een grotere drifthoek vervormt de band meer… Dwarskracht …en gaat het achterste deel van het contactvlak schuiven

Verloop van dwarskracht met drifthoek bij een gegeven wiellast Fv Fz = Cw x Fv Dwarskracht Fz Drifthoek F (tangens) : rechts van deze lijn begint contactvlak te schuiven

Effect van toenemende bandendruk Drifthoek F (tangens) Dwarskracht Fz Effect hogere bandendruk Fz = Cw x Fv : rechts van deze lijn begint contactvlak te schuiven

Vervorming van de band bij toenemende wiellast F F Bandendruk: P Bij een hogere wiellast F wordt het contactvlak A groter… A = F / P

Bij een grotere wiellast wordt het contactvlak dus langer… …waardoor de band meer vervormt… Dwarskracht … en het achterste deel van het contactvlak gaat schuiven.

Verloop van dwarskracht met wiellast bij een gegeven drifthoek Fz = Cw x Fv Dwarskracht Fz Wiellast Fv : rechts van deze lijn begint contactvlak te schuiven

Effect van toenemende bandendruk Fz = Cw x Fv Dwarskracht Fz Effect hogere bandendruk Wiellast Fv : rechts van deze lijn begint contactvlak te schuiven

Bochtgedrag van twee wielen op 1 as Aanstormend asfalt F F Beide wielen driften onder dezelfde hoek, want ze zitten op 1 as.

Op de as staat een bepaalde massa F Dwarskracht Om die massa de bocht om te krijgen, is een bepaalde dwarskracht nodig.

Invloed van het zwaartepunt Bocht naar rechts: M x a Het buitenste wiel wordt zwaarder belast; het binnenste minder zwaar.

Verloop van dwarskracht met wiellast bij een gegeven drifthoek Toename Afname Buitenwiel Symmetrisch Wiellast Binnenwiel

Er staat meer dwarskracht op het buitenwiel, maar… F Dwarskracht De totale dwarskracht is kleiner geworden door de gewichtsverschuiving!

Dwarskrachten op 1 as: conclusies Hoe hoger het zwaartepunt, hoe lager de maximaal haalbare dwarskracht Hoe hoger het zwaartepunt, hoe groter de drifthoek bij gegeven dwarskracht Je haalt nooit de maximale wrijving op basis van Cw

Stap 3: De MG met 4 wielen

Overstuur en onderstuur Overstuur is een situatie waarbij de achterwielen een grotere drifthoek maken dan de voorwielen Onderstuur is het omgekeerde.

Onderstuur: het begin van iedere bocht… Aanstormend asfalt Drifthoek nul op achteras F

In de bocht … Kan de auto onderstuurd blijven; Kan onderstuur verdwijnen; Kan onderstuur omslaan in overstuur.

Onderstuur in de bocht Fa Fv Fa Fv

Overstuur in de bocht Fa Fv

Onderstuur wordt tegengegaan door: Zwaartepunt naar achteren te plaatsen Hogere bandendruk voor, achter laag Slappe veren voor, stijve veren achter (in combinatie met torsiestijf chassis) Gaspedaal Bij achterwielaandrijving: los Bij voorwielaandrijving: intrappen

Overstuur wordt tegengegaan door: Zwaartepunt naar voren te verplaatsen Hogere bandendruk achter, voor laag (stijvere) stabilisatorstang voor (in combinatie met torsiestijf chassis) Gaspedaal Bij achterwielaandrijving: intrappen Bij voorwielaandrijving: los

Kun je dit nu zelf verklaren?

Invloed van zwaartepunt Als het zwaartepunt naar achter schuift komt er meer druk op de achteras Hierdoor kunnen de achterwielen wat meer dwarskracht opwekken Maar de dwarskracht op de achterwielen moet meer gewicht de bocht om krijgen De contactvlakken zijn langer door het gewicht en gaan eerder schuiven Hierdoor wordt de drifthoek op de achterwielen groter en voor kleiner Dus meer overstuur / minder onderstuur

Invloed van bandendruk Een lagere druk op de achterbanden zorgt voor een langer contactvlak en meer vervorming van de band Hierdoor begint het contactvlak eerder te schuiven en onstaat een grotere drifthoek Dit zorgt voor meer overstuur / minder onderstuur

Invloed van gaspedaal Als je gas bijgeeft komt er meer druk op de achteras Hierdoor kunnen de achterwielen meer dwarskracht opwekken Maar de achterwielen hoeven niet meer gewicht de bocht om te krijgen Dus wordt de drifthoek achter kleiner Dit zorgt voor minder overstuur / meer onderstuur

Invloed van stijfheid vering Stabilisatorstangen (zowel voor als achter) gaan het kantelen van de MG tegen in bochten Als je de stang achter slapper maakt, moeten de stang en veren voor meer werk doen – als het chassis stijf genoeg is Voor de achteras lijkt het alsof het zwaartepunt lager komt te liggen De last op binnen- en buitenwiel blijft achter minder ongelijk Hierdoor wordt de drifthoek achter kleiner en voor groter, dus… minder overstuur.

Welk gedrag is gewenst voor een MG (met achterwielaandrijving)? Een lichte mate van overstuur Die wordt dan gecompenseerd met gas geven in de bocht Dat betekent in principe: het zwaartepunt iets dichter bij de achteras dan bij de vooras Hieruit zijn de ideale proporties voor de klassieke automobiel ontstaan…:

Dank voor jullie belangstelling!

Mogelijke onderwerpen voor een volgende keer: Wielophanging -geometrie, functies, uitvoeringen enz. Thermodynamica – alle benzine wordt omgezet in warmte. Waar blijft die warmte? Aerodynamica - weerstand, vleugels, diffusors enz.