“DE jeugd van tegenwoordig” Oftewel: ‘Generatie Einstein!’
Overzicht Presentatie Inleiding met filmpje Deze generatie Vorige generatie Van generatie X naar Einstein Verandering in onderwijs Het nieuwe leren
Inleiding met filmpje http://www.youtube.com/watch?v=yKKM1hhv3es Omstreden begrip Niet strak omlijnd Generalisatie en aannames
Deze generatie (generatie Einstein) Positieve punten: Generatie geboren in periode1985-heden Informatiemaatschappij Collectivistisch/omgevingsbewust Multidisciplinair/creatief
Onze generatie (generatie Einstein) De drie S-en Slimmer Sterker Socialer
Onze generatie (generatie Einstein) Negatieve punten: Hufterig Afhankelijk Materialistisch
Vorige generatie (generatie X) Generatie geboren in periode 1961-1981 Ideologisch vacuüm Individualistisch Logisch/lineair
Vorige generatie (generatie X) De 3 G’s Genot Gemak Gewin NB!: dit zijn de opvoeders van generatie Einstein!
Van generatie X naar Einstein Verandering omgang ouders Tandloze ouders Geen gezag/autoriteit Verandering maatschappij Computer vanzelfsprekend
Van generatie X naar Einstein Deze generatie Vorige generatie Collectivistisch Multidisciplinair Hufterig Materialistisch Welvaart 3 S-en Computer Individualistisch Lineair Ideologisch vacuüm Economische depressie 3 G’s
Veranderingen in het onderwijs Opdracht: breedte rivier Klassikaal onderwijs (lineaire kennisoverdracht) Overgang naar Generatie Einstein De 2e fase (lateraal denken)
Het klassikale onderwijs Lineaire kennisoverdracht: A B C F geheel = A+B+C+D+E+F Toepassing op problemen Gefragmenteerde leerstof Vooral theoretisch Verband met ouderwetse media: - boek, tv-programma Eenrichtingsverkeer
Overgang naar generatie Einstein Exponentiële groei wetenschap en techniek Massamedia Jongeren: je kunt toch nooit alles weten Theorieën zijn tijdelijk Behoefte aan kennis voor nu Oplossingen van concrete problemen Vaardigheid: zelf kennis vergaren
Opvullen vd gaten: kennisoverdracht (netwerken) Lateraal denken Probleemstelling / doelstelling Gaten: discontinue informatie Relevant kennisdomein Opvullen vd gaten: kennisoverdracht (netwerken) Oplossing
Het nieuwe leren 2e fase Zelf verantwoordelijk leren, samen met anderen Nieuwe onderwijsvormen: project gestuurd, probleem gestuurd, ervaringsgericht Vraag: Is dit beter dan klassikaal onderwijs?