“DE jeugd van tegenwoordig”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Sleutels tot creatief denken
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Theo Burghout Week van de techniek We hebben bij.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Workshop Interculturele Communicatie
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Moeten kritisch leren omgaan met media en informatie. Er komt een massa aan informatie op hen af. Jongeren hebben steun nodig van leraren en ouders om.
©Lex Bergers, Lexpertise Business Coaching in Communicatie Training/Coaching/Advies/Presentaties Presentatie De wereld “on the move” (eerste kenismakings-versie)
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Docent medmec = Wil Adolfs
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
Sociale media op school
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Definitie Mediawijsheid
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Inleiding in de marketing
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Robert Langenberg – Vitree Anita Gelmers – Passend Onderwijs Almere
Jong en oud met elkaar in gesprek
Media en de massa.
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
Kennis verbreden en verdiepen
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Les 2 – Jouw media.
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Door Anthony Goethals.  Opleidingsboek opvoeding  Opvoeders & ouders  Nederland  Samenlevingsverbanden onderzoeken.
Algemene Sociologie PA – B1
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Techniek en handvaardigheid op de Viaan
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Waar gaat het vandaag over?
Psychologieles 10 lesweek 10
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel Schijndel, 2 februari 2009.
23 maart 2017 profilering.
Een vergadering organiseren
Consumenten-gedrag Het gezin
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Doelgroepen Adolescentie
ontwikkelingspsychologie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

“DE jeugd van tegenwoordig” Oftewel: ‘Generatie Einstein!’

Overzicht Presentatie Inleiding met filmpje Deze generatie Vorige generatie Van generatie X naar Einstein Verandering in onderwijs Het nieuwe leren

Inleiding met filmpje http://www.youtube.com/watch?v=yKKM1hhv3es Omstreden begrip Niet strak omlijnd Generalisatie en aannames

Deze generatie (generatie Einstein) Positieve punten: Generatie geboren in periode1985-heden Informatiemaatschappij Collectivistisch/omgevingsbewust Multidisciplinair/creatief

Onze generatie (generatie Einstein) De drie S-en Slimmer Sterker Socialer

Onze generatie (generatie Einstein) Negatieve punten: Hufterig Afhankelijk Materialistisch

Vorige generatie (generatie X) Generatie geboren in periode 1961-1981 Ideologisch vacuüm Individualistisch Logisch/lineair

Vorige generatie (generatie X) De 3 G’s Genot Gemak Gewin NB!: dit zijn de opvoeders van generatie Einstein!

Van generatie X naar Einstein Verandering omgang ouders Tandloze ouders Geen gezag/autoriteit Verandering maatschappij Computer vanzelfsprekend

Van generatie X naar Einstein Deze generatie Vorige generatie Collectivistisch Multidisciplinair Hufterig Materialistisch Welvaart 3 S-en Computer Individualistisch Lineair Ideologisch vacuüm Economische depressie 3 G’s

Veranderingen in het onderwijs Opdracht: breedte rivier Klassikaal onderwijs (lineaire kennisoverdracht) Overgang naar Generatie Einstein De 2e fase (lateraal denken)

Het klassikale onderwijs Lineaire kennisoverdracht: A B C F geheel = A+B+C+D+E+F Toepassing op problemen Gefragmenteerde leerstof Vooral theoretisch Verband met ouderwetse media: - boek, tv-programma Eenrichtingsverkeer

Overgang naar generatie Einstein Exponentiële groei wetenschap en techniek Massamedia Jongeren: je kunt toch nooit alles weten Theorieën zijn tijdelijk Behoefte aan kennis voor nu Oplossingen van concrete problemen Vaardigheid: zelf kennis vergaren

Opvullen vd gaten: kennisoverdracht (netwerken) Lateraal denken Probleemstelling / doelstelling Gaten: discontinue informatie Relevant kennisdomein Opvullen vd gaten: kennisoverdracht (netwerken) Oplossing

Het nieuwe leren 2e fase Zelf verantwoordelijk leren, samen met anderen Nieuwe onderwijsvormen: project gestuurd, probleem gestuurd, ervaringsgericht Vraag: Is dit beter dan klassikaal onderwijs?