Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
<Naam spreker en school/ gemeente
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Het is vandaag Girlsday!
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Acculturatieproblemen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
E. Berx, H. Geudens, I. van Welzenis, L. Walgrave.
Filip Coussée Referentie:
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
‘Ouders als behandelaars’
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
O UDER - KINDINTERACTIES IN GEZINNEN MET EEN KIND MET ADHD Janssens, K., Andries, C., & Ponjaert-Kristoffersen, I.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge {naam uitvoerder} Kunnen ouders iets doen aan het alcoholgebruik van hun kinderen?
Integrale jeugdhulp Sekseverschillen in het verband tussen opvoedingsstijlen en delinquentie.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Verboden vrienden als verboden vruchten
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Onderzoek Grafen Cees van Vledder & Bas Diender. Nemen leerlingen in het algemeen dezelfde route van van het ene naar het andere lokaal? -Volgen de jongens.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Ouderbetrokkenheid Sander Van Acker Maart 2016.
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Tevredenheidsonderzoek 2015
Auteur Titel van de boek.
#EBJ16.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Rugendo vzw is een jonge Molse organisatie die projecten financiert op Idjwi, een eiland in het KIVU-meer in Oost-Congo.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
De aanpak van jeugd- en jongerencriminaliteit
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Drie richtinggevende vragen: 1
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren. Een seksespecifieke benadering

Waarom vertoont het ene geslacht meer delinquent gedrag dan het andere ? Drie grote factoren

Ouders School Peers www.sbohoogvliet.nl www.dewalhoeve.be www,blogspot.com

Ouders Jongens Meisjes Goede band met moeder zorgt voor minder delinquent gedrag. Gescheiden ouders zorgt ook voor meer kans op delinquent gedrag Opvolging door ouders, band met moeder en gezinssituatie heeft zo goed als geen effect op het gedrag

School Jongens Meisjes De interactie met leerkrachten en leerlingen is belangrijk Falen op school zorgt voor een grotere kans op delinquent gedrag Meisjes hebben minder kans op schoolse achterstand

Peers Verschil in vrijetijdsbesteding Deel uitmaken van een delinquente peergroep Verschil in geslacht

Vrijetijdsbesteding Jongeren die in hun vrije tijd zich vaak in het uitgaansleven bevinden hebben meer kans op delinquent gedrag

Delinquente peergroepen Jongeren die toegeven dat ze hun vrienden delinquent gedrqg hebben zien stellen, hebben meer kans om zelf zulk gedrag te vertonen

Verschil in geslacht Jongens Meisjes Gaan delinquent gedrag stellen in openbare ruimtes. Buiten het bereik van hun ouders Gaan delinquent gedrag vertonen binnen ‘veilige’ ruimtes ( thuis, winkel, …) Minder gericht op uitgaan en dus ook minder contact met delinquentie of delinquente peergroepen

Opmerking Dit onderzoek geeft geen duidelijk antwoord op getoetste theorieën. Het is enkel een empirische ondersteuning.

Einde Bedankt