Hartelijk Welkom 16-10-00 Steef Pas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
Het interactioneel model
Opvoeden in de puberteit
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Hartelijk Welkom Steef Pas.
Tevredenheidsonderzoek 2007
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Zorg voor zelfstandigheid: rehabilitatie in de ouderenzorg
Begeleidingsplannen GGZ
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Individuele leerlijnen
NAH en dan.. Cliënt met hersenletsel en zijn relaties, hoe loopt de communicatie?
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Steef Pas1 Hartelijk welkom Steef Pas2 Welkom in de colleges Sociotherapie team Sociotherapie Productgroep Volwassenen.
Steef Pas1 Hartelijk Welkom Steef Pas2 Welkom in de colleges Sociotherapie team Sociotherapie Productgroep Volwassenen.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Is de vereniging auti-proof?
Mindfulness.
Psychologische processen in forensische behandelteams
Ontwikkelingspsychologie
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
MEE maakt meedoen mogelijk
Psychosociale begeleiding bij kanker
Introductie Systems Engineering
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Groepsdynamica.
Organisatie & Personeel
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Geïntegreerde schoolverbetering
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Het ongemak van autonomie
De therapeutische relatie in actie
Werkconferentie Leren in de zorg
Doelen behalen met activiteiten
Shea, Hoofdstuk 15 Understanding and effectively engaging people with difficult personality disorders: the psychodynamic lens. Jette van ‘t Noordende.
Doelen behalen met activiteiten
Gedragsproblemen en stoornissen
Stress management bij Autisme
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Hartelijk Welkom 16-10-00 Steef Pas

Welkom in de colleges Sociotherapie team Sociotherapie Productgroep Volwassenen 16-10-00 Steef Pas

Werken in een therapeutisch milieu C.Janzig & J.Kerstens 4e druk 16-10-00 Steef Pas

Wat is sociotherapie? Deel 1 Verkenning Deel 2 Theorie Deel 3 De individuele patiënt Deel 4 De groep Deel 5 De Praktijk Deel 6 Management Deel 7 Workshop 16-10-00 Steef Pas

Wat is sociotherapie? Therapeutische begrippen: therapie psychotherapie sociotherapie (psycho) therapeutische gemeenschap behandelplan socioplan supportief en reconstructief 16-10-00 Steef Pas

Deel 1 hoofdstuk 1 Het therapeutisch milieu Pagina 17 - 31 Een nieuwe variatie op een oud thema Kort historisch overzicht. 16-10-00 Steef Pas

Deel 1 hoofdstuk 2. 2.1 Patiënten en hulpverleners Pagina 31-41 Onmondigheid en rechteloosheid patiënt Totalitair medisch model Hiërarchische structuur Onmondigheid verplegers Massaliteit Eenzijdige behandelvormen Kazernebouw 16-10-00 Steef Pas

Deel 1 hoofdstuk 2 2.2 Patiënten Gene Abroms: destructief gedrag desorganisatie van het gedrag deviant of regelverbrekend dysfoor gedrag dependentie of afhankelijk gedrag 16-10-00 Steef Pas

Deel 1 hoofdstuk 2 2.3 Hulpverleners Pagina 53 - 65 Historie Relatie hulpverleners en patiënten autoritair submissief te dichtbij te afstandelijk Relaties hulpverleners onderling 16-10-00 Steef Pas

Deel 1 hoofdstuk 3 Begripsomschrijving therapeutisch milieu pagina 66 - 74 Maxwell Jones minimaatschappij experimenteren met interacties sociaal leren 16-10-00 Steef Pas

Deel 1 hoofdstuk 3 3.4.1.Werkdefinitie:therapeutisch milieu Pagina 74 Is een georganiseerde behandelingseenheid waarbinnen een situatie waarin aan een patiënt relaties met een groep patiënten en behandelaars wordt aangeboden. Deze relaties bieden de patiënt de ruimte om zelf binnen zijn eigen mogelijkheden tot een oplossing te komen van zijn problemen. 16-10-00 Steef Pas

Wat is sociotherapie? Deel 1 Verkenning Deel 2 Theorie Deel 3 De individuele patiënt Deel 4 De groep Deel 5 De Praktijk Deel 6 Management Deel 7 Workshop 16-10-00 Steef Pas

Hoofdstuk 1 pagina 79-90 De basisfilosofie. Deel Twee Hoofdstuk 1 pagina 79-90 De basisfilosofie. 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. 1.1 Basisfilosofie Holistische visie Psychisch 1.1. Pagina 84. Psychisch Holistische visie Somatisch Sociaal 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. 2. Structuur en pathologie van persoonlijkheid Pagina 91-120 Er zijn meerdere indelingen mogelijk. Wij kiezen voor: een organismische visie, waarin defensief systeem, interne adaptie adaptief systeem, externe adaptie executief systeem, persoonlijkheidsstructuur 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. 2.2 Defensief systeem 2.2. pagina 93-98 interne adaptie. verdediging naar binnen gericht. egobescherming tegen eisen van binnenuit. bescherming tegen “ingeslikte” eisen, driften, instincten. 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. 2.2 Defensief systeem. 2.2. Pagina 93-99 Aangeleerde mechanismen zorgen ervoor dat het gedrag acceptabel is voor belangrijke personen. 16-10-00 Steef Pas

16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2. 2.2. Defensief systeem 2.2. Pagina 94-95 4 niveaus van defensiemechanismen 1e niveau: ontkenning realiteit autisme afhankelijkheid en hulpeloosheid 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 Defensief systeem 2.2. Pagina 95-97 4 niveaus van defensiemechanismen 2e niveau: projectieve identificatie idealisatie 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 2.2. Defensief systeem 2.2. Pagina 97-98 4 niveaus van defensiemechanismen 3e niveau: rationaliseren intellectualiseren reactie formatie 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 2.2. Defensief systeem 2.2. Pagina 98 4 niveaus van defensiemechanismen 4e niveau: Mens handelt normaal tot hij in stresssituaties verzeild raakt. Dan regressie naar eerder niveau. 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 2.3. Executief systeem 2.3. Pagina 99-103 Egofuncties van het uitvoerend systeem 1 genderidentiteit 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 2.3. Executief systeem 2.3. Pagina 99-103 Egofuncties van het uitvoerend systeem 1 genderidentiteit 2 psychomotoriek 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 2.3. Executief systeem 2.3. Pagina 99-103 Egofuncties van het uitvoerend systeem 1 genderidentiteit 2 psychomotoriek 3 cognitie 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 2.3. Executief systeem 2.3. Pagina 99-103 Egofuncties van het uitvoerend systeem 1 genderidentiteit 2 psychomotoriek 3 cognitie 4 emotionele gevoeligheid. 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 2.3. Executief systeem 2.3. Pagina 99-103 Egofuncties van het uitvoerend systeem 1 genderidentiteit 2 psychomotoriek 3 cognitie 4 emotionele gevoeligheid 5 realiteitstoetsing 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 2.3. Executief systeem 2.3. Pagina 99-103 Egofuncties van het uitvoerend systeem 1 genderidentiteit 2 psychomotoriek 3 cognitie 4 emotionele gevoeligheid 5 realiteitstoetsing 6 objectrelaties. 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2. 2.3. Executief systeem. 2.3 pagina 99-103 Uitvoerend systeem zorgt voor een evenwicht tussen de vragen en eisen van de beide andere systemen: defensief en adaptief 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 Executief systeem 2.3. Pagina 99 Egofuncties van het uitvoerend systeem 1. gender identiteit: geslachtsidentiteit wat verwacht men van mijn rol als vrouw of man. 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 Executief systeem 2.3. Pagina 99 Egofuncties van het uitvoerend systeem 2. psychomotoriek: lichamelijke gesteldheid lichamelijke aanleg en mogelijkheden 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 Executief systeem 2.3. Pagina 99 Egofuncties van het uitvoerend systeem 3. cognitie: geheugen, intelligentie, denkvermogen, mogelijkheden tot informatieverwerking mogelijkheden tot informatie uitwisseling. 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 Executief systeem 2.3. Pagina 100 Egofuncties van het uitvoerend systeem 4. Emotionele gevoeligheid zelf voelen aanvoelen empathisch en meelevend reageren 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. 2.3 Executief systeem Pagina 100 Egofuncties van het uitvoerend systeem 5. Realiteitstoetsing: al dan niet afwijken van de door iedereen algemeen geaccepteerde realiteit 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2. 2.3. Executief systeem 2.3. Pagina 100 Egofuncties van het uitvoerend systeem Objectrelaties: Verschil tussen ik en de ander kunnen beleven zonder zich zelf te verliezen. 16-10-00 Steef Pas

2. Deel. Hoofdstuk 2, 2.4. Adaptief systeem 2.4 pagina 103-111 Zich gewetensvol aanpassen aan en reageren op de werkelijkheid. Een gezond adaptief systeem veronderstelt een gezond executief systeem 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2. 2.4.1 Adaptief systeem 2.4. Pagina 103-106. Ontwikkeling van adaptief systeem begint met: Internalisatieproces: Hechting en betrokkenheid Psychologische ontwikkeling: cognitief emotioneel relationeel 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2. 2.4.2 Adaptief systeem 2.4.2. Pagina 107 De ontwikkeling van het adaptief systeem wordt voortgezet in de volgende fases: identificatie introjectie differentiatie 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2. 2.4.3 Adaptief systeem 2.4.3. Pagina 109-111 De ontwikkeling van het adaptief systeem wordt voortgezet in de volgende fases: separatie autonomie 16-10-00 Steef Pas

16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2. Pathologie van de persoonlijkheid 2.5. Pagina 111 De pathologie van de persoonlijkheid: storing tussen de 3 systemen in de persoon en daardoor ook met de omgeving. 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. Hoofdstuk 2 2.5. Pathologie persoonlijkheid 2.5.1. pathologie van defensief systeem neurose 2.5.2. pathologie van executief systeem psychose 2.5.3. pathologie van adaptief systeem. inadequate aanpassing 16-10-00 Steef Pas

16-10-00 Steef Pas

Vormen van therapeutische milieus Pagina 121-140 Deel 2. Hoofdstuk 3 Vormen van therapeutische milieus Pagina 121-140 16-10-00 Steef Pas

Deel 2 hoofdstuk 3 3.1. Vormen therapeutisch milieu Pagina 121-124 Het supportieve model DOEL : ik opbouw en versterking KENMERKEN: individugericht anti-regressief 16-10-00 Steef Pas

Deel 2 hoofdstuk 3 3.1. Vormen therapeutisch milieu Organisatie en werkvelden: 1. hulpverleners 2. sociotherapie 3. creatieve therapie 4. bewegingstherapie pagina 124-127 5. activiteiten therapie 6. maatschappelijk werk 7. psychofarmaca 16-10-00 Steef Pas

Deel 2 hoofdstuk 3 Vormen therapeutisch milieu Pagina 127-129 Het reconstructieve model: reconstructie van de verdedigingsmechanismen in het defensief systeem d.m.v. regressietherapie (overdracht) 16-10-00 Steef Pas

Deel 2 hoofdstuk 3 3.2. Vormen therapeutisch milieu Pagina129-131 Het reconstructieve model: psychotherapeut sociotherapeut creatief therapeut dramatherapeut 16-10-00 Steef Pas

Deel 2 hoofdstuk 3 3.3. Vormen therapeutisch milieu Pagina 131-133 Het sociaal therapeutisch milieu: DOEL: verbetering van sociale adaptie d.m.v. rol leren. Soms in een hiërarchische therapeutische gemeenschap ( HTG). 16-10-00 Steef Pas

16-10-00 Steef Pas

Deel 2. hoofdstuk 4 Opbouw therapeutisch milieu Pagina 141-158 Basisfilosofie: 4.1, 141-143 Team: 4.2, 143-148 Fases: 4.3, 148-158 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. hoofdstuk 4 Opbouw therapeutisch milieu De filosofie bepaalt de houding van de teamleden. De therapie bepaalt de filosofie. 16-10-00 Steef Pas

16-10-00 Steef Pas

Deel 2. hoofdstuk 4 Opbouw therapeutisch milieu Pagina 143-148 4.2. Het team groep mensen die vanuit eigen deskundigheid in samenspraak met elkaar vanuit een geaccepteerde behandelingsfilosofie streven naar hetzelfde behandelingsdoel. 16-10-00 Steef Pas

Deel 2. hoofdstuk 4 Opbouw therapeutisch milieu Pagina 143-148 4.2. Het Team 4.2.1. Samenstelling van het team 4.2.2. Samenwerking 4.2.3. Taakverdeling en werkwijze 4.3.4. Communicatie 4.3.5. Leiderschap. 16-10-00 Steef Pas

Einde deel 2. Dank voor uw aandacht. 16-10-00 Steef Pas