Een levensboek voor ouderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Veiligheid op school.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Borneo eiland.
Geesten Ze zijn overal om ons heen... Geloof je het niet???
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Welkom bij het vak ICT … Van Muhammet. Opdracht Straks krijg je 5 dia’s te zien waar je zelf in kan typen. Jij moet alleen typen en zelf plaatjes toevoegen.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Met TWEE handen !!!.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Maak een werkstuk over de jou toegewezen persoon …
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
A. Een sleutelhanger De opdracht Vooronderzoek Gadgets De situatie Hulp B. Een toelichting B. Touw aan boord A. Bestaande gadgets Dit project is geschreven.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Het levensboek.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Modern Sprookje Kikkerkoning.
Geloven en nu….
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
De kloof overbrugd Foppe de Lange, locatie manager Interzorg Nieuw Graswijk en Elles Heeling, docent verzorging CS Vincent van Gogh Assen.
Welkom in groep 5.
Interpreteren van data
Opa & oma Snel deden we de deur open, Gisteren ging er bij ons de bel,
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Zelfhulpgids naar werk
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
 3SIGN  Studievereniging tegenover studentenvereniging  Uitleg over gehouden enquêtes.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Meubelindustrie/ interieurbouw Op stap in de Welkom!
Herinneringskamp Westerbork
Alexander, Napoleon en Joséphine
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
gezien vanuit het oogpunt van de informaticus
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Spaanse Meesters 1 Hermitage Amsterdam. Je gaat binnenkort op bezoek in de Hermitage Amsterdam. Weet je wat de Hermitage Amsterdam is?  De Hermitage.
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Reminiscentie Levensboeken
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Wie ben ik….? -Zelfbeeld: positief of negatief? 1.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Levensboek – levensverhaal
Romanovs & Revolutie 1 Hermitage Amsterdam.
Hollandse Meesters 1 Hermitage Amsterdam.
Verbondenheid.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Dierenparcours Genesis 1:25-26
Museum Bezoek Wat moet je in het museum doen om een week later een goede presentatie te kunnen geven?
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
blok 2 les 4: contact met elkaar
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Classic Beauties 1 Hermitage Amsterdam.
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Een levensboek voor ouderen

Opa en Oma kijken graag foto’s Het Katwijks museum krijgt vaak mensen op bezoek die foto’s nemen van oude dingen in het museum. Deze foto’s zijn bedoeld voor opa’s en oma’s. Daar wordt een levensboek voor gemaakt. Het levensboek vertelt in woord en beeld het levensverhaal van opa en of oma. Ouderen hebben een heel leven achter de rug, maar kunnen veel gebeurtenissen niet goed meer herinneren. Een levensboek is een uitkomst. Luisteren en kijken naar herinneringen van vroeger biedt ontspanning. Foto’s en plaatjes geven herkenning zonder woorden. Wie aan een oudere mannen of vrouwen vraagt welke dag het is of hoe laat, zal vermoedelijk niet snel het juiste antwoord krijgen. Maar wie met hem of haar diens fotoboek van vroeger doorbladert, zal merken dat de herinneringen haast als vanzelf naar boven komen. Het zijn foto’s van opa en oma zelf en foto’s uit het museum over de visserij achtergronden van Katwijk. Deze laatste foto’s zijn voor iedere opa en oma hetzelfde.

Wat wil het Katwijks museum? Het Katwijks museum wil graag dat jullie gaan helpen bij het maken van levensboeken voor je eigen opa of oma. Jullie zijn met zijn vieren een projectgroep. Het museum verwacht dat je voor je eigen opa en oma een levensboek maakt of mee helpt bij het maken van een levensboek voor een andere opa of oma. Het levensboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel met foto’s van opa en oma zelf. Het tweede deel met foto’s uit het museum over de historie van Katwijk. Bij elke foto staat het verhaal van opa en oma zelf.

Deel 1 foto’s van opa en oma In deel 1 van het levensboek wil het museum echte foto’s van opa en oma hebben. De foto’s zijn gerangschikt op onderwerp De foto’s volgen de levenslijn van opa en oma Het mogen echte foto’s zijn of kopieën. Bij elke foto staat een klein verhaaltje. Ideeën voor het levensboek

Deel 2: foto’s uit het museum    Deel 2 bestaat uit foto’s uit de historie van de visserij van Katwijk Het Katwijks museum wil graag dat je deze foto’s rangschikt als een reis met een vissersschip naar de doggersbanken. 1. De heenreis   2. het vissen op de Doggersbank 3. de opslag van vis aan boord 4. de verkoop van vis aan wal.

Het vooronderzoek Maar eerst vooronderzoek. Het Katwijks museum wil dat je drie vooronderzoeken doet. Onderzoek naar opa en oma Onderzoek naar Katwijk Onderzoek naar de visserij uit het verleden.

Onderzoek naar opa en oma Het Katwijks museum verwacht dat je aan je opa en oma foto’s vraagt die jij voor hun levensboek kan gebruiken. Onderwerpen voor de foto zijn ►zie deze link. Aan de hand van de foto’s worden opa en of oma geïnterviewd. Hun verhalen worden bij elke foto samengevat.  

Onderzoek naar Katwijk Het musem verwacht dat je via foto’s in het Katwijks museum een fotoboek maakt van de historie van Katwijk zelf. De vuurtoren, oude gebouwen, taferelen, mooie plekken, klederdracht

Onderzoek naar de visserij Het museum verwacht dat je via foto’s in het Katwijks museum een fotoboek maakt over de visserij van Katwijk zelf. Het onderwerp bestaat uit foto’s met een toelichting. Onderwerpen zijn de heenreis het vissen de opslag van vis aan boord de verkoop van vis aan wal. 9

Hulp bij de opdrachten Plan van aanpak Planningsformulier Extra informatie voor de leerkracht