Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Advertisements

Het verenigingsleven van Antwerpse en Gentse scholieren Tineke Van de Walle, Dries Cardoen & Lieve Bradt Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
De betekenis van vrijwilligerswerk voor kwetsbare ouderen
Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Jeugd Rode Kruis.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Perspectieven op leren in het jeugdwerk
Vrijwilligerswerk en participatie aan het verenigingsleven binnenstebuiten Praktijken van aansprekingen en ondersteunen in het sociaal- cultureel volwassenwerk.
Surfen, chatten en internaliserende problemen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Filip Coussée Referentie:
Perrine Humblet Vermeersch Cher 1BaSW b. Inleiding Groei van de bevolking en van de schoolgaande in het kleuteronderwijs Vraag en aanbod in de kleuterklas:
Masteropleiding sociaal werk
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Brussel nader onderzocht
- 1. Waar wordt u, als u naar onze jeugd en ons jeugdwerk kijkt, nu echt blij van ? Gesprekken met jongeren Samen dingen doen Veel kinderen naar de tienerdienst.
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
Werken met meisjes Trefdag, 30 mei Wie ben ik?
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Bjorn Lenoir.
Sociale economie Sociale economie in Vlaanderen: een proeve van conceptualisering en afbakening.
De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Het hervormingsproces naar een integrale jeugdhulpverlening in Vlaanderen.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Auteur: Dirk Geldof Door: Delphine Vantomme, 1 ste jaarsstudente in Bachelor Sociaal Werk. NOOD AAN INTERCULTURALISERING Steden verkleuren sneller dan.
Vrijwillige hulpverlening in onze activerende verzorgingsstaat
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Sjabloon Opdracht 2 Naam: Klas:. Plaats hier de foto Naam: Voornaam: Functie: Geboren op: Geboren te: Overleden op: Overleden te:
Open de wereld themadag FODOK en JC
Intergenerationeel leren vanuit een sociaal pedagogisch perspectief
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Via coalities bruggen slaan met de campus Netwerkbijeenkomst Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland,
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Sociaal werk in tijden van crises. Lokaal sociaal beleid in verandering. Doctoraatsonderzoek Presentatie doctoraatsonderzoek VVSG - 14 juni 2016 Johan.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Evaluatieonderzoek.
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
JEUGDWERK VOOR JEUGDWERK VOOR
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée Wat is Jeugdwerk?

Inhoudstafel De auteur Context Artikel van Schraepen Reactie Bronnen

De auteur Filip Coussée Geboren in Eeklo, 10/06/1970 Docent aan Ugent (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen) Verbonden aan de vakgroep Sociale Agogiek

De auteur (2) Studie van jeugdwerk, jeugdonderzoek en jeugdbeleid Lid van het Centre for Understanding Social Pedagogy (Londen) en Social Work & Society Vertegenwoordigt de vakgroep in het consortium van elf universiteiten dat een Master in European Youth Studies voorbereidt

Context Deels een reactie op het pleidooi van Beno Schraepen. Het artikel van Beno Schraepen werd gepubliceerd in het 5e nummer van de 36e jaargang van het tijdschrift Alert. Schraepen, B. (2010). Inclusie in het jeugdwerk : elke jongere hoort er (nog) niet bij. Alert, 36(5), 24-30.

Artikel van Schraepen Over de noodzaak van een inclusief jeugdwerk ‘reguliere’ jeugdwerk heeft een selectief bereik (voornamelijk blanke middenklasse) De rest wordt bereikt door het doelgroepspecifieke jeugdwerk Leefwerelden van jongeren zijn zo divers => inclusief jeugdwerkaanbod niet haalbaar.

Reactie Pleidooi is toegankelijk, maar te weinig onderbouwd Jeugdwerkaanbod mag niet in een residuele functie gestoken worden (wat Schraepen’s uitgangspunt is) Doelgroepspecifiek jeugdwerk is niet een noodoplossing, maar een grondvorm en heeft een autonome reden van bestaan

Reactie (2) Volgens Schraepen zijn de jongeren moeilijk bereikbaar, maar er is helemaal niemand moeilijk bereikbaar. Hoe verklaar je anders de populariteit van de werkingen? We mogen de jongeren niet opsluiten in hun eigen leefwereld Een toegankelijk aanbod dat niet bruikbaar is, helpt ook niet

Bronnen Coussée, F. (2011). Wat is jeugdwerk? Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld. Alert, 37(1), 35-43. De Pauw, P., Vermeersch, H., Coussée, F., Vettenburg, N. & Vanhoutte, M. (2010), Jeugdbewegingen in Vlaanderen. Onderzoeksrapport in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap, Gent, UGent. Mampuys, M. (1996), Tussen Woede en Geloof. Indrukken bij de puntentoekenning, Nieuws Uit De Marge, 10(4), 11-12. Van Kerckvoorde, J., Vettenburg, N. & Walgrave, L. (1984), Over de justitiële en maatschappelijke kwetsbaarheid van jonge werklozen. Panopticon, 5(4), 296-310 Coussée, F. (2006), De pedagogiek van het jeugdwerk. Gent, Academica Press.

Bronnen (2) Giesecke, H. (1982), Wij willen alles en wel onmiddelijk, Jeugd en Samenleving, 12(1), 122-140. Münchmeier, R. (1991), Pedagogiek van de jeugdruimten. Basisprincipes voor een sociaal-ruimtelijk georiënteerd jeugdwerk, In: Münchmeier, R., e.a., Focus op de leefwereld van jongeren. Nieuwe ontwikkelingen en kwaliteit in het jeugdwerk, Hasselt, Provinciebestuur Limburg. Schraepen, B. (2010), Inclusie in het jeugdwerk. Elke jongere hoort er (nog) niet bij, Alert, 36, 5, 24-30. Suijs, S. (1995), Stenen en cement. Een nieuw huis voor het jeugd(welzijnswerk)werk met maatschappelijk achtergestelde kinderen en jongeren, Nieuws Uit De Marge, 9, 1, 3-10.