De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

STEDELIJKE JEUGDRAAD ZOTTEGEM
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Gewetensvrijheid.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Staafdiagram Strookdiagram
Raadsinformatieavond 10 januari 2012
Jeugd Rode Kruis.
TEST JE MEDISCHE KENNIS
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Filip Coussée Referentie:
Sociale pedagogiek.
B1D en B1F 7.2 Reformatie en opstand.
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Bjorn Lenoir.
Annelies Waeyaert 1BaSWA
Opbrengsten van onderwijs
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
Jongerenwerker: tolk van de straat
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
 Aaanpassingen die de patronaten wilden doorvoeren leverden voor Wereldoorlog II niet veel op.  De veranderingen die wel werden doorgevoerd resulteerden.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.
Werken naar Vermogen Gemeente ‘s-Hertogenbosch - Wethouder Huib van Olden.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
 Tijdens industrialisering en proletarisering  Veel werkloosheid  Vorming kleine jeugdgroepen.
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
5.2 De sociale kwestie.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Jeugdwerk, burgerschap en democratie Filip Coussée UGent.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
De domeinen & Niveau bij ABB.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Erfelijkheid.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren
Pedagogiek als beroep.
Filips II vs. Willem van Oranje
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Visie ontwikkeling
Rani van den abbeele Klas: saw 1c
Resultaten FEAD-enquête 2017
De branche kinderopvang
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk. Afbeelding gevonden op: http://www.google.be/imgres?um=1&hl=nl&tbo=d&authuser=0&biw=1350&bih=734&tbm=isch&tbnid=cJ_Y-Pcg6QW3QM:&imgrefurl=http://www.canonsociaalwerk.eu/be/details_gevonden_bw.php%3Fcps%3D9%26zoekterm%3D8&docid=CAncNL8U7lKEeM&itg=1&imgurl=http://www.canonsociaalwerk.eu/1925_cardijn/img/detail%252520affiche%252520jubilieumcongres%252520360.jpg&w=362&h=292&ei=sxbeUOuBF4a5hAfA0YHQBA&zoom=1&iact=hc&vpx=519&vpy=123&dur=3340&hovh=202&hovw=250&tx=150&ty=108&sig=112855136955285440578&page=1&tbnh=144&tbnw=143&start=0&ndsp=8&ved=1t:429,r:4,s:0,i:96 Een kroniek van 100 jaar ontoegankelijk jeugdwerk. -Filip Coussée-

Inleiding: hebben we een probleem? Jeugdwerkbeleidsplanners erkenden ruim 100 jaar terug reeds een toegankelijkheidsprobleem bij de jongeren.  Eigenlijk maken de jeugdwerkbeleidsplanners een probleem van zaken die voor jongeren geen probleem zijn.

Een kroniek van 100 jaar ontoegankelijk jeugdwerk 1919: jeugdZORG + jeugdBEWEGING =geboorte JEUGDWERK jeugdbeweging wordt hoogste vorm jeugdwerk. crisisjaren ’30: jeugbeweging vs. Ongeorganiseerde jeugd! Na WO II: jeugdbeleid maakt onderscheid tussen georganiseerde en ongeorganiseerde jongeren

Een kroniek van 100 jaar ontoegankelijk jeugdwerk Golden ’60: democratisering van het jeugdwerk Jaren ’80: er werd gepleit voor een geïntegreerd jeugdwelzijnsbeleid terwijl het jeugdwerkbeleid zijn eigen poten onderuit haalde. Milleniumbrug: het jeugdwerk is terug in en wint aan maatschappelijke relevantie

Van jeugdwerkdiscussie naar discussie met jeugdwerk en jeugdigen Eerst discussie over jeugd en jeugdwerk discussie sluit te weinig aan bij leefwereld jongeren omdat hun mening niet gevraagd wordt. Oplossing: derde-milieu-benadering; onderzoek doen bij jongeren zelf

Identiteit van het jeugdwerk gezien vanuit het perspectief van jeugdigen? Buiten jeugdbeweging: omgekeerd mattheuseffect =jongeren uit lagere sociale klassen In jeugdbeweging: mattheuseffect Jongeren die deelnemen hebben er veel aan, maar praten er niet altijd over  Verschil tussen ASO&TSO vs. BSO

De toegankelijkheidsparadox? =de vaststelling dat een bepaalde categorie jongeren minder deelneemt aan jeugdwerk Oplossing =derde-milieu-benadering en externe behoeftedefiniëring!

Uitleiding: pedagogische bescheidenheid? =excuus om zich terug te trekken in derde milieu EIGENLIJK: derde-milieu-benadering getuigt niet van pedagogische bescheidenheid maar van de wil om de opvoeding van kinderen en jongeren in goede banen te leiden!

Bronnen artikel Zie “bronnen auteur” onder worddocumenten op de wiki.