Waag Society Medialab - creatieve technologie voor sociale innovatie BOA 11 maart Games Atelier Waag Society / Marieke Hochstenbach.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
GAMES in het onderwijs.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
‘t Schrijverke Zoetermeer
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Implementeren doe je samen
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
De groene golf Mike Nikkels.
moderniseren van het curriculum.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Medmec04 les 1 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerstijlen KOLB SJM.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Opdrachten en eindopdracht
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
ViaVia Info-presentatie
Wat is coöperatief leren?
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Sieberdam/ROCS & KODOS
GROEP 1 – TALENT CRUSH.
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Presentatie Rode Bosbes
Bijscholing: 3 september
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Waag Society Medialab - creatieve technologie voor sociale innovatie BOA 11 maart Games Atelier Waag Society / Marieke Hochstenbach

Locatiegebaseerde spellen Nieuwe ervaringen op locatie

Locatie... Meer dan een plek

Leren op locatie Verhalen, emoties, context, kennis Ontwerpprincipes De directe omgeving als inspiratiebron Historisch / Sociaal / Cultureel / Persoonlijk Verhaal, emotie, spel, beleving, kennis Just in time & on-demand info, vaardigheden, strategie, real world situaties Gaming als motivatie Co-design, actief spelen en leren Publicatie & Reflectie Presentatie, reflectie op antwoorden en hoe het spel verliep

Projecten Frequentie 1550, Amsterdam Realtime, N8Spel, MLGK,...

Effecten mobiel onderwijs Toename motivatie en kennis Resultaten Frequentie 1550 Onafhankelijk onderzoek ILO (UvA) & IVLOS (UU) betrokkenheid bij het leren / historische kennis / samenwerking Leereffecten Sterk effect t.a.v. kennisoverdracht

Games Atelier Leren door maken en spelen van locatie spellen Doelstelling Games Atelier Jongeren een uitdagende leeromgeving bieden Eigen talent kunnen ontdekken en ontwikkelen Leren door te spelen en te maken Werken in hun directe omgeving

De basis: Sociaal-constructivistisch leren Samenwerkend leren, leren door te doen en te maken Didactische uitgangspunten Leerling centraal Actief producerend leren, aansluiten bij belevingswereld, samenwerkend leren, koppeling van leerstijlen Docent als inspirator, coach en expert Leerinhoud authentiek en toepasbaar Omgevingsonderwijs, ervaringsgebaseerd leren, verrijkte realiteit (mixed realities) Reflecterend leren Proces centraal, terugkijken op leerstof en op gedrag (van jezelf en anderen) Donatie Delen met anderen, creëren voor een publiek, binnen veilige leeromgeving

Text Online omgeving en mobiele applicatie

Scenario - Authoring Maak en publiceer spellen Maak Game templates Secret Trail, Adventure, Collect & Trade Maak een verhaal & bepaal de gameplay Maak ‘places’ - (complexe) taken, beloningen, op kaart Publiceer - maak teams en game rondes

Scenario - Op locatie Navigeer, los problemen op, wees strategisch - en win! Speel Navigeer op de kaart Locatie-gebaseerde interactie met ‘plaatsen’ Voer taken uit, stuur media in, vind beloningen Multi-user gameplay locatie-gebaseerde confrontaties & onderhandelingen, boodschappen Samenwerking met web-speler Live online game overzicht

Scenario - Op school Herspeel het spel online voor reflectie in de klas Bekijk Alle interacties opgeslagen sporen, opdrachten, ge-uploade media, gameplay acties Replay voor reflectie Persoonlijke blik en overall view voor docenten Deel game ervaringen met anderen

Templates Secret Trail, Adventure, Collect & Trade Templates - maken op niveau Structuur en afbakening bieden in generieke omgeving Leerlingen aanspreken op niveau door verschillende templates Uitdagend en motiverend door gebruiksvriendelijkheid [scherm met 3 keuzes]

Secret Trail Een ‘broodkruimel’ speurtocht langs verschillende locaties. Doel is het oplossen van een geheim via hints en opdrachten die een voor een op je mobiel verschijnen. Er is een duidelijk einddoel: winnaar is degene die binnen een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk punten verdiend heeft en het geheim opgelost.

Role Playing Adventure Spelers komen samen in een spelverhaal waarin zij een rol/karakter spelen uit het verhaal. Spelers krijgen bij aanvang van het spel een karaktereigenschap (skill) toegewezen, die hun kracht en vaardigheden bepalen. Op locaties zijn verschillende opdrachten, hints en skills geplaatst voor de verschillende karakters. Karakters kunnen in kracht en mogelijkheden toenemen door nieuwe skills op te pikken of confrontaties met andere spelers te winnen.

Collect & Trade Spelers hebben een missie waarbij ze een specifieke combinatie van objecten moeten verzamelen. Objecten liggen verborgen op locaties en kunnen daar worden opgepikt of verdiend. Om de juiste combinatie van objecten te verkrijgen, kunnen de spelers met elkaar ruilen. De teams weten niet van elkaar welke opdracht ze hebben, en of ze door een ruil-actie het andere team helpen of niet.

In de klas Integratie in de praktijk In het onderwijs Verschillende curriculae Geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie, maatschappijleer,... Voorbeeldspellen Frequentie 1550, Het ingeburgerde Oost Accountbeheer Docenten beheren accounts Ondersteuning Workshops en trainingen voor docenten en leerlingen Handleiding en lesbrieven Hardware kits met gps telefoons

Games Atelier fasering Binnenkort bij jou in de buurt...! Games Atelier - fasering 14 maart 2008: Launch door Job Cohen maart - juni 2008: Implementatie en optimalisatie met de 5 partnerscholen Schooljaar 08/09: Landelijk beschikbaar Structureel aanbod workshops en trainingen

Games Atelier fasering Binnenkort bij jou in de buurt...! Make-A-Mobile-Game Contest Inschrijven start in mei! Meedoen vanaf september 2008 Finale december 2008 Wie maakt de ultieme game??????

The world is a stage and you’re the director 7scenes Locatie gebaseerd softwareplatform Ontwikkeling, beheer, updates

Waag Society Locatiegebaseerd mobiel leren BOA 11 maart Games Atelier