Andere schooltijden Informeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Verandering Schooltijden
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Informatieavond 19 november 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
“Andere Schooltijden”
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Informatieavond schooltijden
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Andere schooltijden en het 5 gelijke dagen model
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
De nieuwe school Impressie.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

Andere schooltijden Informeren

Aanleiding Veranderende maatschappij. Een schooldag voelt voor ouders versnipperd aan. Landelijke trend. Meer keuzevrijheid in onderwijstijd. Veranderingen in het Cuijkse. Veranderende maatschappij: Beide ouders werken en 75% van de moeders werkt. Een schooldag voelt voor ouders versnipperd aan: Veel soorten opvang (tussen-, voor- en naschools, opa’s en oma’s), veel regelwerk. Landelijke trend: Meer dan 50% jonge ouders heeft behoefte aan andere schooltijden (onderzoek Qrius 2010). Meer keuzevrijheid in onderwijstijd: Door de wet Flexibilisering Schooltijden: Sinds augustus 2006. Meer dan 5,5 uur mag, mits er een evenwichtige verdeling van acyiviteiten over de dag is. Veranderingen in het Cuijkse: Alle scholen in Cuijk zijn zich aan het orienteren op andere schooltijden of zijn al overgestapt. Het is zaak om te kijken wat wij willen.

Andere schooltijden? Waarom? Pedagogisch voordeel. Rust in het programma. Minder druk op kinderopvang. Talentontwikkeling na schooltijd voor iedereen. Toename effectieve leertijd. Doorlopende leerlijn. Rust voor de leerkrachten. Onderscheidend vermogen. Dus… Heel veel argumenten om goed over na te denken. Pedagogisch voordeel: Het kind hoeft niet te schakelen in regels en afspraken tussen thuis, overblijf en school. Rust in het programma: Minder uit leerritme. Minder druk op kinderopvang: Geen pieken in opvang door verschillende dagindelingen. Talentontwikkeling na schooltijd voor iedereen. Toename effectieve leertijd: Gelijke verdeling leerstof. Doorlopende leerlijn: Doorlopende leerlijn tussen school en opvang en een betere inhoudelijk programma bij opvang door lange aaneengesloten tijd. Rust voor de leerkrachten: Minder werk mee naar huis, kinderen rustiger door stabiel programma. Onderscheidend vermogen: Profileren of juist hetzelfde aanbieden als andere scholen. Dus… Heel veel argumenten om goed over na te denken.

En nu? Wat betekent dit voor obs ‘t Startblok? Oriënteren en laten bezinken. Ouders en MR meenemen in de beslissing. Weergeven van de verschillende bestaande modellen. Oriënteren en laten bezinken: Nu informatie en ook nog informatie en ervaringen van ervaringsdeskundige. Ouders en MR meenemen in de beslissing: Weergeven van de verschillende bestaande modellen:

Hoorns Model Alle kinderen op woensdag- en vrijdagmiddag vrij. Zowel in boven- als onderbouw 940 uur per jaar lesgegeven. De lesweek telt 24,75 uur. Alle kinderen op woensdag- en vrijdagmiddag vrij. Zowel in boven- als onderbouw 940 uur per jaar lesgegeven. De lesweek telt 24,75 uur

Het continurooster Alle kinderen lunchen tussen de middag op school. Vier dagen les met een korte middagpauze, woensdagmiddag vrij. Eindtijd vaak om 14.45 uur. Alle kinderen lunchen tussen de middag op school. Vier dagen les met een korte middagpauze, woensdagmiddag vrij. Eindtijd vaak om 14.45 uur

Het vijf-gelijke-dagenmodel Vijf identieke schooldagen. Korte lunchpauze met de leerkracht in de klas. Lange middagen voor overleg, lesvoorbereiding, bijscholing. Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen. Het gaat een stap verder dan het continurooster. Vijf identieke schooldagen: Alle groepen hebben dezelfde schooltijden en dus geen vrije woensdag- en vrijdagmiddagen. Korte lunchpauze met de leerkracht in de klas: Hierin zijn verschillende oplossingen mogelijk. Lange middagen voor overleg, lesvoorbereiding, bijscholing. Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen. Het gaat een stap verder dan het continurooster: Het continurooster verkort de middagpauze (minder dan bij het vijf-gelijke-dagen-model), maar houdt vast aan begintijd en vrije woensdagmiddagen.

Het vijf-gelijke-dagenmodel

Het Bioritme-model Het leren volgt het bioritme van de kinderen. Momenten van maximale alertheid. Extra lange middagpauze met opvang. Leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing. Het leren volgt het bioritme van de kinderen. Momenten van maximale alertheid: Dus van 10.00 tot 12.00 voor leren en presteren, dan rust en ontspanning en van 14.30 tot 16.30 repeteren. Extra lange middagpauze met opvang: De pauze loopt van 12.00 tot 14.30 en daar is ruimte voor pauze, sport, spel, cultuur en andere activiteiten. Dit wordt geregeld door opvang. Leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing.

Het Bioritme-model

Het van 7 tot 7 model en IKC IKC/school is het gehele jaar open. Flexibele schoolvakanties voor kinderen en leerkrachten. Eenduidig pedagogisch beleid. Concentratie van voorzieningen in één gebouw. Afwisselend programma in blokken. IKC/school is het gehele jaar open: Van 7.00u tot 19.00u. Een aanbod voor leerlingen van 0 - 12 jaar. Flexibele schoolvakanties voor kinderen en leerkrachten. Eenduidig pedagogisch beleid: Eén team van medewerkers vanuit verschillende disciplines. En één aanspreekpunt voor ouders en kinderen. Concentratie van voorzieningen in één gebouw. Afwisselend programma in blokken: Met onderwijs, opvang, sport en ontspanning.

Het van 7 tot 7 model en IKC

Andere schooltijden? En dan? Medezeggenschapsraad Ouders Personeel Nabije partners Medezeggenschapsraad: Grote rol binnen het proces. De MR heeft over verschillende onderdelen een beslissende stem. O.a. de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de tussenschoolse opvang en de vaststelling van de onderwijstijd. De personeelsgeleding van de MR kan alleen iets zeggen overde vaststelling of wijziging van arbeids-en rusttijdenregeling van het personeel. Ouders: De ouders worden geraadpleegd middels een enquete en hebben een sterk adviserende rol. Personeel: Het personeel heeft een adviserende rol. Zij nemen geen besluit. Nabije partners: Voor-, tussen en naschoolse opvang moeten nauw betrokken worden in het proces. We kunnen dit traject alleen aangaan als er een goed aanbod ligt voor de tijd na school (indien er voor andere schooltijden wordt gekozen). Bewuste keuze voor het woord partners, omdat we dit samen moeten doen.

Tijdspad Onderste gedeelte is nog grijs, omdat: Stappen Beschrijving Datum 1. Informeren van het team tijdens een dinsdag- en donderdagbouw. Donderdag 13 maart Dinsdag 1 april 2. Bezoek van een ervaringsschool tijdens een teambijeenkomst en uitwisselen en verzamelen van suggesties en meningen van het team. Dinsdag 15 april 3. Informatieavond ‘Andere Tijden’ voor ouders. Woensdag 14 mei 4. Brief mee aan ouders met daarop toelichting onderwerp en aankondiging ouderenquête. Week 27 5 Ouderavond ander tijden 6. Ouderenquête ‘Andere Tijden’ verspreiden. Week 37 7. Ouderenquête ‘Andere Tijden’ terug voor de herfstvakantie. Vóór 18 oktober 8. Besluit MR op basis van de uitslag ouderenquête, teamsuggesties en advies MT. Tussen 3 november en 13 december. 9. Definitief besluit inzake ‘Andere Tijden’. Week 50   10. ‘Andere Tijden’ communiceren met alle betrokken partijen. Januari 2015 11. Gesprekken met personeel omtrent andere invulling wtf. Februari 2015 12. Voorstel maken rondom rooster. Besluit nemen rooster. Maart. 13. Uitlooptijd om stap 9 t/m 11 te kunnen nemen. V.a. april 2015 14. Start ‘Andere Tijden’. Schooljaar 2015-2016 Onderste gedeelte is nog grijs, omdat: Dit pas ingaat op moment dat er besloten wordt voor een ander onderwijstijdenmodel. Dit nog globaal beschreven is.