Introductie Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8 The Filter Bubble en online marketing The Filter Bubble en de toekomst The Filter Bubble en organisaties The Filter Bubble – het boek
A squirrel dying in front of your house may be more relevant to your interests right now than people dying in Africa. – Mark Zuckerberg Sinds december 2009 selecteert Google de zoekresultaten die het beste bij de interesses van de zoeker passen 36% van de Amerikanen onder 30 jaar verkrijgt zijn nieuws via social network sites
Jeff Bezos, de directeur van Amazon Bestellingen van klanten in webshop beter aanbevelingen voor klanten Na 3 jaar: 1 miljoen boeken Half jaar later: 2 miljoen Positie en grootte van de link en leeftijd website spelen mee Belangrijkste signalen van zoekmachinegebruikers Algoritmes op Facebook
Adverteren verplaatst naar online omgeving Click-trough rates Kosteneffectief Ontwikkeling internet zorgt voor radicale veranderingen › De kosten van het produceren en distribueren van media nemen sterk af › Meer vertrouwen op menselijke en softwarematige curators › De software maakt in sterke mate gebruik de kracht van personalisatie, en vervangt hiermee professionele (eind)redacteuren. De macht verschuift naar consumenten
Zonder dat we het weten passen onze hersenen zich continu aan Gepersonaliseerde filters kunnen de cognitieve balans verstoren Het eerste wat de hersenen doen is het comprimeren van de data De Filter Bubble heeft het vergaren van informatie drastisch veranderd In de Filter Bubble zijn er geen zoekresultaten meer die je niet interesseren
Persoonlijk profiel Profiel wordt gebruikt om gedrag te beïnvloeden Veel geld verdient aan het verkopen van deze profielen
Advertar Tokyo: bilboards persoonlijke advertenties Augmented reality Emotionele banden met programma’s Gezicht herkenning software en supercomputers RFID Chips Augmented Cognition
De gemiddelde persoon bezoekt drie websites regelmatig Het is moeilijk om iemand met brede interesses in een vakje in te duwen Het is belangrijk dat bedrijven de werking van filter systemen bekend maken aan het publiek Het is ook belangrijk dat gebruikers precies weten wat er met hun informatie gedaan wordt
Zoekresultaten worden gepersonaliseerd Advertenties worden aan een smaller publiek getoond Komst van gefilterde gepersonaliseerde omgeving doet SEO veranderen Door de komst van filters worden resultaten weggelaten
Veel sites passen de inhoud aan op de bezoekers Steeds meer sites zullen zich aan gaan passen aan de gebruiker Webwinkels kunnen hierdoor gerichte reclames sturen
Inspelen op de continue verandering van online marketing Filter bubble kan met niet tegengaan
Belangrijk en eigentijds onderwerp Gerelateerd aan minor Online Marketing Goede voorbeelden uit de praktijk of het verleden