BOM-VL WP1 Gebruikersnoden Overzicht onderzoekstaken Gert Nulens IBBT/SMIT Vrije Universiteit Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Ondersteuning van erfgoedgemeenschappen bij het borgen van hun ICE – voor én na een aanvraag tot opname op de Inventaris ICE Vlaanderen Rob Belemans Infosessie.
Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Studiedag en boekvoorstelling over academisch erfgoed in Vlaanderen 15/05/2014 Interuniversitair Platform voor Academisch Erfgoed i.s.m. ETWIE.
Digitale Toegankelijkheid Trends, ideeën, (on)mogelijkheden Peter Horsman.
MINERVA Workshop 19 september 2008 Jeroen Walterus
Een korte blik op het E-depot
Orde en structuur in de schooladministratie
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Metadata uitwisselschema project Ellen Mulder Digiframe
REGM : Wetenschappelijke opdracht voor consensus ontwikkeling voor ondersteuning basis zorg mbv gegevens verzameling.
Context & Contextualisering* SIOB mini-symposium 27 maart 2013 Stichting Bibliotheek.nl Diederik van Leeuwen, Directeur *) Presentatie bevat schokkende.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Archieftoepassingen in Brocade Jan Corthouts Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Oefeningen sociale agogiek
Oefeningen sociale agogiek
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Seksuele voorlichting aan jongeren
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
HET VLAAMS STATISTIEKBELEID IN DE TOEKOMST Thierry Vergeynst administratie Planning en Statistiek 4 maart 2004.
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
De relevantie van het verleden Yves Segers CAG en ICAG, K.U.Leuven.
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
Databank Ondergrond Vlaanderen - 29/03/2003 Programma : - demo website DOV - vragen en korte pauze - achtergrond interpretaties. Lithologische beschrijving.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Werkpakket 2 Partners –Philippe Van Meerbeeck / VRT –Inge Van Nieuwerburgh & Yana-Frauke Vandendriessche / Boekentoren UGent –Hélène Verreyke & Jeroen.
Jeroen Walterus FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed Informatiesessie BOM-vlaanderen 16 januari 2009.
WP1: Gebruikersnoden Deeltaak 1: Open en dynamisch archief 16 januari 2009.
WP5: Architectuur voor digitale bewaring en ontsluiting Deeltaak 2: distributiemodaliteiten 16 januari 2009.
Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Waardering en selectie op de schop Charles Jeurgens Robbert Jan Hageman KVAN, 7 juni 2011.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Met PERSPECTIEF klaar voor de toekomst. nieuwe kwalificatiedossiers keuzedelen diverse onderwijsconcepten het werk van nu en van de toekomst Met PERSPECTIEF.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
De Ruimtemonitor Vlaanderen SADL Thérèse Steenberghen Diederik Tirry 25 januari 2012.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Uitbouw van een kennisnetwerk EVC in Vlaanderen De ontwikkeling van een website voor het kennisnetwerk EVC Kathleen Hoefnagels Tempera Uitbouw van een.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Archiefwet? Informatiewet!
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
THINK MAKE SHARE je curriculum
Kluwer The end of Publishing
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Jaarwerk: Onderzoeksproject naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een TG Ellen Cocquyt Olivier Colins Emma.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
CENTRUM OMGEVING EN GEZONDHEID
Transcript van de presentatie:

BOM-VL WP1 Gebruikersnoden Overzicht onderzoekstaken Gert Nulens IBBT/SMIT Vrije Universiteit Brussel

WP1: gebruikersnoden In kaart brengen van noden van diverse mogelijke gebruikers van een multimedia-archief Noden kunnen gelinkt zijn aan afgewerkte produkten maar ook aan de context en de processen Noden kunnen gelinkt zijn aan content en aan metadata, en aan de grijze zone tussen content en metadata

Deeltaken WP1 T1.1: Open en dynamisch archief (interpretatie) T1.2: Creatief atelier (creatie) T1.3: Wetenschappelijk archief (onderzoek) T1.4: Gecontextualiseerd aanbod (contextualisering) Eindrapport

T1.1: Open en dynamisch archief  Archief als instrument om verleden te bewaren, maar ook om heden en toekomst opnieuw te interpreteren  Dynamisch archief: bron van steeds nieuwe relaties en dus betekenissen  Open archief: mogelijkheid voor gebruikers om interpretaties toe te voegen  Zowel voor professionelen als voor amateurs  Vanuit literatuur en cases: hoe kan openheid en dynamiek gegarandeerd worden?  Bevindingen toetsen via focusgroepen

T1.2: Creatief atelier  Archief als bron voor hergebruik van materiaal  Pure hergebruik versus creatie nieuwe content  Gebruik van zowel afgewerkte content als proces-content  Vanuit literatuur en interviews met experten

T1.3: Wetenschappelijk gebruik  Rijke bron voor wetenschappelijk onderzoek  Nood aan ‘correcte informatie’ en ‘correcte en gedetailleerde metadata’  Afkeer van vermenging van professionele content met minder professionele content  Vanuit interviews met experten  Studie van bestaande wetenschappelijke archieven

T1.4: Gecontextualiseerd aanbod  Relevantie van archief hangt voor bepaalde gebruikersgroepen samen met de contextualisering van de content  Contextualisering via content-relaties  Contextualisering via content-pakketten  Noden voor diverse groepen (cultuurparticipanten, onderwijs,...)  Vanuit interviews met sectorale netwerken  Analyse buitenlandse cases

Eindresultaat  Enerzijds dienen resultaten als input voor de andere WP’s en voor de demonstrator  Anderzijds zijn de resultaten op zichzelf relevant voor een eventueel toekomstig operationeel Vlaams multimedia- archief