Willem Borsboom Arnoud Wonnink

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LOB ????.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
LOB-middag Haaglanden
Programma – Voorstellen & verwachtingen
L&B in het MBO.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
1 Presentatieavond Technologie en Dienstverlening Leerjaar 3 en 4 8 februari 2011.
Taal en rekenen in het mbo
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Workshop ‘Competenties’
Van, voor én door het onderwijs.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Workshop 6: Nieuwe wegen bij LOB
Op naar…
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
De kubus van CSPE succesfactoren!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
VAKSCHOOL Werkmiddag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Basiskennis LOB.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
LOB Motieven Wat wil ik?.
Opdrachten en eindopdracht
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
LEREN, LOOPBAAN EN BURGERSCHAP en 4C Conferentie 4C your way 16 december 2008Agnes Jansen AOC Raad Doride de Bruijn Helicon.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
LOB in het PTA van het VMBO
Studieloopbaanbegeleiding
Talent in beeld.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Mijn visie op onderwijs
ZORPLAN MAKEN!!!.
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
14 december 2017 bijeenkomst 5.
LOB Motieven Wat wil ik?.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Cijferloos lesgeven bij talen
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Willem Borsboom Arnoud Wonnink Opname in het kader Van MLI “Als je begrijpt wat ik bedoel mijn jonge vriend”

Hoe word ik een goede werknemer? ondernemendheid Hoe word ik een goede werknemer?

Ondernemendheid 2011-2012 Pilot Sectorbreed met focus op hele ROC Niveau 3-4 (Heel stout: niveau 2?)

DIT NOEMEN WE STAP 4 Van Dale: on·der·ne·mer de; m,v -s iem die een bedrijf voor eigen rekening uitoefent

We beginnen met stap 1

Zo zien we het graag!

Dit gebeurt al te vaak

HOE we er komen moet inspirerend zijn

loopbaan ontwikkeling Een programma van 5 dagen waarbij de student een actieve bijdrage moet leveren in zijn loopbaan ontwikkeling

Proloog: samen focus op het DOEL Documenten staan ook op cgo.dchandel.nl

http://www. aanvalopschooluitval. nl/actueel_vervolg. php http://www.aanvalopschooluitval.nl/actueel_vervolg.php?id=311&titel=LOB_van_essentieel_belang

Verwijzing: Adviesdocument MBO raad http://www.handel-meppel.nl/cgo/wp-content/uploads/2011/04/Advies_MBO_Raad_Loopbaan_en_burgerschap_in_het_mbo.pdf

De onderwijsinstelling differentieert de activiteiten naar de verschillende doel groepen. Daarbij is het belangrijk dat de activiteiten aansluiten bij het niveau, de belevingswereld en de achtergronden van de studenten.

De activiteiten die de onderwijsinstelling aanbiedt, nodigen uit om de volgende aspecten aan de orde te laten komen: oriëntatie en/of onderzoek meningsvorming en/of actie reflectie en/of verantwoording Als deze aspecten aan de orde zijn geweest, mag worden verwacht dat er sprake is van leerwinst (letterlijk overgenomen!!)

Aanpassing: LLB naar LB http://www.handel-meppel.nl/cgo/wp-content/uploads/2011/04/LB_pres__februari_2011.pptx

Nieuw LB document Waarom nieuw document: Oorspronkelijk document lastig te gebruiken. Verschil inhoudelijk: kerntaken en werkprocessen en competenties, maar globaler geformuleerd. (uitgereikt document) Onderdeel leren: integraal onderdeel competentiegericht onderwijs (niet los te zien van het beroep) Uitwerking burgerschap in vier dimensies. Eisen aan Nederlands vervallen (al vanaf 1 aug 2010) Loopbaan in het kader van LOB MBOraad 3 WB

Nieuw LB document Let op! Verschil in diplomabeslissing: Van resultaatverplichting naar inspanningsverplichting De onderwijsinstelling heeft een resultaatverplichting voor het onderwijsaanbod op het gebied van loopbaan en burgerschap. De student heeft een inspanningsverplichting om actief deel te nemen aan de aangeboden onderwijsactiviteiten. MBOraad 4 WB

Nieuw LB document Doel: Loopbaan draagt maatschappelijk gezien bij aan: Employability Ondernemerschap Persoonlijke ontwikkeling Zie Kwalificatie-eisen LB in het mbo 2011-2012; 2. Loopbaan WB

Nieuw LB document HOERA! Programma: de elementen die aan bod komen zijn capaciteitenreflectie, motievenreflectie werkexploratie loopbaansturing netwerken … komen we op terug HOERA! Zie Kwalificatie-eisen LB in het mbo 2011-2012; 2. Loopbaan WB

We know….

Plaspauze… we’ll be back

De activiteiten die de onderwijsinstelling aanbiedt, nodigen uit om de volgende aspecten aan de orde te laten komen: oriëntatie en/of onderzoek meningsvorming en/of actie reflectie en/of verantwoording Als deze aspecten aan de orde zijn geweest, mag worden verwacht dat er sprake is van leerwinst (letterlijk overgenomen!!) HERHALING IS DE KRACHT

Onderwijsaanbod vanuit het kwalificatiedossier AW Het programma ? Onderwijsaanbod vanuit het kwalificatiedossier Kernvraag: Hoe word ik een ondernemende werknemer? 5 dagen (ca. 40 uur) Programma: Zij – ik > Vergelijken > Reflecteren Programma Aanbod ondernemendheid

Mogen wij schetsen…

WB Invulling Ondernemen en het formuleren van de opdracht voor de komende werkdagen Materiaal verzamelen (op pad) Ondernemersspel Maken van een presentatie Het presenteren Persoonlijke reflectie (afsluiting) Elke dag word afgesloten met een product

Dag 1: Klaar voor de start….

Dag 1: De opdracht Plenaire start Daarna met SLB-er Opening met externe ‘gastspreker’ Confrontatie met ondernemendheid Kennisoverdracht Doel van het programma uitleggen Daarna met SLB-er Uitzoeken wat ondernemendheid is Toetsen van persoonlijke kwaliteiten Plan van aanpak maken (SMART)

Kan het op een leuke manier? Dag 2: Kan het op een leuke manier?

Dag 2: Materiaal verzamelen Om te komen tot een goed oordeel wat ondernemendheid is moet dit van verschillende zijden belicht worden. Deskresearch Internet Mediatheek/Bibliotheek Fieldresearch Interview Enquete ?

Dag 3: Wat is jouw talent?

Dag 3: Ondernemerspel Stenden ‘Ik’

Hoe vertel je jouw verhaal? Dag 4: Hoe vertel je jouw verhaal?

Dag 4: Het maken van de presentatie Workshops creatieve presentaties maken Filmpjes Presentatietechnieken Maken van Powerpoints Drama Etc Leerling moet vrij zijn om op een creatieve manier zijn presentatie te maken

Dag 5: Showtime!!!!

Dag 5: De presentaties Brede bijeenkomst Competitie incl. prijs? Meerdere activiteiten (Dc Challenge?) Gecombineerd met mini-ondernemingen? Bedrijven? Toeleverende scholen? Combinatie met activiteit van Burgerschap? Etc.

Afsluiting: Zeg eens wat zinnigs

Afsluiting: Reflectie Persoonlijke SWOT analyse Basis voor POP

Alle kaarten liggen op tafel…

loopbaanreflectie Beslissingsbasis Context = “Het beroep” WB Ondernemendheid loopbaanreflectie Beslissingsbasis = aanbod (& connect?) Context = “Het beroep” Ondernemendheid Opzet 2008-2009

Epiloog Activiteit is bepalend Ondersteuning d.m.v. connect (beslissingsbasis) Motivator is de SLB-er = bepalend

We vragen leerlingen om samenwerking En wij???

Programma is het eerste startpunt

Elke dag wordt geëvalueerd Resultaten ter verbetering Het doel