Willem Borsboom Arnoud Wonnink Opname in het kader Van MLI “Als je begrijpt wat ik bedoel mijn jonge vriend”
Hoe word ik een goede werknemer? ondernemendheid Hoe word ik een goede werknemer?
Ondernemendheid 2011-2012 Pilot Sectorbreed met focus op hele ROC Niveau 3-4 (Heel stout: niveau 2?)
DIT NOEMEN WE STAP 4 Van Dale: on·der·ne·mer de; m,v -s iem die een bedrijf voor eigen rekening uitoefent
We beginnen met stap 1
Zo zien we het graag!
Dit gebeurt al te vaak
HOE we er komen moet inspirerend zijn
loopbaan ontwikkeling Een programma van 5 dagen waarbij de student een actieve bijdrage moet leveren in zijn loopbaan ontwikkeling
Proloog: samen focus op het DOEL Documenten staan ook op cgo.dchandel.nl
http://www. aanvalopschooluitval. nl/actueel_vervolg. php http://www.aanvalopschooluitval.nl/actueel_vervolg.php?id=311&titel=LOB_van_essentieel_belang
Verwijzing: Adviesdocument MBO raad http://www.handel-meppel.nl/cgo/wp-content/uploads/2011/04/Advies_MBO_Raad_Loopbaan_en_burgerschap_in_het_mbo.pdf
De onderwijsinstelling differentieert de activiteiten naar de verschillende doel groepen. Daarbij is het belangrijk dat de activiteiten aansluiten bij het niveau, de belevingswereld en de achtergronden van de studenten.
De activiteiten die de onderwijsinstelling aanbiedt, nodigen uit om de volgende aspecten aan de orde te laten komen: oriëntatie en/of onderzoek meningsvorming en/of actie reflectie en/of verantwoording Als deze aspecten aan de orde zijn geweest, mag worden verwacht dat er sprake is van leerwinst (letterlijk overgenomen!!)
Aanpassing: LLB naar LB http://www.handel-meppel.nl/cgo/wp-content/uploads/2011/04/LB_pres__februari_2011.pptx
Nieuw LB document Waarom nieuw document: Oorspronkelijk document lastig te gebruiken. Verschil inhoudelijk: kerntaken en werkprocessen en competenties, maar globaler geformuleerd. (uitgereikt document) Onderdeel leren: integraal onderdeel competentiegericht onderwijs (niet los te zien van het beroep) Uitwerking burgerschap in vier dimensies. Eisen aan Nederlands vervallen (al vanaf 1 aug 2010) Loopbaan in het kader van LOB MBOraad 3 WB
Nieuw LB document Let op! Verschil in diplomabeslissing: Van resultaatverplichting naar inspanningsverplichting De onderwijsinstelling heeft een resultaatverplichting voor het onderwijsaanbod op het gebied van loopbaan en burgerschap. De student heeft een inspanningsverplichting om actief deel te nemen aan de aangeboden onderwijsactiviteiten. MBOraad 4 WB
Nieuw LB document Doel: Loopbaan draagt maatschappelijk gezien bij aan: Employability Ondernemerschap Persoonlijke ontwikkeling Zie Kwalificatie-eisen LB in het mbo 2011-2012; 2. Loopbaan WB
Nieuw LB document HOERA! Programma: de elementen die aan bod komen zijn capaciteitenreflectie, motievenreflectie werkexploratie loopbaansturing netwerken … komen we op terug HOERA! Zie Kwalificatie-eisen LB in het mbo 2011-2012; 2. Loopbaan WB
We know….
Plaspauze… we’ll be back
De activiteiten die de onderwijsinstelling aanbiedt, nodigen uit om de volgende aspecten aan de orde te laten komen: oriëntatie en/of onderzoek meningsvorming en/of actie reflectie en/of verantwoording Als deze aspecten aan de orde zijn geweest, mag worden verwacht dat er sprake is van leerwinst (letterlijk overgenomen!!) HERHALING IS DE KRACHT
Onderwijsaanbod vanuit het kwalificatiedossier AW Het programma ? Onderwijsaanbod vanuit het kwalificatiedossier Kernvraag: Hoe word ik een ondernemende werknemer? 5 dagen (ca. 40 uur) Programma: Zij – ik > Vergelijken > Reflecteren Programma Aanbod ondernemendheid
Mogen wij schetsen…
WB Invulling Ondernemen en het formuleren van de opdracht voor de komende werkdagen Materiaal verzamelen (op pad) Ondernemersspel Maken van een presentatie Het presenteren Persoonlijke reflectie (afsluiting) Elke dag word afgesloten met een product
Dag 1: Klaar voor de start….
Dag 1: De opdracht Plenaire start Daarna met SLB-er Opening met externe ‘gastspreker’ Confrontatie met ondernemendheid Kennisoverdracht Doel van het programma uitleggen Daarna met SLB-er Uitzoeken wat ondernemendheid is Toetsen van persoonlijke kwaliteiten Plan van aanpak maken (SMART)
Kan het op een leuke manier? Dag 2: Kan het op een leuke manier?
Dag 2: Materiaal verzamelen Om te komen tot een goed oordeel wat ondernemendheid is moet dit van verschillende zijden belicht worden. Deskresearch Internet Mediatheek/Bibliotheek Fieldresearch Interview Enquete ?
Dag 3: Wat is jouw talent?
Dag 3: Ondernemerspel Stenden ‘Ik’
Hoe vertel je jouw verhaal? Dag 4: Hoe vertel je jouw verhaal?
Dag 4: Het maken van de presentatie Workshops creatieve presentaties maken Filmpjes Presentatietechnieken Maken van Powerpoints Drama Etc Leerling moet vrij zijn om op een creatieve manier zijn presentatie te maken
Dag 5: Showtime!!!!
Dag 5: De presentaties Brede bijeenkomst Competitie incl. prijs? Meerdere activiteiten (Dc Challenge?) Gecombineerd met mini-ondernemingen? Bedrijven? Toeleverende scholen? Combinatie met activiteit van Burgerschap? Etc.
Afsluiting: Zeg eens wat zinnigs
Afsluiting: Reflectie Persoonlijke SWOT analyse Basis voor POP
Alle kaarten liggen op tafel…
loopbaanreflectie Beslissingsbasis Context = “Het beroep” WB Ondernemendheid loopbaanreflectie Beslissingsbasis = aanbod (& connect?) Context = “Het beroep” Ondernemendheid Opzet 2008-2009
Epiloog Activiteit is bepalend Ondersteuning d.m.v. connect (beslissingsbasis) Motivator is de SLB-er = bepalend
We vragen leerlingen om samenwerking En wij???
Programma is het eerste startpunt
Elke dag wordt geëvalueerd Resultaten ter verbetering Het doel