Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Persvoorstelling dinsdag 24 april 2007 om 10u30 Lakenhallen Ieper.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
GfK Supermarktkengetallen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Marketing Marketingmix
Onderzoek naar de recreatieve verblijfstoerist in de kunststeden
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Forumdag Herinneringseducatie 23 april Het project 100 jaar Groote Oorlog ( ) Tinne Jacobs | adjunct-coördinator.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Totaljobs.nl Olivier van Duijn. Totaljobs Group Snelste groei • 5 miljoen bezoeken van 3.2m kandidaten per maand • Iedere 2 seconden een sollicitatie.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Omvang van de ambachtseconomie
Keuze techniek in het (V)MBO Verbetering imago techniek Tussenstand van onderzoeken Bestuursvergadering SIC 19 november 2009.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Menen Wald Lars Ledure – 3 mb 1. Deutscher Soldatenfriedhof Menen Het Deutscher Soldatenfriedhof Menen is een militaire begraafplaats in de Belgische.
1ste Slag om Ieper Diksmuide Poperinge IJzer Ieper Noordzee Nieuwpoort De Westhoek.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
MUSEA BRUGGE 14 musea 4 museumgroepen per museumgroep: 1 team overkoepelende diensten.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Vrouwen zijn veel meer waard !!!
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Cijfers Zorg en Gezondheid
MetrixLab © april Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen april 2011.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Klik voor verdere info. Vertrekplaats: Deutscher Soldatenfriedhof te Hooglede (Beverenstraat, 8830 Hooglede) Inschrijven: Ofwel via de facebookpagina.
Door Norbert Callebaut Tyne Cot Cemetery is een Britse militaire begraafplaats met gesneuvelden uit de Eerste Wereldoorlog gelegen in het Belgische dorp.
Evaluatie tijdelijke tentoonstelling November 2013 – Juni 2014.
door Norbert Callebaut Deel 1 Dit museum dat al enkele jaren bestaat, werd in het vooruitzicht van 2014 volledig heringericht en onlangs officieel.
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs
Zo zit dat met uw pensioen!
Monumenten in de Westhoek
Zo zit dat met uw pensioen!
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Presentatie 15 juni 2007.
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
Kunststedenonderzoek 2017 TVL/2016/1233/MOF Informatiemoment 5 oktober 2016 Steven Valcke & Mia Lammens.
Gasten- of Toeristen informatiecentrum enquête
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
Transcript van de presentatie:

Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Persvoorstelling dinsdag 24 april 2007 om 10u30 Lakenhallen Ieper

Partners in het onderzoek Doelstellingen van het onderzoek Gebruikte methodologie Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen WOI-toerist in de Westhoek –Profiel –Activiteiten –Tevredenheid –Bestedingen Conclusies Inhoud presentatie Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Dit onderzoek kwam tot stand met de financiële steun van: –De gemeentebesturen van: Diksmuide Heuvelland Ieper Langemark-Poelkapelle Poperinge Zonnebeke –De Provincie West-Vlaanderen –Westtoer Partners in het onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Doelstellingen Inzicht krijgen in het totaalvolume WOI- toeristen in de Westhoek Via bevraging inzicht verkrijgen in: –Profielkenmerken van de WOI-toerist in de Westhoek –Activiteitenpatroon van de WOI-toerist in de Westhoek –Tevredenheid van de WOI-toerist in de Westhoek –Gebruikte informatiebronnen –Bestedingspatroon van de WOI-toerist in de Westhoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Methodologie Geselecteerde locaties –6 Attractiepunten mbt WOI in de Westhoek In Flanders Fields Museum, Ieper Ijzertoren, Diksmuide Dodengang, Diksmuide Memorial Museum Passchendaele 1917, Zonnebeke Talbot House, Poperinge Bayernwald, Heuvelland –4 Militaire begraafplaatsen mbt WOI in de Westhoek Tyne Cot Cemetry (Brits), Zonnebeke Lyssenthoek Cemetry (Brits), Poperinge Duitse begraafplaats, Langemark Duitse begraafplaats, Vladslo Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Methodologie Bezoekerstellingen –Bij attractiepunten - via ticketverkoop –Bij begraafplaatsen - via infraroodtellers aan de toegang Bezoekersbevraging –Van half maart – half november 2006 –Blitsenquête Populatiekenmerken: type –Uitgebreide schriftelijke enquête (NL/ENG) Gedetailleerde kenmerken 7040 uitgedeeld & 3054 ontvangen  43% respons –Steekproef gewogen via verhouding individu/groep/school in de populatie (via blits) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen Inschatting totaalvolume via 3 stappen (1)Inschatten van het totaal aantal bezoeken over de 10 locaties Via ticketverkoop aan de 6 attracties Via tellers op de 4 begraafplaatsen (2)Berekenen van het gemiddeld aantal combinatiebezoeken per toerist over diezelfde 10 locaties Via de uitgebreide enquête Opgesplitst per type toerist (individu/groep/school) (3)Totaal aantal WOI-toeristen Totaal aantal bezoeken over de 10 locaties (1) Gemiddeld aantal combinatiebezoeken (2) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 =

Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen bezoeken aan de 10 locaties Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (1)

Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen WOI-toeristen bezoeken aan de 10 locaties Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (3) (1) (2)

Profiel van de WOI-toerist 18,2% 51,6% 30,2% 47,7% 37,9% 14,4% Oorlog en Vrede in de Westhoek WOI-toeristen

Profiel van de WOI-toerist 61,6% 38,4% WOI-toeristen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Profiel van de WOI-toerist Verblijfs- duur Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Type WOI-toerist bij de 6 attracties 46,5% 16,9% 15,4% 9,4% 6,7% 5,1% Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Type WOI-toerist bij de 4 begraafplaatsen 50,2% 6,5% 31,8% 11,5% Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Top 10 ingeschatte bezoeken aan WOI-sites in WH Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Ingeschatte bezoeken aan WOI-sites in WH Belang van bezoeken aan begraafplaatsen –Groei aan bezoeken op begraafplaatsen in vergelijking met een studie uit 2002 Voornamelijk bij –Tyne Cot Cemetery in Passendale –Duitse begraafplaats in Langemark Impact van bezoekerscentra bij begraafplaatsen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Activiteitenpatroon van WOI-toerist Combinatiebezoeken aan diverse sites met betrekking tot WOI in de Westhoek Gemiddeld aantal combinatiebezoeken Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Beweegreden voor een bezoek van de WOI- toerist aan deze site Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Omwille van eerdere bezoeken, nostalgie, traditie of vredesproject

Tevredenheid van WOI-toerist 79,5% Uiterst / Zeer tevreden Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Tevredenheid van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Belang van tevredenheidaspecten Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Tevredenheid van WOI-toerist Top 3 Tevredensaspecten –Educatieve waarde- Bij Britten ook Prijs/kwaliteit –Netheid –Vriendelijkheid personeel Minder tevreden met: –Aanwezigheid van genoeg rustbanken (school, groep, verblijfstoerist) –Parkeergelegenheid –Verwijzing naar andere WOI-sites (individu) –Bewegwijzering naar de site (individu) –Toegankelijkheid met openbaar vervoer (Belg, dagtoerist) –Sanitaire voorzieningen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Versterken van de oorlogsbeleving Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Versterken van de oorlogsbeleving (type) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Versterken van de oorlogsbeleving (herkomst) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Informatiebronnen van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Top 5 Informatiebronnen van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Belangrijkheid van thema ‘WOI’ bij keuze van WH als bestemming 68,0% Enigste reden/ Zeer belangrijk Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Belangrijkheid van thema ‘WOI' bij keuze van WH als bestemming Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Bestedingspatroon van WOI-toerist 33,8 miljoen euro omzet door de bezoekers van 10 locaties 26,7 miljoen euro omzet specifiek door WOI-toerisme 28,6 miljoen euro aan verblijfstoerisme 5,2 miljoen euro aan dagtoerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Aan de hand van belangrijkheid van thema ‘WOI’ bij keuze van WH als bestemming

Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Bestedingspatroon van WOI-toerist Dagtoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Bestedingspatroon van WOI-toerist Individuele dagtoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Bestedingspatroon van WOI-toerist Verblijfs- toerist Opm: Bij scholen is logies incl. voeding in logies Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Bestedingspatroon van WOI-toerist Individuele verblijfstoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Bestedingspatroon van WOI-toerist Per Logie- vorm Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (1) Trekt een aanzienlijk aantal toeristen naar de Westhoek: –Waarvan Belgen Britten Nederlanders Anderen  Potentieel van WOI-toerisme op andere markten dan de traditionele Britse markt

Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (2) Socio-economische impact voor de Westhoek –Omzet toerisme Westhoek: circa 85 miljoen euro –Omzet WOI-toerisme (ruime zin): circa 33,8 miljoen euro  40% van omzet toerisme heeft te maken met WOI Gespreid over Westhoek-regio Gespreid over diverse sectoren (logies, reca, winkels) Raming Werkgelegenheid –Directe WGH: 350 VTE –Indirecte + geïnduceerde WGH: 172 VTE  TOTAAL: circa 522 voltijdse equivalenten

Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (3) WOI-toerisme heeft 4 toplocaties met meer dan bezoekers –Tyne Cot Cemetery en Memorial (Passendale) –Menenpoort met ‘Last Post’ ceremonie (Ieper) –In Flanders Fields Museum (Ieper) –Duitse begraafplaats in Langemark Daarnaast ook 8 WOI-sites met meer dan bezoekers

Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (4) De appreciatie van de WOI-toerist ligt hoog –80% is uiterst of zeer tevreden – slechts 1% niet tevreden –Appreciatie van Belgen iets lager dan bij Britten, maar nog steeds hoog Mond-tot-mondreclame is het belangrijkste marketinginstrument  Potentiële groei voor WOI-toerisme vanuit sterke belevingswaarde van actuele bezoekers

Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (5) Verder verhogen van de belevingswaarde door: –Ontwikkelen van het ‘Oorlog en Vrede’ gebeuren in de Westhoek: het gevoel dat men een groter geheel bezoekt Nog meer duiding op de sites en in het landschap Nog meer verwijzingen naar andere sites Betere bewegwijzering naar de sites Meer diepgaand informatiemateriaal –Verder aandacht voor randvoorwaarden: Rustbanken Parkeermogelijkheden

Met dank aan: Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 –De attracties: Bayernwald Dodengang Ijzertoren In Flanders Fields Museum Memorial Museum Passchendaele 1917 Talbot House –Commonwealth War Graves Commission –Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V. –De Provincie West-Vlaanderen – dienst Cultuur –De gemeentebesturen van: Diksmuide Heuvelland Ieper Langemark-Poelkapelle Poperinge Zonnebeke