Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
©tv. Cultureel Jongeren Paspoort Cultureel Jongeren Paspoort
Advertisements

Eva Roeykens Plattelandscoördinator
Forumdag Herinneringseducatie 23 april Het project 100 jaar Groote Oorlog ( ) Tinne Jacobs | adjunct-coördinator.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
VISIE “Techniekmuseum HEIM is een interactief belevings- en ontmoetingscentrum waarin techniek, geschiedenis en wetenschap zijn gekoppeld aan vernieuwende.
Marco Oving Projectleider
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Presentatie deelsite ‘vrije tijd’
Landschapszorg ABL zet zich in voor het ecologisch beheer van landschappen en domeinen, hoofdzakelijk door begrazing met schapenkuddes en voor het organiseren.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Het Meetjesland proeft, vertelt en zingt! Immaterieel erfgoed in het Meetjesland.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
visie ‘professionalisering toeristisch onthaal’
Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Cittaslow, het wat en waarom Plattelandsraad, 12 januari 2011.
Studiedag VVSG i.s.m. CRKC
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Info avond Toerisme en Ondernemen. vzw Toerisme Oost-Vlaanderen Missie: Uitbouw en instandhouding Oost-Vlaanderen en Oost-Vlaamse regio’s als kwaliteitsvolle.
Inter-provinciale studie detailhandel
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
“ Regional branding ” en plattelandseconomie. Integraal of enkel productpromotie ? Limburg: Merk of som van merken ?
Plattelandsacademie 18 april 2009 Erfgoed als waardevol element binnen plattelandsontwikkel ing ‘Genootschappen in het Meetjesland’: een praktijkvoorbeeld.
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Milieutrefdag 4 juni 2009 Open een bezoekerscentrum in een natuurgebied.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Citymarketing Hilversum 2006
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006.
Guidea Kenniscentrum Toerisme en Horeca vzw. Wie is Guidea?
Culturele verschillen in de zakenwereld tussen Polen en Vlaanderen Thomas Castrel, LEUVEN - 11/7/2014.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Toeristische regio’s België
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Louise Derre & Julie Verlinden o.l.v. Prof. Dr. J. Bryon en Prof. Dr. P. Cabus Antwerpen, 19 februari 2008 Gebruik van toeristische statistieken voor lokale.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Een regionaal landschap is een unieke streek: mooie landschappen, boeiende natuur, rijke cultuurhistorie Een regionaal landschap is een samenwerkingsverband.
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Bevraging streekproducten
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Lokaal Sociaal Beleid.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Progressief universalisme
voor Rotterdamse kinderen
Vrijetijdsparticapatie
Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie Provincie Antwerpen
Toerismeboeren Kick-off 2018
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Vrijetijd voor Iedereen
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel

Toerisme Vlaanderen  Waar kent u ons van? −Vergunnen en classificeren van logies en reisbureaus −Bestemming Vlaanderen bekend maken  Vnl. buitenland via buitenlandkantoren  Vlaanderen Vakantieland ism PTO en Horeca −Bestemming Vlaanderen ontwikkelen  Subsidies voor investeringsprojecten  Sensibliseren, vormen, informeren −Vakantieparticipatie bevorderen  Doelgroepen: handicap, armoede, senioren, jeugd, gezinnen met kinderen

Toerisme Vlaanderen  Evenementenbeleid sinds 1996 −Hoofdzakelijk grootschalige, Vlaanderenbrede, culturele evenementen −Ondersteuning Vlaamse overheid Begeleiding productontwikkeling (TVL) Promotie in het buitenland (TVL) (beperkte) subsidielijn sinds 2005/2006 (Dept iV) −Voorbeelden Keizer Kareljaar 2000 Antwerpen Mode Landed/Geland 2001 Brugge Culturele Hoofdstad van Europa 2002 Opening Museum Magritte, M Leuven, MAS Antwerpen,… Track (Gent), Beaufort (Kust), …

Van evenementenbeleid naar bestemmingsmanagement  Visies in beweging… −Strategisch Beleidsplan Toerisme in Vlaanderen 2020 −Nieuw internationaal marketingplan  Presentatie Gent op 24/03 −Herstructurering agentschap  Visie op evenementen −Volwaardig element van een bestemming −geen aparte ‘soort’ bestemming

Welke evenementen?  Een evenement is toeristisch relevant naarmate het … −Zorgt voor extra bezoekers buiten eigen regio −Aansluit bij het gewenst imago van de (deel)bestemming −een duurzaam positief effect op de (deel) bestemming  Culturele, maatschappelijke, sportieve relevantie is niet zelfde als toeristische relevantie

Welke evenementen?  Zorgen voor extra bezoekers van buiten regio Levende streek voor inwoners Gebeurtenis met bovenregionale aantrekking Gebeurtenis met internationale aantrekking Concurrentie neemt toe!  Meten is weten…!

Evenement ≠ garantie toerisme Levende streek voor inwoners - beschikbaar maken voor toeristen > organisatie, onthaal Bovenlokale aantrekking - bovenlokale promotie en organisatie - dagtoerisme > verblijfstoerisme > productontwikkeling Internationale aantrekking - sterke en tijdige organisatie - promotie en productontwikkeling voor buitenlands publiek (marktkennis)

Welke evenementen?  Aansluiten bij het gewenst imago van de (deel)bestemming −Vb. Vlaamse Ardennen: ‘het mooiste landschap’ Wandelen en fietsen Plattelandsbeleving, streekgastronomie, streekfolklore Stilte, rust > draagvlak niet overschrijden Cultuurinitiatieven die aansluiten op imago

Evenement ≠ garantie toerisme  Aansluiten bij het gewenst imago van de (deel)bestemming Kiezen op welke evenementen je toeristisch inzet Organisatie evenementen: aandachtspunt Inhoudelijk Naar vormgeving, ‘verpakking’ Naar aansluiten op ‘toerisme’ > toeristische productontwikkeling

Welke evenementen?  Duurzaam positief effect −Imago: welk verhaal nemen de bezoekers mee naar huis? (VFK – sociale media) −Productontwikkeling: wat blijft doorwerken als het evenement voorbij is?

Evenement ≠ garantie toerisme  Duurzaam positief effect −Bestemming moet klaar zijn voor het evenement “Algemeen onderhoud” Betrokkenheid van de actoren, ook voor opvang toeristen Toeristische productontwikkeling Infrastructuur Arrangementen −Evenement als hefboom voor investeringen op langere termijn

Help…!?  Samenwerking van mensen met −verschillende doelstellingen −verschillende denkkaders −verschillende tijdsreferentie  Gezamenlijk gedragen keuzes maken  Ruimer denken dan evenement alleen

…van Toerisme Vlaanderen  Informatie verspreiden −Via CultuurNet/Uit netwerk > ‘widgets’ −Wordt ook door TVL gebruikt Ad hoc Voor eigen websites en nieuwsbrieven Perswerking Vlaanderen Vakantieland ‘evenementenschermen’ in infokantoren Brussel en Zaventem  Subsidies −Evenementen: vanaf 2012 bij TVL −Toeristisch-recreatieve projecten: bestemming uitbouwen −Integratie in samenhangend geheel van instrumenten

…van Toerisme Vlaanderen  Productontwikkeling −ism provincie (Vlaanderen Vakantieland, Vlaanderen lekker land) −Evenementen met internationaal bereik: begeleiding Hoe vroeger, hoe meer we kunnen doen  Promotie −Binnenland niet −Buitenland: gedifferentieerd naargelang evenement Internationaal uniek? Publiekspotentieel? Link met imago Vlaanderen? Tijdige toeristische voorbereiding?

…van Toerisme Vlaanderen  Kennis −Vorming: cursus ‘Veel volk en goed weer’ −Documentatiecentrum −Meten van evenementen   

Succes!