Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel
Toerisme Vlaanderen Waar kent u ons van? −Vergunnen en classificeren van logies en reisbureaus −Bestemming Vlaanderen bekend maken Vnl. buitenland via buitenlandkantoren Vlaanderen Vakantieland ism PTO en Horeca −Bestemming Vlaanderen ontwikkelen Subsidies voor investeringsprojecten Sensibliseren, vormen, informeren −Vakantieparticipatie bevorderen Doelgroepen: handicap, armoede, senioren, jeugd, gezinnen met kinderen
Toerisme Vlaanderen Evenementenbeleid sinds 1996 −Hoofdzakelijk grootschalige, Vlaanderenbrede, culturele evenementen −Ondersteuning Vlaamse overheid Begeleiding productontwikkeling (TVL) Promotie in het buitenland (TVL) (beperkte) subsidielijn sinds 2005/2006 (Dept iV) −Voorbeelden Keizer Kareljaar 2000 Antwerpen Mode Landed/Geland 2001 Brugge Culturele Hoofdstad van Europa 2002 Opening Museum Magritte, M Leuven, MAS Antwerpen,… Track (Gent), Beaufort (Kust), …
Van evenementenbeleid naar bestemmingsmanagement Visies in beweging… −Strategisch Beleidsplan Toerisme in Vlaanderen 2020 −Nieuw internationaal marketingplan Presentatie Gent op 24/03 −Herstructurering agentschap Visie op evenementen −Volwaardig element van een bestemming −geen aparte ‘soort’ bestemming
Welke evenementen? Een evenement is toeristisch relevant naarmate het … −Zorgt voor extra bezoekers buiten eigen regio −Aansluit bij het gewenst imago van de (deel)bestemming −een duurzaam positief effect op de (deel) bestemming Culturele, maatschappelijke, sportieve relevantie is niet zelfde als toeristische relevantie
Welke evenementen? Zorgen voor extra bezoekers van buiten regio Levende streek voor inwoners Gebeurtenis met bovenregionale aantrekking Gebeurtenis met internationale aantrekking Concurrentie neemt toe! Meten is weten…!
Evenement ≠ garantie toerisme Levende streek voor inwoners - beschikbaar maken voor toeristen > organisatie, onthaal Bovenlokale aantrekking - bovenlokale promotie en organisatie - dagtoerisme > verblijfstoerisme > productontwikkeling Internationale aantrekking - sterke en tijdige organisatie - promotie en productontwikkeling voor buitenlands publiek (marktkennis)
Welke evenementen? Aansluiten bij het gewenst imago van de (deel)bestemming −Vb. Vlaamse Ardennen: ‘het mooiste landschap’ Wandelen en fietsen Plattelandsbeleving, streekgastronomie, streekfolklore Stilte, rust > draagvlak niet overschrijden Cultuurinitiatieven die aansluiten op imago
Evenement ≠ garantie toerisme Aansluiten bij het gewenst imago van de (deel)bestemming Kiezen op welke evenementen je toeristisch inzet Organisatie evenementen: aandachtspunt Inhoudelijk Naar vormgeving, ‘verpakking’ Naar aansluiten op ‘toerisme’ > toeristische productontwikkeling
Welke evenementen? Duurzaam positief effect −Imago: welk verhaal nemen de bezoekers mee naar huis? (VFK – sociale media) −Productontwikkeling: wat blijft doorwerken als het evenement voorbij is?
Evenement ≠ garantie toerisme Duurzaam positief effect −Bestemming moet klaar zijn voor het evenement “Algemeen onderhoud” Betrokkenheid van de actoren, ook voor opvang toeristen Toeristische productontwikkeling Infrastructuur Arrangementen −Evenement als hefboom voor investeringen op langere termijn
Help…!? Samenwerking van mensen met −verschillende doelstellingen −verschillende denkkaders −verschillende tijdsreferentie Gezamenlijk gedragen keuzes maken Ruimer denken dan evenement alleen
…van Toerisme Vlaanderen Informatie verspreiden −Via CultuurNet/Uit netwerk > ‘widgets’ −Wordt ook door TVL gebruikt Ad hoc Voor eigen websites en nieuwsbrieven Perswerking Vlaanderen Vakantieland ‘evenementenschermen’ in infokantoren Brussel en Zaventem Subsidies −Evenementen: vanaf 2012 bij TVL −Toeristisch-recreatieve projecten: bestemming uitbouwen −Integratie in samenhangend geheel van instrumenten
…van Toerisme Vlaanderen Productontwikkeling −ism provincie (Vlaanderen Vakantieland, Vlaanderen lekker land) −Evenementen met internationaal bereik: begeleiding Hoe vroeger, hoe meer we kunnen doen Promotie −Binnenland niet −Buitenland: gedifferentieerd naargelang evenement Internationaal uniek? Publiekspotentieel? Link met imago Vlaanderen? Tijdige toeristische voorbereiding?
…van Toerisme Vlaanderen Kennis −Vorming: cursus ‘Veel volk en goed weer’ −Documentatiecentrum −Meten van evenementen
Succes!