Infodag Onderzoekseenheid Psychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Presentatie Procedure naar het VO
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Faculteit Economische en Toegepaste Economische Wetenschappen
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Faculteit Sociale Wetenschappen
Master of Science in de educatieve studies
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Sociaal-Agogisch Werk
Studietrajectbegeleiding FPPW Universiteit Gent Wat Wat Situering Situering Taken Taken Contactgegevens studietrajectbegeleider Contactgegevens studietrajectbegeleider.
Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek.
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
60+ team CGG Largo CGG Mandel en Leie Hoofdzetels: J
Niet-bindend studieadvies 22 februari Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.
Infosessie eerste bachelor WELKOM Infosessie eerste bachelor Verwelkoming - K. Malfliet, decaan Structuur bacheloropleidingen en praktische.
Enkele voorbeelden.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
INFODAG 23 FEBRUARI 2008 PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN.
Infodag Departement Psychologie
Bijeenkomst Stagegevers en stagebegeleiders Masterstage Klinische en Gezondheidspsychologie Leuven, 12/12/2011.
Opleiding Psychologie Universiteit Gent
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Studiekeuze voor ouders
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
Infosessie Master in de Psychologie
LOB 3 HAVO Schooljaar
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Deel: Studiekeuze en LOB
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Orthopedagogiek Prof. dr. Karla Van Leeuwen 15/2/20111.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
Infosessie Niet-bindend studieadvies: 1 e fase psychologie Februari 2012 Kirsten Ceuppens.
Infosessie Niet-bindend studieadvies (1 ste studiefase) Ped. Wet./ MES januari 2012.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
Master in de Psychologie Infosessie 10 mei u Michotte.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
Psychologen in de gezondheidszorg
Opleiding, onderzoek en werkveld
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Faculteit Sociale Wetenschappen Infodag zaterdag 21 april
Studentenvoorzieningen – dienst Studieadvies
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Klinische psychologie
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Infodag Onderzoekseenheid Psychologie

Overzicht Prof. Hans De Witte Prof. Walter Schaeken presentatoren

Programma 10u00 Welkomstwoord 10u05 Psychologie als werkgebied 10u15 Psychologie als wetenschap 10u30 Psychologie als studie 11u05 Goed kiezen & frequente vragen 11u15 Inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie

Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie

Welkomstwoord Prof. Patrick Onghena (decaan)

Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie

Psychologie als werkgebied Prof. Hans De Witte

1. Wat doen psychologen? 2. En doen ze het wel?

1. Wat doen psychologen?

Tewerkstellingssector van psychologen 2,5 tot 3,5 jaar na afstuderen

Tewerkstellingssector én precieze inhoud van het werk hangen nauw samen met de afstudeerrichting: Klinische en gezondheidspsychologie Arbeids- en organisatiepsychologie Schoolpsychologie Theorie en onderzoek

Klinische en gezondheidspsychologie Hulp verlenen aan mensen in (psychische) nood: persoonlijke, relationele, familiale of psychosociale problemen  preventie  remediëring: diagnose en behandeling (advies, begeleiding, training, therapie)

vroeger: vooral aandacht voor psychisch lijden en abnormaal gedrag, vaak in team met psychiater recent: ook aandacht voor ruimere waaier aan probleemgedragingen en levensmoeilijkheden (bv. verslaving, echtscheiding, crisisopvang, dader- en slachtofferhulp, verwerking ziekte,…)

waar? gezondheidssector: psychiatrische klinieken en algemene ziekenhuizen centra voor Geestelijke Gezondheidszorg, tehuizen,… zelfstandig (psychotherapie)

Arbeids- en organisatiepsychologie Zorg voor arbeid en organisaties op mensenmaat: beter op elkaar afstemmen van mensen, werk en bedrijven zowel preventief als curatief

Voorbeelden: veiligheid en ongevallen (ergonomie) aanwerving, selectie, opleiding en loopbaanbegeleiding werk ontwerpen met minimale stress en maximale ontplooiingskansen werking organisatie verbeteren: communicatie, conflict, leiderschap, … marketing en reclame

Waar? privé-sector en overheid zelfstandig (adviesbureau, training, consultancy)

Schoolpsychologie Psychologische begeleiding van kinderen en jongeren in een schoolcontext vier begeleidingsdomeinen: optimaliseren van leren en studeren en remediëring van leermoeilijkheden loopbaan- en keuzebegeleiding begeleiding van de sociaal-emotionele ontwikkeling gezondheidsbevordering

Taken: diagnostiek van leer-, keuze- en psychosociale problemen begeleidingstaken: zowel remediërend als preventief (bv. preventie van pesten op school) zowel direct met kinderen en jongeren als indirect via hun leerkrachten en ouders

Waar? centra voor leerlingenbegeleiding interne begeleidingsdiensten binnen de school (in basis-, secundair, hoger en buitengewoon onderwijs) netwerk van hulpverleningsorganisaties rondom de school

Theorie en onderzoek Waarom doen mensen wat ze doen? belangstelling voor theoretische en methodologische vraagstukken en onderzoek van psychologische fenomenen wetenschappelijk onderzoek en dito loopbaan

Waar? universiteit hogescholen diverse andere settings, bv.: marketing, media, banken, …

2. En doen ze het wel?

Doen ze het wel? Informatie over tewerkstelling van psychologen Twee manieren van ‘kijken’: kwantitatief: vinden ze werk? kwalitatief: welke kenmerken?

kwantitatief: vinden ze werk?

Tewerkstellingspercentage één jaar na afstuderen % werkenden jaar van afstuderen

Activiteit van afgestudeerde psychologen na één jaar (afgestudeerden van 1996-2003 samengenomen)

kwalitatief: welke kenmerken?

34% werkt met tijdelijk contract 90% op universitair niveau 85% doet psychologisch werk kwaliteit verbetert doorheen de loopbaan 79% is tevreden over het werk

Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie

Psychologie als wetenschap Prof. Laurence Claes

Psychologie als wetenschap Onderzoek Onderwijs Dienstverlening

Onderzoek

Zelfverwonding?

Hoe proberen we het zelfverwondend gedrag van patienten nu te begrijpen …

Vragenlijst-onderzoek

Vragenlijst-onderzoek We vragen de patient om een analyse te maken van hun zelfverwondend gedrag aan de hand van een SOR schema waarbij we aan de patient vragen om te beschrijven Wanneer het ZVG plaatsvindt …

Vragenlijst-onderzoek Deze patient verwondde zichzelf om 2ou Ze was in de badkamer Ze was alleen Ze had net ruzie gemaakt Voor het ZVG was ze kwaad om zichzelf, verdrietig en voelde ze zich in de steek gelaten Ze dacht dat ze zichzelf moest straffen Ze sneed zichzelf met een scheermesje in haar linker arm omdat ze pijn wilde voelen en bloed wilde zien Nadien voelde ze zich opgelucht en kwaad, omdat ze vond dat ze nog dieper had moeten snijden, nadien ging ze naar de dokter om de wonden te laten verzorgen We vroegen in de studie in hoofdstuk 5 aan 50 patienten om zulk een analyse te maken van de laatste keer dat ze zichzelf verwond hadden en de resultaten waren als volgt

Functies van ZVG Op de vraag waarom patienten zichzelf verwonden, worden er vele antwoorden gegeven zoals … Genieten van de pijn Fysieke ipv psychische pijn voelen Spanning verminderen Negatieve denken verminderen Zichzelf moeten straffen Wonden willen zien en voelen Negatieve gevoelens reduceren Aandacht trekken van anderen is een functie die vaak door hulpverleners naar voor wordt geschoven als verklaring van zelfverwondend gedrag maar wordt door patienten zelden of nooit gerapporteerd

Dier-onderzoek

Dier-onderzoek The researchers also found that feather picking was more common in female birds, which parallels compulsive hair pulling in people, called trichotillomania.

Experimenteel onderzoek

Experimenteel onderzoek Pijngevoeligheid?

Experimenteel onderzoek

Experimenteel onderzoek

Communicatie over onderzoek (Inter)nationale publicaties en congressen

Onderwijs

Onderwijs Klinische Psychodiagnostiek Practicum Gedragstherapie ZVG in kaart brengen? Practicum Gedragstherapie ZVG behandelen?

Dienstbetoon

Dienstbetoon

Dienstbetoon Therapie Expertisen voor Rechtbank Lezingen (bv. Similes) Media (bv. TV, krant, …)

Dank voor uw aandacht ! Ik dank jullie voor jullie aandacht.

Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie

Psychologie als studie studieprogramma: Prof. Walter Schaeken studiebegeleiding: Dr. Niki Verschueren studentenleven: Tinne Jacobs & Tom Van Daele

Psychologie als studie studieprogramma: Prof. Walter Schaeken 57

Hoe word je in Leuven bachelor en master in de psychologie? Bacheloropleiding Masteropleiding Overstapmogelijkheden Vragen Wat steekt er zoal in onze opleiding? Waarom doen we dat zo? Wat is er nu “Leuvens” aan de opleiding?

De bacheloropleiding

De bacheloropleiding

De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten

De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing

De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten

De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten basisdisciplines methodologie werkvelden extra’s aanverwante disciplines

De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten basisdisciplines methodologie werkvelden extra’s aanverwante disciplines 1e Bach 2e Bach 3e Bach

De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten basisdisciplines methodologie werkvelden extra’s aanverwante disciplines 1e Bach 2e Bach 3e Bach hoorcolleges werkcolleges & practica

Inhoud (ingrediënten) in detail basisdisciplines functieleer ontwikkelingspsychologie sociale psychologie differentiële psychologie gedragsneurowetenschappen

Inhoud (ingrediënten) in detail methodologie methoden van wetenschappelijk onderzoek statistiek psychodiagnostiek en psychometrie

Inhoud (ingrediënten) in detail werkvelden algemeen overzicht beroepsethiek een voor-keuze van een afstudeerrichting

Inhoud (ingrediënten) in detail noodzakelijke extra’s geschiedenis van de psychologie gezondheidspsychologie cross-culturele psychologie

Inhoud (ingrediënten) in detail aanverwante disciplines sociologie wijsbegeerte logica en wetenschapsfilosofie menselijke erfelijkheidsleer psychopathologie en psychiatrie antropologie of pedagogiek religie, zingeving en levensbeschouwing

3 programmajaren ± even zwaar per programmajaar: Timing de bachelor: gespreid over 3 jaar 3 programmajaren ± even zwaar per programmajaar: ongeveer 10 opleidingsonderdelen ongeveer 60 studiepunten 1 studiepunt = 25 à 30 uur “werk” 60 x (25 à 30) = 1500 à 1800 uur “werk”

Welke kookpotten wanneer?

Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica

Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21%

Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12%

Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12%

Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12% 70% 30%

Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12% 70% 30% M.a.w., doorheen de drie bachelor-jaren:  hoorcolleges  werkcolleges en practica

Welke ingrediënten wanneer? Doorheen de drie bachelor-jaren:  richtingsspecifieke kennis

Een evenwichtige maaltijd Gerichtheid Onderzoek Praktijk Integratie Zelfstandigheid Wat Leren wetenschappelijk denken Beginnen doen Verbanden zien binnen en tussen theorie en praktijk Geleidelijke zelfsturing van de studie

Leuvens onderwijsmodel van Begeleide Zelfstudie = bevorderen van leren door de student meer verantwoordelijkheid over het leerproces te geven Niet inlepelen slikken uitspuwen vergeten Wel doen nadenken verwerken in gebruik nemen onthouden

Leuvens onderwijsmodel van Begeleide Zelfstudie = bevorderen van leren door de student meer verantwoordelijkheid over het leerproces te geven Niet Wel

Algemeen De masteropleiding Ingrediënten Dosering (%) Gemeenschappelijk 9 Keuzevenster 13 Richtingsvakken 33 Masterproef 20 Stage 25

Arbeids- en organisatie Afstudeerrichtingen Arbeids- en organisatie personeel & organisatie arbeid & gezondheid Schoolpsychologie onderwijs & leren loopbaanbegeleiding psychosociale begeleiding Klinische en gezondheidspsychologie kind en jeugdige volwassenen Theorie en onderzoek

Vroeger en nu te Leuven traditionele klemtonen theorie/onderzoek en praktijk verhandeling/masterproef en lange stage groepswerk en individuele begeleiding toegevoegde klemtonen interculturaliteit gezondheid neurowetenschappen buitenland via Erasmusuitwisseling

Bachelor Onderwijskunde te Kortrijk Hier wordt de opbouw van het curriculum weergegeven van de bachelorjaren onderwijskunde in Kortrijk. In eerste bachelor valt onmiddellijk een groot aandeel psychologische als ook methodologische opleidingsonderdelen op, wat maakt dat dit jaar nagenoeg identiek is aan het eerste jaar psychologie in Leuven. Een overstap na het eerste jaar is dan ook probleemloos mogelijk. Het tweede bachelorjaar onderwijskunde bevat een groot deel pedagogische opleidingsonderdelen. De eerste twee jaren onderwijskunde samengenomen bevatten dezelfde belangrijke vakken als de eerste twee jaar pedagogische wetenschappen in Leuven. Opnieuw is een overstap naar pedagogische wetenschappen in Leuven mogelijk. Waar in eerste en tweede bachelor onderwijskunde slechts een beperkt aandeel typisch onderwijskundige opleidingsonderdelen aan bod komt, maakt dit het leeuwendeel uit van de derde bachelor. Toenemende specialisatie doorheen de bachelorjaren (algemeen psychologisch  pedagogisch  onderwijskundig) is een troef van onze opleiding. 88

Bachelor Onderwijskunde te Kortrijk Methodologie OWK PED Psychologische opleidingsonderdelen BA 1 M OWK Pedagogische opleidingsonderdelen PSY BA 2 Hier wordt de opbouw van het curriculum weergegeven van de bachelorjaren onderwijskunde in Kortrijk. In eerste bachelor valt onmiddellijk een groot aandeel psychologische als ook methodologische opleidingsonderdelen op, wat maakt dat dit jaar nagenoeg identiek is aan het eerste jaar psychologie in Leuven. Een overstap na het eerste jaar is dan ook probleemloos mogelijk. Het tweede bachelorjaar onderwijskunde bevat een groot deel pedagogische opleidingsonderdelen. De eerste twee jaren onderwijskunde samengenomen bevatten dezelfde belangrijke vakken als de eerste twee jaar pedagogische wetenschappen in Leuven. Opnieuw is een overstap naar pedagogische wetenschappen in Leuven mogelijk. Waar in eerste en tweede bachelor onderwijskunde slechts een beperkt aandeel typisch onderwijskundige opleidingsonderdelen aan bod komt, maakt dit het leeuwendeel uit van de derde bachelor. Toenemende specialisatie doorheen de bachelorjaren (algemeen psychologisch  pedagogisch  onderwijskundig) is een troef van onze opleiding. M Onderwijskundige opleidingsonderdelen Keuze BA 3 89

Overstapmogelijkheden binnen de bacheloropleiding Leuven bachelor psychologie 1e jaar 2e jaar 3e jaar Kortrijk bachelor onderwijskunde 1e jaar 2e jaar 3e jaar Leuven bachelor pedagogische wetenschappen 1e jaar 2e jaar 3e jaar

Overstapmogelijkheden tussen bachelor en master algemeen + voorspecialisatie arbeids- en organisatie school klinische en gezondheid theorie en onderzoek toegang tot elke afstudeerrichting

Toegang tot masterprogramma na andere voorstudies schakelprogr. (49pt) verkorte bach. (87 pt) verkorte bach. (93 pt) verkorte bach. (125 pt) verkorte bach. (60 pt) master psy (120 pt) bach. toegep. psy ▪ toegep. psy, soc. werk ▪ soc. en psy. verpleegk. ▪ orthoped, ergoth. ▪ logop., audiol. ▪ pedag., onderwijsk. ▪ crimin., pol&soc ▪ com. wet., KMS ▪ wijsbeg. (richt. psy) ▪ masterdiploma ander bach. diploma wijsbeg. (richting psy)

Wie ben je nu en wat zal je binnen vijf jaar zijn? Als leek aangekomen, tot gezel/bachelor ontwikkeld, nu op weg als meester/master, - die zelfstandig en wetenschappelijk verantwoord, - de juiste vragen kan stellen en beantwoorden - over gedrag van mensen en groepen, - vanuit persoonlijke maturiteit en zin voor deontologie, - en die bereid is steeds bij te leren.

Psychologie als studie studiebegeleiding: Dr. Niki Verschueren

het grote Leuven Vragen? Wie maakt me wegwijs? Is er begeleiding of coaching? Wat als het even moeilijk gaat? Al die vakken... Oei examens

Onthaal Kleine groepjes Je persoonlijke begeleider Het “academiejaar” Toledo Rondleiding door de studentenvereniging

Ondersteuning bij de leerstof Individueel Oefeningen Tussentijdse toetsen Studeertips Examenvragen? …

Studievaardigheden Collectieve oefeningen Studievordering Op afspraak Studiemethode Studieplanning Examens en stress Studievordering Nabesprekingen Opvolgingsgesprekken Op afspraak …

Coaching en begeleiding Persoonlijke studiebegeleider Je aanspreekpunt Je coach Specifieke doelgroepen Functiebeperkingen Werkstudenten Studievertraging Ombudspersonen Examenombuds

Studietrajectadvies Tussen faculteiten: Dienst Studieadvies Binnen faculteit Specifieke studie-informatie Begeleiding van het studietraject Begeleiding bij heroriëntering e.a. …

Je staat er niet alleen voor… Studiebegeleiding is er voor jou !!! Conclusie Je staat er niet alleen voor… Studiebegeleiding is er voor jou !!! Meer informatie op: Onze flyer De stand van D.O.S Onze website

Psychologie als studie studentenleven: Tinne Jacobs & Tom Van Daele

Psychologische Kring Leuven “door studenten, voor studenten”

Psychologische Kring Leuven CUDI

Psychologische Kring Leuven kringlokaal: secretariaat

Psychologische Kring Leuven TD’s

Psychologische Kring Leuven cantussen

Psychologische Kring Leuven uitwisselingen

cultuur

sport 24-urenloop skireis

vertegenwoordiging

onthaalweekend

Psychologische Kring Leuven de 1ste week rondleiding Pavlov stadsspel

Pavlov Fakbar Psychologie

Pavlov Fakbar Psychologie

Pavlov Fakbar Psychologie

Pavlov Fakbar Psychologie

Pavlov Fakbar Psychologie

Psychologische Kring Leuven meer info? www.psychokring.be www.pavlov.be Pavlov Fakbar Psychologie

Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie

Goed kiezen en frequente vragen daarbij Dr. Veerle Germeijs

Psychologische onderzoeksvraag: Hoe kiezen studenten? Heeft het studiekeuzeproces gevolgen voor aanpassing en succes in het hoger onderwijs?

Slaagcijfers 1e jaar Psychologie (2002-2003 tot 2006-2007) type student % geslaagd op aantal ingeschreven studenten % dat minstens 1 volledige examen-reeks aflegde op aantal ingeschreven % geslaagd op aantal dat minstens 1 volledige examenreeks aflegde generatiestudent 45 83 54 bisser 56 86 65 alle studenten 47 57

meer ‘werk maken’ van studiekeuze in secundair onderwijs meer tevreden, zekerder, meer motivatie, meer inspanning in 1e jaar hoger onderwijs minder kans op stoppen, minder kans op niet-slagen in 1e jaar hoger onderwijs

Jezelf Wereld van studies en beroepen Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming

Jezelf Wereld van studies en beroepen Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming succesvolle studenten informeren zich meer: brochures, infodagen, gesprekken,… verschil tussen universiteit en hogeschool verschil tussen psychologie en - pedagogische wetenschappen - politieke en sociale wetenschappen - sociale en culturele antropologie - seksuologie - psychiatrie

Jezelf Wereld van studies en beroepen Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming

Jezelf Wereld van studies en beroepen indicaties: Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming succesvolle studenten stellen zich meer vragen over de eigen vaardigheden: ‘Kan IK die studierichting aan?’ indicaties: - luisteren naar je omgeving (CLB, leerkrachten, ouders,…) - eigen onderwijsloopbaan kritisch evalueren (plaats in de klas, studievertraging, B- en C-attesten, gevolgde studierichting) begintermen Psychologie

Jezelf Wereld van studies en beroepen studeerbekwaamheid: Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming studeerbekwaamheid: - geregeld werken - gezond tijdsbeheer - sociale ondersteuning

Jezelf Wereld van studies en beroepen Interessen Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming Interessen Wat doe ik graag? kunst, gezondheid, wetenschap, sport, wiskunde,… Waarden Wat vind ik belangrijk? prestige, uitdaging, onafhankelijkheid, aansluiting vinden bij je interessen, afwisseling, …

Goed kiezen is geïnformeerd kiezen informeer je over - de wereld van studies en beroepen - jezelf: vaardigheden interessen waarden Veel succes met je keuze!

Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie

Inleiding tot poster- en vragensessie Psychologie als werkgebied Psychologie als wetenschap Psychologie als studie

Inleiding tot poster- en vragensessie Psychologie als werkgebied

Prof. Hans De Witte

Inleiding tot poster- en vragensessie Psychologie als wetenschap

Dr. Peter De Graef

Inleiding tot poster- en vragensessie Psychologie als studie

algemene vragen over studieprogramma Pol Pierlet studenten- administratie Prof. Walter Schaeken algemene vragen over studieprogramma Dr. Niki Verschueren vragen over toelatingsvoorwaarden, vrijstellingen, … Ruth Masuy studenten- administratie

Organisatiepsychologie Klinische en gezondheidspsychologie Prof. Hans De Witte Arbeids- en Organisatiepsychologie Prof. Hilde Colpin Schoolpsychologie Prof. Dirk Hermans Klinische en gezondheidspsychologie Prof. Karl Verfaillie Theorie en onderzoek

Dienst voor Onderwijsondersteuning en Studiebegeleiding Dr. Niki Verschueren Lies Brants Gitte Vanderstraeten Marieke Swerts Dienst voor Onderwijsondersteuning en Studiebegeleiding

vragen over vakantiecursus wiskunde Elmas Kahraman vragen over vakantiecursus wiskunde

Tinne Jacobs & Tom Van Daele Psychologische Kring

voor alle andere vragen … Dr. Niki Verschueren voor alle andere vragen …

Poster- en vragensessie Psychologie als werkgebied Psychologie als wetenschap Psychologie als studie studieprogramma Studiebegeleiding D.O.S. Studentenleven Kring podium tussenverdieping (rotonde) balkon links balkon rechts