Infodag Onderzoekseenheid Psychologie
Overzicht Prof. Hans De Witte Prof. Walter Schaeken presentatoren
Programma 10u00 Welkomstwoord 10u05 Psychologie als werkgebied 10u15 Psychologie als wetenschap 10u30 Psychologie als studie 11u05 Goed kiezen & frequente vragen 11u15 Inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
Welkomstwoord Prof. Patrick Onghena (decaan)
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
Psychologie als werkgebied Prof. Hans De Witte
1. Wat doen psychologen? 2. En doen ze het wel?
1. Wat doen psychologen?
Tewerkstellingssector van psychologen 2,5 tot 3,5 jaar na afstuderen
Tewerkstellingssector én precieze inhoud van het werk hangen nauw samen met de afstudeerrichting: Klinische en gezondheidspsychologie Arbeids- en organisatiepsychologie Schoolpsychologie Theorie en onderzoek
Klinische en gezondheidspsychologie Hulp verlenen aan mensen in (psychische) nood: persoonlijke, relationele, familiale of psychosociale problemen preventie remediëring: diagnose en behandeling (advies, begeleiding, training, therapie)
vroeger: vooral aandacht voor psychisch lijden en abnormaal gedrag, vaak in team met psychiater recent: ook aandacht voor ruimere waaier aan probleemgedragingen en levensmoeilijkheden (bv. verslaving, echtscheiding, crisisopvang, dader- en slachtofferhulp, verwerking ziekte,…)
waar? gezondheidssector: psychiatrische klinieken en algemene ziekenhuizen centra voor Geestelijke Gezondheidszorg, tehuizen,… zelfstandig (psychotherapie)
Arbeids- en organisatiepsychologie Zorg voor arbeid en organisaties op mensenmaat: beter op elkaar afstemmen van mensen, werk en bedrijven zowel preventief als curatief
Voorbeelden: veiligheid en ongevallen (ergonomie) aanwerving, selectie, opleiding en loopbaanbegeleiding werk ontwerpen met minimale stress en maximale ontplooiingskansen werking organisatie verbeteren: communicatie, conflict, leiderschap, … marketing en reclame
Waar? privé-sector en overheid zelfstandig (adviesbureau, training, consultancy)
Schoolpsychologie Psychologische begeleiding van kinderen en jongeren in een schoolcontext vier begeleidingsdomeinen: optimaliseren van leren en studeren en remediëring van leermoeilijkheden loopbaan- en keuzebegeleiding begeleiding van de sociaal-emotionele ontwikkeling gezondheidsbevordering
Taken: diagnostiek van leer-, keuze- en psychosociale problemen begeleidingstaken: zowel remediërend als preventief (bv. preventie van pesten op school) zowel direct met kinderen en jongeren als indirect via hun leerkrachten en ouders
Waar? centra voor leerlingenbegeleiding interne begeleidingsdiensten binnen de school (in basis-, secundair, hoger en buitengewoon onderwijs) netwerk van hulpverleningsorganisaties rondom de school
Theorie en onderzoek Waarom doen mensen wat ze doen? belangstelling voor theoretische en methodologische vraagstukken en onderzoek van psychologische fenomenen wetenschappelijk onderzoek en dito loopbaan
Waar? universiteit hogescholen diverse andere settings, bv.: marketing, media, banken, …
2. En doen ze het wel?
Doen ze het wel? Informatie over tewerkstelling van psychologen Twee manieren van ‘kijken’: kwantitatief: vinden ze werk? kwalitatief: welke kenmerken?
kwantitatief: vinden ze werk?
Tewerkstellingspercentage één jaar na afstuderen % werkenden jaar van afstuderen
Activiteit van afgestudeerde psychologen na één jaar (afgestudeerden van 1996-2003 samengenomen)
kwalitatief: welke kenmerken?
34% werkt met tijdelijk contract 90% op universitair niveau 85% doet psychologisch werk kwaliteit verbetert doorheen de loopbaan 79% is tevreden over het werk
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
Psychologie als wetenschap Prof. Laurence Claes
Psychologie als wetenschap Onderzoek Onderwijs Dienstverlening
Onderzoek
Zelfverwonding?
Hoe proberen we het zelfverwondend gedrag van patienten nu te begrijpen …
Vragenlijst-onderzoek
Vragenlijst-onderzoek We vragen de patient om een analyse te maken van hun zelfverwondend gedrag aan de hand van een SOR schema waarbij we aan de patient vragen om te beschrijven Wanneer het ZVG plaatsvindt …
Vragenlijst-onderzoek Deze patient verwondde zichzelf om 2ou Ze was in de badkamer Ze was alleen Ze had net ruzie gemaakt Voor het ZVG was ze kwaad om zichzelf, verdrietig en voelde ze zich in de steek gelaten Ze dacht dat ze zichzelf moest straffen Ze sneed zichzelf met een scheermesje in haar linker arm omdat ze pijn wilde voelen en bloed wilde zien Nadien voelde ze zich opgelucht en kwaad, omdat ze vond dat ze nog dieper had moeten snijden, nadien ging ze naar de dokter om de wonden te laten verzorgen We vroegen in de studie in hoofdstuk 5 aan 50 patienten om zulk een analyse te maken van de laatste keer dat ze zichzelf verwond hadden en de resultaten waren als volgt
Functies van ZVG Op de vraag waarom patienten zichzelf verwonden, worden er vele antwoorden gegeven zoals … Genieten van de pijn Fysieke ipv psychische pijn voelen Spanning verminderen Negatieve denken verminderen Zichzelf moeten straffen Wonden willen zien en voelen Negatieve gevoelens reduceren Aandacht trekken van anderen is een functie die vaak door hulpverleners naar voor wordt geschoven als verklaring van zelfverwondend gedrag maar wordt door patienten zelden of nooit gerapporteerd
Dier-onderzoek
Dier-onderzoek The researchers also found that feather picking was more common in female birds, which parallels compulsive hair pulling in people, called trichotillomania.
Experimenteel onderzoek
Experimenteel onderzoek Pijngevoeligheid?
Experimenteel onderzoek
Experimenteel onderzoek
Communicatie over onderzoek (Inter)nationale publicaties en congressen
Onderwijs
Onderwijs Klinische Psychodiagnostiek Practicum Gedragstherapie ZVG in kaart brengen? Practicum Gedragstherapie ZVG behandelen?
Dienstbetoon
Dienstbetoon
Dienstbetoon Therapie Expertisen voor Rechtbank Lezingen (bv. Similes) Media (bv. TV, krant, …)
Dank voor uw aandacht ! Ik dank jullie voor jullie aandacht.
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
Psychologie als studie studieprogramma: Prof. Walter Schaeken studiebegeleiding: Dr. Niki Verschueren studentenleven: Tinne Jacobs & Tom Van Daele
Psychologie als studie studieprogramma: Prof. Walter Schaeken 57
Hoe word je in Leuven bachelor en master in de psychologie? Bacheloropleiding Masteropleiding Overstapmogelijkheden Vragen Wat steekt er zoal in onze opleiding? Waarom doen we dat zo? Wat is er nu “Leuvens” aan de opleiding?
De bacheloropleiding
De bacheloropleiding
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten basisdisciplines methodologie werkvelden extra’s aanverwante disciplines
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten basisdisciplines methodologie werkvelden extra’s aanverwante disciplines 1e Bach 2e Bach 3e Bach
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten basisdisciplines methodologie werkvelden extra’s aanverwante disciplines 1e Bach 2e Bach 3e Bach hoorcolleges werkcolleges & practica
Inhoud (ingrediënten) in detail basisdisciplines functieleer ontwikkelingspsychologie sociale psychologie differentiële psychologie gedragsneurowetenschappen
Inhoud (ingrediënten) in detail methodologie methoden van wetenschappelijk onderzoek statistiek psychodiagnostiek en psychometrie
Inhoud (ingrediënten) in detail werkvelden algemeen overzicht beroepsethiek een voor-keuze van een afstudeerrichting
Inhoud (ingrediënten) in detail noodzakelijke extra’s geschiedenis van de psychologie gezondheidspsychologie cross-culturele psychologie
Inhoud (ingrediënten) in detail aanverwante disciplines sociologie wijsbegeerte logica en wetenschapsfilosofie menselijke erfelijkheidsleer psychopathologie en psychiatrie antropologie of pedagogiek religie, zingeving en levensbeschouwing
3 programmajaren ± even zwaar per programmajaar: Timing de bachelor: gespreid over 3 jaar 3 programmajaren ± even zwaar per programmajaar: ongeveer 10 opleidingsonderdelen ongeveer 60 studiepunten 1 studiepunt = 25 à 30 uur “werk” 60 x (25 à 30) = 1500 à 1800 uur “werk”
Welke kookpotten wanneer?
Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica
Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21%
Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12%
Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12%
Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12% 70% 30%
Welke kookpotten wanneer? geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12% 70% 30% M.a.w., doorheen de drie bachelor-jaren: hoorcolleges werkcolleges en practica
Welke ingrediënten wanneer? Doorheen de drie bachelor-jaren: richtingsspecifieke kennis
Een evenwichtige maaltijd Gerichtheid Onderzoek Praktijk Integratie Zelfstandigheid Wat Leren wetenschappelijk denken Beginnen doen Verbanden zien binnen en tussen theorie en praktijk Geleidelijke zelfsturing van de studie
Leuvens onderwijsmodel van Begeleide Zelfstudie = bevorderen van leren door de student meer verantwoordelijkheid over het leerproces te geven Niet inlepelen slikken uitspuwen vergeten Wel doen nadenken verwerken in gebruik nemen onthouden
Leuvens onderwijsmodel van Begeleide Zelfstudie = bevorderen van leren door de student meer verantwoordelijkheid over het leerproces te geven Niet Wel
Algemeen De masteropleiding Ingrediënten Dosering (%) Gemeenschappelijk 9 Keuzevenster 13 Richtingsvakken 33 Masterproef 20 Stage 25
Arbeids- en organisatie Afstudeerrichtingen Arbeids- en organisatie personeel & organisatie arbeid & gezondheid Schoolpsychologie onderwijs & leren loopbaanbegeleiding psychosociale begeleiding Klinische en gezondheidspsychologie kind en jeugdige volwassenen Theorie en onderzoek
Vroeger en nu te Leuven traditionele klemtonen theorie/onderzoek en praktijk verhandeling/masterproef en lange stage groepswerk en individuele begeleiding toegevoegde klemtonen interculturaliteit gezondheid neurowetenschappen buitenland via Erasmusuitwisseling
Bachelor Onderwijskunde te Kortrijk Hier wordt de opbouw van het curriculum weergegeven van de bachelorjaren onderwijskunde in Kortrijk. In eerste bachelor valt onmiddellijk een groot aandeel psychologische als ook methodologische opleidingsonderdelen op, wat maakt dat dit jaar nagenoeg identiek is aan het eerste jaar psychologie in Leuven. Een overstap na het eerste jaar is dan ook probleemloos mogelijk. Het tweede bachelorjaar onderwijskunde bevat een groot deel pedagogische opleidingsonderdelen. De eerste twee jaren onderwijskunde samengenomen bevatten dezelfde belangrijke vakken als de eerste twee jaar pedagogische wetenschappen in Leuven. Opnieuw is een overstap naar pedagogische wetenschappen in Leuven mogelijk. Waar in eerste en tweede bachelor onderwijskunde slechts een beperkt aandeel typisch onderwijskundige opleidingsonderdelen aan bod komt, maakt dit het leeuwendeel uit van de derde bachelor. Toenemende specialisatie doorheen de bachelorjaren (algemeen psychologisch pedagogisch onderwijskundig) is een troef van onze opleiding. 88
Bachelor Onderwijskunde te Kortrijk Methodologie OWK PED Psychologische opleidingsonderdelen BA 1 M OWK Pedagogische opleidingsonderdelen PSY BA 2 Hier wordt de opbouw van het curriculum weergegeven van de bachelorjaren onderwijskunde in Kortrijk. In eerste bachelor valt onmiddellijk een groot aandeel psychologische als ook methodologische opleidingsonderdelen op, wat maakt dat dit jaar nagenoeg identiek is aan het eerste jaar psychologie in Leuven. Een overstap na het eerste jaar is dan ook probleemloos mogelijk. Het tweede bachelorjaar onderwijskunde bevat een groot deel pedagogische opleidingsonderdelen. De eerste twee jaren onderwijskunde samengenomen bevatten dezelfde belangrijke vakken als de eerste twee jaar pedagogische wetenschappen in Leuven. Opnieuw is een overstap naar pedagogische wetenschappen in Leuven mogelijk. Waar in eerste en tweede bachelor onderwijskunde slechts een beperkt aandeel typisch onderwijskundige opleidingsonderdelen aan bod komt, maakt dit het leeuwendeel uit van de derde bachelor. Toenemende specialisatie doorheen de bachelorjaren (algemeen psychologisch pedagogisch onderwijskundig) is een troef van onze opleiding. M Onderwijskundige opleidingsonderdelen Keuze BA 3 89
Overstapmogelijkheden binnen de bacheloropleiding Leuven bachelor psychologie 1e jaar 2e jaar 3e jaar Kortrijk bachelor onderwijskunde 1e jaar 2e jaar 3e jaar Leuven bachelor pedagogische wetenschappen 1e jaar 2e jaar 3e jaar
Overstapmogelijkheden tussen bachelor en master algemeen + voorspecialisatie arbeids- en organisatie school klinische en gezondheid theorie en onderzoek toegang tot elke afstudeerrichting
Toegang tot masterprogramma na andere voorstudies schakelprogr. (49pt) verkorte bach. (87 pt) verkorte bach. (93 pt) verkorte bach. (125 pt) verkorte bach. (60 pt) master psy (120 pt) bach. toegep. psy ▪ toegep. psy, soc. werk ▪ soc. en psy. verpleegk. ▪ orthoped, ergoth. ▪ logop., audiol. ▪ pedag., onderwijsk. ▪ crimin., pol&soc ▪ com. wet., KMS ▪ wijsbeg. (richt. psy) ▪ masterdiploma ander bach. diploma wijsbeg. (richting psy)
Wie ben je nu en wat zal je binnen vijf jaar zijn? Als leek aangekomen, tot gezel/bachelor ontwikkeld, nu op weg als meester/master, - die zelfstandig en wetenschappelijk verantwoord, - de juiste vragen kan stellen en beantwoorden - over gedrag van mensen en groepen, - vanuit persoonlijke maturiteit en zin voor deontologie, - en die bereid is steeds bij te leren.
Psychologie als studie studiebegeleiding: Dr. Niki Verschueren
het grote Leuven Vragen? Wie maakt me wegwijs? Is er begeleiding of coaching? Wat als het even moeilijk gaat? Al die vakken... Oei examens
Onthaal Kleine groepjes Je persoonlijke begeleider Het “academiejaar” Toledo Rondleiding door de studentenvereniging
Ondersteuning bij de leerstof Individueel Oefeningen Tussentijdse toetsen Studeertips Examenvragen? …
Studievaardigheden Collectieve oefeningen Studievordering Op afspraak Studiemethode Studieplanning Examens en stress Studievordering Nabesprekingen Opvolgingsgesprekken Op afspraak …
Coaching en begeleiding Persoonlijke studiebegeleider Je aanspreekpunt Je coach Specifieke doelgroepen Functiebeperkingen Werkstudenten Studievertraging Ombudspersonen Examenombuds
Studietrajectadvies Tussen faculteiten: Dienst Studieadvies Binnen faculteit Specifieke studie-informatie Begeleiding van het studietraject Begeleiding bij heroriëntering e.a. …
Je staat er niet alleen voor… Studiebegeleiding is er voor jou !!! Conclusie Je staat er niet alleen voor… Studiebegeleiding is er voor jou !!! Meer informatie op: Onze flyer De stand van D.O.S Onze website
Psychologie als studie studentenleven: Tinne Jacobs & Tom Van Daele
Psychologische Kring Leuven “door studenten, voor studenten”
Psychologische Kring Leuven CUDI
Psychologische Kring Leuven kringlokaal: secretariaat
Psychologische Kring Leuven TD’s
Psychologische Kring Leuven cantussen
Psychologische Kring Leuven uitwisselingen
cultuur
sport 24-urenloop skireis
vertegenwoordiging
onthaalweekend
Psychologische Kring Leuven de 1ste week rondleiding Pavlov stadsspel
Pavlov Fakbar Psychologie
Pavlov Fakbar Psychologie
Pavlov Fakbar Psychologie
Pavlov Fakbar Psychologie
Pavlov Fakbar Psychologie
Psychologische Kring Leuven meer info? www.psychokring.be www.pavlov.be Pavlov Fakbar Psychologie
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
Goed kiezen en frequente vragen daarbij Dr. Veerle Germeijs
Psychologische onderzoeksvraag: Hoe kiezen studenten? Heeft het studiekeuzeproces gevolgen voor aanpassing en succes in het hoger onderwijs?
Slaagcijfers 1e jaar Psychologie (2002-2003 tot 2006-2007) type student % geslaagd op aantal ingeschreven studenten % dat minstens 1 volledige examen-reeks aflegde op aantal ingeschreven % geslaagd op aantal dat minstens 1 volledige examenreeks aflegde generatiestudent 45 83 54 bisser 56 86 65 alle studenten 47 57
meer ‘werk maken’ van studiekeuze in secundair onderwijs meer tevreden, zekerder, meer motivatie, meer inspanning in 1e jaar hoger onderwijs minder kans op stoppen, minder kans op niet-slagen in 1e jaar hoger onderwijs
Jezelf Wereld van studies en beroepen Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming
Jezelf Wereld van studies en beroepen Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming succesvolle studenten informeren zich meer: brochures, infodagen, gesprekken,… verschil tussen universiteit en hogeschool verschil tussen psychologie en - pedagogische wetenschappen - politieke en sociale wetenschappen - sociale en culturele antropologie - seksuologie - psychiatrie
Jezelf Wereld van studies en beroepen Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming
Jezelf Wereld van studies en beroepen indicaties: Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming succesvolle studenten stellen zich meer vragen over de eigen vaardigheden: ‘Kan IK die studierichting aan?’ indicaties: - luisteren naar je omgeving (CLB, leerkrachten, ouders,…) - eigen onderwijsloopbaan kritisch evalueren (plaats in de klas, studievertraging, B- en C-attesten, gevolgde studierichting) begintermen Psychologie
Jezelf Wereld van studies en beroepen studeerbekwaamheid: Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming studeerbekwaamheid: - geregeld werken - gezond tijdsbeheer - sociale ondersteuning
Jezelf Wereld van studies en beroepen Interessen Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming Interessen Wat doe ik graag? kunst, gezondheid, wetenschap, sport, wiskunde,… Waarden Wat vind ik belangrijk? prestige, uitdaging, onafhankelijkheid, aansluiting vinden bij je interessen, afwisseling, …
Goed kiezen is geïnformeerd kiezen informeer je over - de wereld van studies en beroepen - jezelf: vaardigheden interessen waarden Veel succes met je keuze!
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied 10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
Inleiding tot poster- en vragensessie Psychologie als werkgebied Psychologie als wetenschap Psychologie als studie
Inleiding tot poster- en vragensessie Psychologie als werkgebied
Prof. Hans De Witte
Inleiding tot poster- en vragensessie Psychologie als wetenschap
Dr. Peter De Graef
Inleiding tot poster- en vragensessie Psychologie als studie
algemene vragen over studieprogramma Pol Pierlet studenten- administratie Prof. Walter Schaeken algemene vragen over studieprogramma Dr. Niki Verschueren vragen over toelatingsvoorwaarden, vrijstellingen, … Ruth Masuy studenten- administratie
Organisatiepsychologie Klinische en gezondheidspsychologie Prof. Hans De Witte Arbeids- en Organisatiepsychologie Prof. Hilde Colpin Schoolpsychologie Prof. Dirk Hermans Klinische en gezondheidspsychologie Prof. Karl Verfaillie Theorie en onderzoek
Dienst voor Onderwijsondersteuning en Studiebegeleiding Dr. Niki Verschueren Lies Brants Gitte Vanderstraeten Marieke Swerts Dienst voor Onderwijsondersteuning en Studiebegeleiding
vragen over vakantiecursus wiskunde Elmas Kahraman vragen over vakantiecursus wiskunde
Tinne Jacobs & Tom Van Daele Psychologische Kring
voor alle andere vragen … Dr. Niki Verschueren voor alle andere vragen …
Poster- en vragensessie Psychologie als werkgebied Psychologie als wetenschap Psychologie als studie studieprogramma Studiebegeleiding D.O.S. Studentenleven Kring podium tussenverdieping (rotonde) balkon links balkon rechts