“A mind that is stretched by a new experience

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Edushock leerfestival
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geld voor school en studie
Geld voor school en studie
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
Postgraduaat C.R.E.A.-tainment
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Studieloopbaancoaching
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
VTB Technasium Vakcollege
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Verpleging en Verzorging
CBE: Centra voor Basiseducatie
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Onderwijsconferentie
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Welkom op schoolgemeenschap Newton!
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Marokko Adventure 2011 ONZE DOELSTELLING:
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Ouderkring groep
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Praktijkervaring en reflectie
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Transcript van de presentatie:

Postgraduaat ‘Adventure Education’ Ervaringsleren in buitenactiviteiten “A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimension” Sir Wendell Holmes

Samenwerking KHLim, departement Sociaal-Agogisch Werk Nature [Outdoor Training & Education] Outward Bound België Johan Hovelynck

Adventure Education: competenties in het werkveld “hard skills” “soft organisatie-vaardigheden

Focus van de opleiding ‘Adventure Education’ groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren “hard skills” organisatie-vaardigheden

Doelstelling Kennis en inzicht verwerven in het ervaringsgericht leren a.h.v. avontuurlijke outdoor-activiteiten Kennis en inzicht verwerven om een project van Adventure Education met agogische en/of therapeutische doelen te organiseren, plannen, begeleiden en evalueren

Postgraduaat Adventure Education: competentieschema groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren begeleidingsethiek programmaorganisatie milieu & ecologie veiligheidsmanagement

Postgraduaat ‘Adventure Education’: competentieschema Blokken 1 tot en met 3 zijn gericht op het verwerven van voorgenoemde competenties. Blok 4 is gericht op het demonstreren van deze competenties “Experience is not what happens to you, it is wat you do with what happens to you” Aldous Huxley

Doelstelling op 3 niveaus Persoonlijk leertraject (hefboom voor professionele effectiviteit) Processen in groep Maatschappelijk en ethisch verantwoord; veilig en ontwikkelingsgericht De opleiding richt zich niet op het verwerven van sporttechnische vaardigheden!

Opbouw van de opleiding Blok 1: Ervaringsgericht begeleiden van groepen (3/10/11 – 17/02/12) Blok 2: Methodiek (06/03/12 – 23/06/12) Blok 3: Organisatie (21/09/12 – 08/12/12) Blok 4: Project (25/01/13 – 15/06/13) spreiding over 2 academiejaren, 3 kalenderjaren 25 studiepunten

Blok 1: ervaringsgericht begeleiden groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren Intensieve ervaringsvijfdaagse van 17 t.e.m. 21oktober 2011

Blok 1: ervaringsgericht begeleiden Actief als deelnemer kennismaken met Adventure Education als middel tot persoonlijke en relationele ontwikkeling (en alle aspecten die daarmee verband houden) Bewust worden van processen de zich in een groep afspelen, welke rol men daarin zelf speelt en op welke manier men ze kan beïnvloeden Het vormen van een leergroep en stilstaan bij individuele leervragen

Blok 2: methodiek groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren

Blok 2: methodiek Het inhoudelijke ‘design’ van een Adventure Education-programma In eigen groep actief aan de slag gaan met methodische aspecten van begeleiden Hoe dit concreet invullen met verschillende doelgroepen en verschillende doelstellingen

Blok 3: organisatie begeleidingsethiek programmaorganisatie milieu & ecologie veiligheidsmanagement groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren faciliteren

Blok 3: programma-organisatie Organisatorische vaardigheden veiligheidsmanagement milieu en ecologie Het wettelijke kader en de concrete maatregelen

Blok 4: project begeleidingsethiek programmaorganisatie milieu & ecologie veiligheidsmanagement groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren

Blok 4: project In twee- of drietallen Zelfstandig een Adventure Education-project uittekenen en begeleiden Intervisies: evaluaties en bijsturing Projectpresentatie: uitgevoerd project aan medestudenten en externe geïnteresseerden voorstellen

Methodiek Verschillende methodieken  werkvorm sluit telkens aan bij de doelstelling van de verschillende onderdelen Ervaringsgerichte begeleiding Groepsdynamische processen Theoretische kaders Doe-colleges en hoorcolleges, intervisie …

Literatuur Teksten per module (verwerking in ZSO): vooral artikels vooral Nederlandstalig te lezen! Aanbevolen literatuur vooral boeken in Nederlands, Engels, Duits voor wie meer wil weten… Vaktijdschriften verwijzing voor wie in het vak verder wil

Begeleiding en stuurgroep Benjamin Gérard Gust Hermans Johan Hovelynck Karine Vermeylen Gastdocenten: Joris Piot, Luk Peeters Dirk De Vilder Elke Gybels

Doelgroep: voorwaarden Minimaal een diploma professionele bachelor in sociaal-agogisch werk, gezondheidszorg of onderwijs Werkzaam in hulpverleningssector, orthopedagogische setting, gezondheidssector, Adventure Education, socio-culturele sector, onderwijs, politionele of justitiële sector of bijzondere jeugdzorg EHBO-attest (bij eind van de opleiding) en medische geschiktheid

Praktisch Van 19 september 2011 tot en met 15 juni 2013 30 opleidingsdagen (week- en zaterdagen) residentiële vijfdaagse 17 tot 21/10/11 25 studiepunten 1900 Euro (prijs nog even onder voorbehoud) CC Casino te Meulenberg (Houthalen) Module 1 en 2 zijn op aanvraag apart te volgen

Informatie en inschrijven Contactpersonen: Elke Gybels – Gust Hermans 011/28 82 70 of 0478/34 76 00 (Elke) Quadri.saw@khlim.be Inschrijvingen: Campus Diepenbeek, Agoralaan, gebouw B Opleidingscheques: 2 keer 250 euro

Inschrijven Op werkdagen tussen 9-12u en 13-16.30u: Op zaterdagen: van 29 juni tot 8 juli en van 16 augustus tot 16 september 2011 Op zaterdagen: 10 september van 9u tot 13u (infodagen) 20 en 27 augustus en 3 september van 9 tot 12u

Inschrijven: wat neem je mee? een kopie van je identiteitskaart (recto-verso) een kopie van je diploma hoger onderwijs een overzicht van je loopbaan na het secundair onderwijs (curriculum vitae) studiegeld wordt betaald met bancontact - volledig bedrag of indien niet mogelijk het minimumbedrag € 250 indien de opleiding betaald wordt door de werkgever, ontvangt de student een overschrijving die hij aan zijn werkgever bezorgd

Meer informatie via www.khlim.be/adventureeducation Voorinschrijven Via www.khlim.be / toekomstige student / on-line inschrijven. Registratienummer afprinten en meenemen naar Diepenbeek voor de definitieve inschrijving vanaf 29 juni 2011. Meer informatie via www.khlim.be/adventureeducation

Vragen en/of bedenkingen?