COPING LVB Doelstellingen & Aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NOSMO Studiemiddag - Utrecht, 1 maart 2013 Dr. Marc J. Noom
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Implementatie van de UNCO-MOB
De SAE: het Nederlandse platform voor academisch erfgoed Esther Boeles ‘Academisch erfgoed: van en voor wie?’ Werkconferentie / 4 mei 2012 – Antwerpen.
Maroesjka van Nieuwenhuijzen
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
Gedragsproblemen
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Stichting RechtenOnline
De visie op Meedoen Meedoen is actief zijn, deel uitmaken van een groter geheel. Meedoen staat voor, erbij horen en leidt tot een betere kwaliteit van.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver?
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
JEUGDIGE ZEDENDELINQUENTEN: BEHANDELEN OF NIET?
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Welkom bij de mastervoorlichting van Forensische orthopedagogiek
Forensische Orthopedagogiek
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
1 MPZ Project Veilig werken met gevaarlijke stoffen in de zorg.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
WELKOM.
autistisch met gedragsproblemen, GVT
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
‘ActiZ geeft kleur aan de zorg’ 12 mei 2009 Rohina Raghoebier, senior beleidsadviseur.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Deel II Samenwerking in de watersector
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Ontwikkelingspsychologie
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
De domeinen & Niveau bij ABB.
DEBAT OVER REGIOSAMENWERKING Welkom Korte kennismaking met de regio door wethouder cultuur Laren Tijmen Smit en cultuurregisseur Yvonne van der Zee Drie.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer: de wisselwerking tussen wetenschap en praktijk Prof.dr. Hens Runhaar, buitengewoon hoogleraar Beheer van biodiversiteit.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Onderzoekt de ontwikkeling van kinderen in de regio Utrecht.
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Eindopdracht kwaliteitszorg.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Innovaties VVE/OAB, zoals Innovatiecentra VVE en SterkVVE
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Nivel Zorg rondom het levenseinde van mensen met een verstandelijke beperking.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Transcript van de presentatie:

COPING LVB Doelstellingen & Aanpak Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, UU Hoofdonderzoeker COPING LVB

What’s in a Name? Consortium Onderzoek & Praktijk INterventies tegen Gedragsproblemen voor cliënten met LVB

Doelstellingen Effectievere behandeling voor mensen met LVB en gedragsproblemen door Kennis te ontwikkelen Kennis te delen Implementatie te waarborgen In een sector brede Structuur & Cultuur

Waarom Wetenschap?

Samen leren Structureel van elkaar leren Kennis ontwikkelen Kennis vastleggen Kennis delen Kennis borgen Niet: ‘Wetenschap om de wetenschap’ Wel: Wetenschap als methode

Rijke traditie De Borg VOBC LVG VU, UvA, UU, RUN Landelijk kenniscentrum LVG Onderzoek & Praktijk en POL Promoties (vr 23/1 v.d. Molen)

Rijke traditie Epidemiologische studies Effect evaluaties Client perspectieven Intelligentie en executieve functies Sociale informatieverwerking Zelfbeeld Kwaliteitszorg Professionalisering Koot, Dekker, Didden Moonen Ponsioen, vd Molen Van Nieuwenhuijzen, Collot d escury

COPING LVB Structurele samenwerking VOBC LVG De Borg Radboud Universiteit Nijmegen, Orthopedagogiek Universiteit Utrecht, Farmacologie Universiteit Utrecht, Ontwikkelingspsychologie ZonMW “Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking”

Weten wat Werkt Wat Werkt Wanneer, voor Wie en Waarom?

Cliënten met LVB & Gedragsproblemen Komen veel voor Slechte prognose Belangrijk behandeldoel cliënt & omgeving Voorwaarde voor andere behandeldoelen Grote invloed op andere cliënten Handelingsverlegenheid (relatief) veel kennis

Gedragsproblemen aanpakken? Kind gedrag: Contingenties Kind cognities: CGT Kind fysiologie: Psychofarmaca Behandelomgeving: Begeleiders Thuisomgeving: Ouders

Start drie projecten aanpak en effectiviteit Wat slik ik? Kind fysiologie: Psychofarmaca Samen Stevig Staan Kind gedrag: Contingenties Kind cognities: CGT Thuisomgeving: Ouders Begeleiders in Beeld Behandelomgeving: Begeleiders

Bouwen aan Cultuur en Structuur Wat Werkt Wanneer voor Wie en Waarom? Implementatie en Borging Certificering Kwaliteits monitoring Verder ontwikkelen Faciliteren nieuwe initiatieven en samenwerking Behoud van expertise Dialoog, onderzoekers formatie

Opbrengsten Bewezen effectieve optimale behandelingen van gedragsproblemen Die VOBC LVG en Borg breed worden ge-implementeerd Blijvende Cultuur en Structuur voor kennis ontwikkeling en toepassing