GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

WENSEN LANCERING 25 MAART Joke Schauvliege Vlaams Minister van Cultuur  “Een initiatief als Het Lezerscollectief, dat hamert op leesbevordering.
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Stimuleren van creativiteit
Werken naar onderwijsbehoeften
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Verstehende of interpretatieve benadering
De waarde van cultuureducatie
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Het belang en functie van spel
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Hoofdstuk 15: One Kind of Experience Is the Story Story/Game Duality The Myth of Passive Entertainment The Dream The Reality The String of Pearls The Story.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Human Dynamics.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Social Media Reputation.
Reflexivity.
De groene golf Mike Nikkels.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Hoe kunnen we onze kleine/ jonge artiesten vinden / bereiken.
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Herdefiniëring van de pedagogische relatie.  Oorsprong: pre-pedagogen van 19 de eeuw  Hoofdgedachte: alles in de wereld is morele chaos en wanorde.
Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
De Triple A Regio: Wat maakt een regio écht creatief? Roy van Dalm Luik/Liège, 24 april 2012.
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
Altermoderne Kunsteducatie
Vragen naar het begrip autonomie bij het opleiden van docenten.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Bij de informatieavond van groep 1/2
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Docent Dans De Codarts dans docent is een dans docent die dans in de maatschappij een waardevolle plek geeft. Een docent die mensen essentieel beweegt.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Podiumkunsten 2016 Presentatie Congres. Programmering Educatie Projecten.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Mondzorg - persoonsgericht
Participerend Leiderschap
Wat is DRAMA??.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Bepaal jouw (voor)waarden
De kunst van het Interpreteren
SHEQ SHQ.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Design Thinking Immo Dijkma
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Design Thinking Immo Dijkma
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
We doen het samen Co-teaching.
Transcript van de presentatie:

GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”

Grenzeloos…

Doelgericht… Wereldburgerschap via verbeeldingskracht Vgl socioloog C. Wright Mills over the Sociological Imagination: “The vivid awareness of the relationship between experience and the wider society”

Ervaring: John Dewey (1934) De ervaring met kunst is een proces waarin inzicht wordt verworven in de persoonlijke visie van de Ander Dat begint vanuit de eigen ervaring als aanknopingspunt Slaat brug tussen lokaal en globaal Geen verschil tussen wereld van het kind en wereld van de kunst Centraal staat: wie, waarom, vanuit welke context Souvenirs, theater, (digi) media, literatuur, muziek…

Esthetica en grenzeloosheid Esthetische waarde is kenmerk van de relatie tussen object en subject Voorwaarden voor esthetische relatie: Welwillend/nieuwsgierig Wens om potentiële kwaliteit volledig in zich op te nemen Wens om te reflecteren op de ervaring van het object Vraag is niet: wat is kunst? Vraag is: wat werkt? … om zich te kunnen inleven in de leefwereld van de Ander

Doelen kunsteducatie Omgaan met diversiteit: Democratisch wereldburgerschap = kunst: Geloof in eigen en andermans capaciteiten Betekenis verlenen vereist betrokkenheid Denken direct koppelen aan gevoel, oordeelsvermogen en handelen Omgaan met homogenisering: Ontwikkeling authentieke persoonlijkheid = kunst: Tegengas bieden aan overmatige rationalisering en nutsdenken (onttovering) Bewustzijn van (alternatieven voor) homogeniserende media- entertainment- en consumptiecultuur

De onderwijspraktijk Kunstonderwijs als wegbereider om het hele onderwijsproces ervaringsgerichter te maken Eenheid van denken, voelen, waarderen, doen Kunstonderwijs als aanjager van transdisciplinariteit en creativiteit Complexe problemen in de geglobaliseerde wereld trekken zich niets aan van disciplines of landsgrenzen Kunstonderwijs als bron van aandacht voor processen in plaats van enkel uitkomsten Hoe en waarom komen ideeën (en hun creatieve uitingsvormen) tot stand? De ‘esthetische relatie’ als ideaal verwerkingsproces