GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Grenzeloos…
Doelgericht… Wereldburgerschap via verbeeldingskracht Vgl socioloog C. Wright Mills over the Sociological Imagination: “The vivid awareness of the relationship between experience and the wider society”
Ervaring: John Dewey (1934) De ervaring met kunst is een proces waarin inzicht wordt verworven in de persoonlijke visie van de Ander Dat begint vanuit de eigen ervaring als aanknopingspunt Slaat brug tussen lokaal en globaal Geen verschil tussen wereld van het kind en wereld van de kunst Centraal staat: wie, waarom, vanuit welke context Souvenirs, theater, (digi) media, literatuur, muziek…
Esthetica en grenzeloosheid Esthetische waarde is kenmerk van de relatie tussen object en subject Voorwaarden voor esthetische relatie: Welwillend/nieuwsgierig Wens om potentiële kwaliteit volledig in zich op te nemen Wens om te reflecteren op de ervaring van het object Vraag is niet: wat is kunst? Vraag is: wat werkt? … om zich te kunnen inleven in de leefwereld van de Ander
Doelen kunsteducatie Omgaan met diversiteit: Democratisch wereldburgerschap = kunst: Geloof in eigen en andermans capaciteiten Betekenis verlenen vereist betrokkenheid Denken direct koppelen aan gevoel, oordeelsvermogen en handelen Omgaan met homogenisering: Ontwikkeling authentieke persoonlijkheid = kunst: Tegengas bieden aan overmatige rationalisering en nutsdenken (onttovering) Bewustzijn van (alternatieven voor) homogeniserende media- entertainment- en consumptiecultuur
De onderwijspraktijk Kunstonderwijs als wegbereider om het hele onderwijsproces ervaringsgerichter te maken Eenheid van denken, voelen, waarderen, doen Kunstonderwijs als aanjager van transdisciplinariteit en creativiteit Complexe problemen in de geglobaliseerde wereld trekken zich niets aan van disciplines of landsgrenzen Kunstonderwijs als bron van aandacht voor processen in plaats van enkel uitkomsten Hoe en waarom komen ideeën (en hun creatieve uitingsvormen) tot stand? De ‘esthetische relatie’ als ideaal verwerkingsproces