Dyslexie handleiding Voor docenten Geschreven door: Tom Harmsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lees- en Taalproblemen
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Dyscalculie.
DYSLEXIE VOORLICHTING
Duidelijk schrijven voor iedereen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Thema: mijn schaduw verrast me
Een plant op de kaart zetten
Al doende leren training docenten
Connect Klanken en Letters
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Informatie- avond groep 6
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Communicatie en dementie
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Welkom ik maak me sterk.
Je sectorwerkstuk presenteren
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Woordjes leren.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Differentiëren & klassenmanagement
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Centraal Examen Nederlands
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Omgaan met dyslexie.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
DELF Junior op het Augustinianum
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Informatieavond Kurzweil (basis).
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Hoe schrijf je een recensie?
Contact maken en contact houden
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
taal speelt een rol in alle vakken
Voorlichtingsavond Dyslexie
Mijn eigen Dyslectische bibliotheek.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

Dyslexie handleiding Voor docenten Geschreven door: Tom Harmsen Peter Lubbers Geert Krijbolder

Hoe past de docent zijn lesprogramma aan op een dyslectische leerling? Wat is dyslexie Hypothese Hoe past de docent zijn lesprogramma aan op een dyslectische leerling?

Wat is dyslexie? Waar komt de term dyslexie vandaan? Hoe krijgt iemand dyslexie? Is dyslexie blijvend of geneesbaar?

Hersenen Fonologische en auditieve informatie Electrode Hersenstam Oogbeweging Testosteron

Taal van herkomst Engeland Versus Italië

Taaldenkers versus beelddenkers

Twee scenario's Diagnose bekend Nog geen diagnose gesteld Signaleren in de klas Twee scenario's Diagnose bekend Nog geen diagnose gesteld

Dyslexie protocol Aantonen Algemene begeleiding Speciale begeleiding

Hoe ziet het eruit voor een dyslect

Hier een aantal voorbeelden

Je zou misschien denken dat deze voorbeelden duiden op een visuele afwijking Dit is niet het geval, bij een ogentest komt het probleem niet naar voren

Er worden zes soorten dyslexie onderscheiden Dyslexie soorten Er worden zes soorten dyslexie onderscheiden

Hoe ga je hiermee om in de les Een dyslectische leerling Heeft meer tijd nodig om nieuwe informatie op te nemen. Het probleem is steeds het tekort aan tijd bij het lezen van teksten, het ontvangen van instructies, het overschrijven, het maken van examens Extra tijd Geef extra tijd bij klassikaal werk en zet hen eventueel in een aparte ruimte (bijv. bij tekst verklaren, examens, toetsen, enz.), Geef bij een thuisopdracht geen extra tijd. De leerling moet dan maar harder werken Geef huiswerk op voor de komende 14 dagen Traagheid De leerling reageert langzaam op klassikaal gestelde vragen Maak het bord niet te snel schoon Deel goed leesbare kopieën uit, laat voor dyslectische leerlingen de aantekeningen kopiëren

Problemen met de spelling Bijna alle dyslectici hebben problemen met de spelling Schrijven in korte zinnen Dyslectici drukken zich moeilijk uit op papier. Accepteer en stimuleer het schrijven in korte zinnen Faalangst en demotivatie Door hun beperking kunnen dyslectische leerlingen faalangstig en gedemotiveerd raken Negatieve ervaringen voorkomen Voorkom zoveel mogelijk nieuwe negatieve ervaringen. laat de leerling niet hardop lezen tijdens de les, maar laat hen de inhoud met eigen woorden weergeven

Gevoelig voor storingen en rommeligheid Dyslectische leerlingen zijn gevoelig voor storingen en rommeligheid. Zet ze daarom in de klas vooraan, zorg voor zo min mogelijk afleiding Structuur Houd de les gestructureerd, wees "to the point", wijd niet uit, geef korte opdrachten, houd de lijn van de les vast Flexibiliseren Maak bij de beoordeling verschil tussen inzichtfouten en andere fouten, zoals niet op tijd klaar zijn en spellingfouten Inprenten Inprenten is van groot belang. Hiervoor zijn diverse methoden te gebruiken, bijv. computerprogramma's

Als luisteren en schrijven niet samen gaan Als bij dyslectici het parallelle proces van luisteren en schrijven een probleem vormt, is het kopiëren van de aantekeningen een eenvoudige oplossing Boek/ band Studieboeken en leesboeken zijn ook op ingesproken band verkrijgbaar. Dit kan tot betere leesresultaten leiden en tot een beter begrip van de tekst, doordat het technisch lezen minder moeite kost Faciliteiten Maak de leerlingen duidelijk, dat de geboden faciliteiten noodzakelijk zijn om tot optimale prestaties te komen Meerkeuzevragen Meerkeuzevragen blijken een zeer moeilijk te nemen hindernis voor dyslectische leerlingen en dienen daarom zoveel mogelijk vermeden te worden

Dyslectici hebben vaak een forse "handicap" ten opzichte van hun niet-dyslectische medeleerlingen. Juist daarom zijn ze gebaat bij een positieve en motiverende benadering Natuurlijk verdwijnt de handicap niet met deze benadering, maar een aanpak in de zin van "samen kijken hoe we er het beste mee kunnen omgaan" en "jouw probleem is ook mijn probleem", werkt beslist beter dan hen voortdurend op dezelfde fouten te wijzen.

Kurzweil 3000 en andere hulpmiddelen Er zijn hulpmiddelen beschikbaar voor het ondersteunen van dyslexie

kijkwijzer beeldende kunst

Thousand, 2007 Philip Lorca diCorsia

1. Wat zien we? Is het werk figuratief of abstract, beschrijf wat je ziet?

1. Wat zien we? Is het figuratief of abstract beschrijf wat je ziet?

2. Wat zien we. Welke beeldaspecten vallen op 2. Wat zien we? Welke beeldaspecten vallen op? Kleurgebruik, compositie, beweging, etc

3. Wat zien we. Word onze aandacht getrokken naar een bepaald punt 3. Wat zien we? Word onze aandacht getrokken naar een bepaald punt? Hoe en/of waardoor?

4. Werkwijze? Hoe heeft de kunstenaar zijn technieken en materialen gebruikt?

Werk : Thousand, 2007 Fotograaf : Philip Lorca diCorsia, 1951 1000 reproducties van polaroid’s Polaroid’s vanuit 25 jaar privé en werk Alle reproducties tegen elkaar gezet op lange metalen profiel Metalen profiel is op ooghoogte gemonteerd Extra geplaatste wanden in museum