WOT statistiek Inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Vereniging voor Register Informatici Algemene Leden Vergadering 15 november 2012.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
WOT statistiek Correlaties CLIN Centre for Linguistics.
HC2MFE Meten van verschillen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Overzicht Sessie 1 Inleiding
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Van belangenbehartiging naar win-win: Samen waarde creëren
Resultaat gericht beïnvloeden
Hoeksch Lyceum Romereis
Een manier om problemen aan te pakken
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Statistiek HC1MBR Statistiek.
variabelen vaststellen
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen,
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
AFSCHUIFSTIJFHEID EN MAXIMALE SCHUIFSPANNING
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Hoofdstuk 8: Variantieanalyse met herhaalde metingen hoofdstuk 8
Niet-rechtlijnige beweging Vr.1
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Gegevensverwerving en verwerking
Gegevensverwerving en verwerking
Non-parametrische technieken
Twee-factor Variantie-analyse
Inferentie voor regressie
Opleiding voor CLB-secretariaten
Prof.dr.ir. Alexander Verbraeck Sectie Systeemkunde
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Meten bij marktonderzoek
Statistiek voor Historici
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 4
toetsen van waterkwaliteit
Model VS UAVgc op basis van SE
Jaarvergadering 2012 met huldiging van de jubilarissen
ZijSportief ZijActief Koningslust KOERSBAL Foto’s en powerpoint Riet Verstraten.
PREEMPTIEVE OPENINGEN
Herhaling titel van presentatie Groepen vergelijken in SPSS Esli Struys WOT Statistiek, 4 juni 2012.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Inleiding in de statistiek. met ondersteuning van SPSS
ZijActief Koningslust Excursie BlauweBessenLand
Hoorcollege 3 Samenhang tussen variabelen
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari
Een veel gebruikte functie in Excel
1 CCC & CCM Module Statistiek voor CM Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Tot nu toe. Geschiedenis Uitzonderingen, verschil in incidenties.
Wat zegt een steekproef?
1. Kan je objectief kijken?
Standaard normaalverdeling
Een frequent attender is meer dan de som van zijn morbiditeiten
variabelen vaststellen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Kwantitatieve kenmerken
De natuurlijke getallen op een getallenas en in een assenstelsel
Transcript van de presentatie:

WOT statistiek Inleiding Welcome. I will present data from a large-scale study at the University of Brussels on the interplay between curricular and extracurricular factors in the process of instructed second language learning. My focus will be on the impact of differences in the learning context on oral L2 fluency. Other aspects of the broader study (e.g. global proficiency, other dimensions of oral proficiency and social-psychological dispositions) have been presented on earlier occasions (i.a. Eurosla 2008 and 2009). Yesterday, my colleague Ellen Schoonheere presented her research on gender assignment which also draws on the data collected in the scope of this large-scale research project.

Korte inhoud levels of measurement of variables vooraf: data bekijken a.d.h.v. ‘descriptives’ normaalverdeling WOT Statistiek 04/06/2012

Levels of measurement categorical variables continuous variables - nominal - ordinal - interval scale - ratio scale - discrete variables WOT Statistiek 04/06/2012

Levels of measurement a. categorical: NOMINAL VARIABLES geen inherente numerieke waarde geen rangorde op schaal beperkt aantal mogelijkheden Voorbeeld geslacht van participanten: 1 = man, 2 = vrouw taalachtergrond: 1 = Franstalig, 2 = Nederlandstalig ‘group membership’: 1 = control group vs experimental group WOT Statistiek 04/06/2012

Levels of measurement a. categorical: ORDINAL VARIABLES beperkte numerieke waarde:rangorde geen informatie over intervalgrootte; geen garantie dat rangorde even groot is Voorbeeld 1e, 2e, 3e leerjaar: verschil in L2 kennis niet per se even groot 1e, 2e, 3e plaats in quiz: puntenverschil niet per se even groot WOT Statistiek 04/06/2012

Levels of measurement a. continuous: INTERVAL VARIABLES even groot verschil tussen alle waarden op een schaal geen absoluut nul-punt  0 staat niet voor de afwezigheid van een eigenschap; waarden kunnen kleiner dan nul zijn Voorbeeld Temperatuur in °C : kan ook negatief zijn WOT Statistiek 04/06/2012

Levels of measurement a. continuous: RATIO VARIABLES = interval, behalve: absoluut nul-punt  0 = afwezigheid van een eigenschap Voorbeeld Gewicht: 0 kg = iets bestaat niet Temperatuur in ° Kelvin: 0 = kleinst mogelijk leeftijd WOT Statistiek 04/06/2012

Levels of measurement a. continuous: DISCRETE VARIABLES enkel bepaalde waarden zijn mogelijk Voorbeeld aantal kinderen: 1, 2, 3,…, niet 1,5 WOT Statistiek 04/06/2012

‘if you multiply a human by a cat, you do not get a hat’ Levels of measurement voor formules kunnen enkel ‘continuous variables’ gebruikt worden ‘if you multiply a human by a cat, you do not get a hat’ interpretatie van de onderzoeker speelt ook een rol: Leeftijd = continuous maar onderzoeker kan kiezen voor groepering in bv jong, oud, … = nominal Likert scale: vaak geïnterpreteerd als interval scale maar: hebben we hier zekerheid over gelijke intervalgrootte? “We should probably regard these data as ordinal although many scholars do not” (Field, 2009, p. 8) WOT Statistiek 04/06/2012

Levels of measurement categorical variables continuous variables Bv. Chi-Square test Ordinal: Spearman rank correlation - Pearson’s correlation - T-test en ANOVA WOT Statistiek 04/06/2012

Vooraf: ‘descriptives’ 1. verkennende blik op je data werpen vertrouwd worden met data kan je soms al een idee van de uitkomst geven 2. zijn je data normaal verdeeld? WOT Statistiek 04/06/2012

Vooraf: ‘descriptives’ Voorbeeld: de meeste mannen in de U.K. zijn 175 cm groot. Een aantal zijn iets kleiner of groter. Slechts een klein aantal mannen zijn zeer groot (> 205 cm) of zeer klein (< 145 cm) Frequency distribution = histogram meerderheid van de waarden ligt rond het gemiddelde μ ‘frequency’ (aantal observaties) daalt naarmate je verder weggaat van het gemiddelde observaties liggen symmetrisch rond het gemiddelde 175cm WOT Statistiek 04/06/2012

Vooraf: ‘descriptives’ 1. verkennende blik op je data werpen vertrouwd worden met data kan je soms al een idee van de uitkomst geven 2. zijn je data normaal verdeeld? ja: parametric statistics (bv. ANOVA, t-test) Nee: non-parametric statistics WOT Statistiek 04/06/2012

Vooraf: ‘descriptives’ 1. verkennende blik op je data werpen vertrouwd worden met data kan je soms al een idee van de uitkomst geven 2. zijn je data normaal verdeeld? ja: parametric statistics (bv. ANOVA, t-test) Nee: non-parametric statistics WOT Statistiek 04/06/2012

Descriptives 1. numeriek 2. grafisch mean, median, … standaard deviatie, variantie, standard error range, interquartile range 2. grafisch histogram boxplot Q-Q-plot (quantile-quantile plot) WOT Statistiek 04/06/2012

WOT Statistiek 04/06/2012

WOT Statistiek 04/06/2012

WOT Statistiek 04/06/2012

Descriptives: SPSS Output WOT Statistiek 04/06/2012

Descriptives: SPSS Output WOT Statistiek 04/06/2012

Descriptives: SPSS Output >.01 = OK (normal distribution) WOT Statistiek 04/06/2012

Descriptives: SPSS Output Niet handig wanneer je < 50 observaties hebt WOT Statistiek 04/06/2012

Descriptives: SPSS Output Box = middenste helft van geordende observaties Horizontale lijn in box = median (middelste observatie) Verticale lijnen = bovenste en onderste kwart van geordende observaties (extreme waarden uitgezonderd) Bol = outlier  afstand tot box is > 1.5 x de lengte van de box Voorwaarden voor normaalverdeling: median in midden van box geen outliers twee lijnen even lang WOT Statistiek 04/06/2012

Descriptives: SPSS Output Lijn: ‘expected values’: waar de observaties zouden liggen in geval van normaalverdeling Bollen: ‘observed values’ waar jouw observaties liggen hoe dichter bij de lijn, hoe beter WOT Statistiek 04/06/2012