Tips voor de blogger in spé
Titel interne presentatie Datum opleiding p. 2 Blog frequent of blog niet. Eén artikel per week is een minimum. —stel een Google Alert in voor trefwoorden die met jouw blogonderwerp te maken hebben. Zo vind je elke dag nieuwe artikels en kan je inspiratie op doen bij anderen. —een korte samenvatting van een artikel op een andere blog kan, zolang je maar een link legt naar de bron. Het wordt zelfs gewaardeerd, want zo krijgt die andere blogger ook een extra bezoeker.
Titel interne presentatie Datum opleiding p. 3 Als je blogt, wil je ook gelezen worden. Zo zorg je dat je blog gevonden wordt: —Google houdt van blogs, dus is de kans groot dat je snel hoog staat in de resultatenlijsten. Gebruik zoekmachine vriendelijke blogsoftware zoals de courante pakketten als Typepad, Wordpress of blogger. —lees blogs van anderen en laat een antwoordje achter met een link naar jouw blog. Bloggers zijn nieuwsgierig en sociaal. Ze komen zeker ook eens bij jou kijken. —zorg voor content, content en nog eens content. Hoe meer artikels je hebt, hoe groter de kans de kans dat iemand via Google bij jou terecht komt. —hou je artikels kort en krachtig. Je hoeft geen novelle te schrijven. —de titel boven je artikel moet een samenvatting zijn van wat volgt. Dit zet aan tot lezen.
Titel interne presentatie Datum opleiding p. 4 Het oog wil ook wat: —zorg voor een leuke lay-out. De meeste blog software pakketten bieden een hele waaier aan keuzes, maar je kunt ook een lay-out op maat (laten) ontwerpen. Zeker voor corporate blogs is dat belangrijk. Het maken van een dergelijke CSS is behoorlijk technisch. Laat je hiervoor bijstaan door een website bouwer. —plaats een beeld bij elk artikel. Het internet staat vol gratis beelden, maar eigen foto's blijven het leukst. —gebruik sites zoals Flickr en Youtube om beelden en filmpjes vlot te integreren in jouw site. Auteur: Lieven Van Nieuwenhuyze, RCA en docent Kluwer Opleidingen Ontdek hoe u sociale media professioneel kunt inzetten! schrijf in voor de hands-on computertraining "sociale mediasociale media professioneel gebruikenprofessioneel gebruiken"