Seksueel misbruik bij kinderen met een verstandelijke of meervoudige beperking in de jeugdzorg MEE / WSG Den Haag, 04 juni 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Advertisements

Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Roeselare - Izegem - Menen - Tielt
Excursie Gelderland juni 2009 Studenten 1ste jaar Nederlandse filologie Katholieke Universiteit Lublin (Polen) Vrijdag 12/06: Aankomst vliegveld.
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Haags Achtste Groep Onderzoek
Trends in de zorg; samen de kar trekken
Kwetsbare Burgers en solidariteit
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Welkom bij de mastervoorlichting van Forensische orthopedagogiek
Forensische Orthopedagogiek
LVG en verslaving Vermaatschappelijking
Naschoolse Dagbehandeling:
Netwerktafels in de gemeenschapsinstelling
Maatschappelijke gezondheidszorg GGD
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Inleiding Mr. Leon Wever Directeur Jeugd Seksueel misbruik in de jeugdzorg van kinderen met een verstandelijke beperking. 4 juni 2012 Leon Wever Directeur.
Zaterdag 1 juni We gaan wandelen! 10 of 20 km.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Gastles Zorg & Welzijn Welkom! 1.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Verstandelijke beperking
BvB Wat is Praktijk onderwijs?  Vorm van voortgezet onderwijs  leren door doen, vaardigheidsgericht  veel aandacht voor sociale vaardigheden.
Beter door Meer Samenwerking Elkaar: –Leren kennen –Weten te vinden –Ondersteunen in het werk.
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Servicecentrum Studie en Beroep
WHAT’S HOT ? GROENE TRENDS. Sara (10 jr) inwoner van Den Haag: “eerst waren er nog wel stukjes groen om op te spelen. Maar nu staan daar allemaal gebouwen.
Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.
Verstandelijke beperking
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
1958: 1 e Multi Disciplinair Team Kindermishandeling, Denver (Col.) Samenstelling Een kinderarts Een maatschappelijk werker Een (kinder)verpleegkundige.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
1 Transitie jeugdzorg MEE Zuidoost Brabant Ondersteuning bij leven met een beperking Presentatie gemeenten regio Zuidoost Brabant 10 juni 2011 Jeannette.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
WELKOM. ZONTA DAMME STEUNT VOLGENDE PROJECTEN Welke projecten steunt Zonta Damme ?
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
International Day of Peace Voorstel aan JCI Nederland.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
MEE Zuid-Holland Noord
Keuzedelen Ontdek de kansen voor zorgorganisaties
Schuldhulpverlening als ambacht
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Informatievaardigheden
HET KAN Cognitieve gedragstherapie bij mensen met een verstandelijke beperking Endang Rizzi 15 maart 2018.
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Informatievaardigheden
Jeanet Nieuwenhuis, (beleids)psychiater VGGNet en junior onderzoeker
Basisboek ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking
Workshop Paniek de Baas
Seksueel misbruik van mensen met een verstandelijke beperking
Transcript van de presentatie:

Seksueel misbruik bij kinderen met een verstandelijke of meervoudige beperking in de jeugdzorg MEE / WSG Den Haag, 04 juni 2012

Dr. Xavier M.H. Moonen Orthopedagoog/GZ-Psycholoog Docent en onderzoeker Un iversiteit van Amsterdam Beleidsadviseur Koraal Groep Sittard Voorzitter LandelijkKenniscentrum LVB

(L)VG / (L)VB / MmVVB / zwakbegaafden / Sociaal kwetsbare mensen met cognitieve beperkingen Debiel / Moeilijk lerend / Licht Verstandelijke Beperking / Mensen met intellectuele en sociale beperkingen

Theoretisch rekenmodel CBS Bevolkingsteller: vrijdag 1 juni 2012, 9 uur inwoners  Nederlanders  2.2% IQ< 70 =  13.6% IQ >70<85=

Aantal personen met een verstandelijke beperking (VB) dat AWBZ zorg ontvangt De helft van de personen met een indicatie voor zorg voor verstandelijk gehandicapten vraagt in 2008 langdurig verblijf de groei in de vraag naar zorg wordt veroorzaakt door een samenspel van factoren, zoals de verbetering en uitbreiding van de AWBZ-zorg, de verbetering van de diagnostiek en de hogere eisen die de maatschappij aan het functioneren van burgers stelt

LVB in alle soorten en maten

Verstandelijke Beperking op Organisch / Genetische basis Pre- peri en postnatale etiologie geassocieerd met gestoord intellectueel en sociaal functioneren Prenataal includeert (honderden) genetische defecten en beschadigingen anderszins Perinataal denk aan zuurstofgebrek (anoxia) Postnataal denk aan meningitis Vaak matig en ernstige VB

( Licht) Verstandelijke Beperking op basis familiaire kenmerken Geen duidelijke organische oorzaak Vaak uit lage(re) SE klasse of minderheidsgroepering Intergenerationele problematiek Meestal licht of matige VB Poligenetische (?) en omgevingsfactoren Internationaal ongeveer 50% totale populatie VB in Nederland is dit aandeel hoger!

Een voorbeeld van een syndroom uit de organische groep mensen met (L)VB Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Meestal LVB Hyperactief Slaap- en eetstoornissen Dwang handelingen Expressief taalgebruik veel beter als receptief taalvermogen Hoge pijngrens maar ook heel gevoelig Slecht in sociale regels Sociaal naief Weinig vrienden

Problemen van jongeren met een LVB Eenzaamheid Discriminatie Seksueel misbruik (pooierboys) Gedragsproblemen (Brandon) Delinquent gedrag Mislukken van samen plaatsen in basisonderwijs (cyber)pesten Niet iedereen vraagt ondersteuning Niet iedereen krijgt ondersteuning Niet iedereen krijgt de juiste ondersteuning* (indicatiestelling, financiën) Professionals zijn vaak niet toegerust om de juiste ondersteuning te bieden * geen rechtstreekse relatie tussen IQ en mate van ondersteuningsbehoefte

Veel organisaties betrokken bij begeleiding en behandeling van complexe problemen bij kinderen en jongeren met een LVB Basisonderwijs / Speciaal onderwijs MEE William Schrikker Groep (WSG) Orthopedagogische Behandelcentra (OBC’s) Multifunctionele centra (MFC) Behandelcentra voor SGLVG Jeugdzorgplus (LVB) (jeugd) GGZ Jeugdzorg Verslavingszorg Zorg voor mensen met een VB

Elementen van een verstandelijke beperking Intelligentie Sociaal aanpassingsvermogen Leeftijd dat het voor het eerst een probleem werd Chroniciteit: verwachting van een (intermitterende) ondersteuningsbehoefte Cumulatief risicomodel model: hoe meer problemen (op diverse terreinen) des te groter de kans op (maatschappelijke) problemen

Problemen van jongeren met een LVB Informatieverwerking Regulerende functies (aandacht, inhibitie, planning) Probleem oplossend vermogen (metacognitie en sociaal perspectief nemen) Generalisatie van kennis

Snappen ?

Onthouden

Spreken

Afstemmen

Generalisatie

SOS Altijd Gehandicapt Snappen: biologische verschillen, lichamelijke ontwikkeling, seksuele hygiëne, voorbehoudmiddelen, seksuele voorkeur, verschillende manieren van vrijen Onthouden: hoe zat het ook al weer…. Spreken: hoe wordt er met mij gepraat over seksualiteit, hoe praat ik over seksualiteit (ook culturele verschillen!) Afstemmen: kunnen interpreteren van signalen, het er over hebben met elkaar, gevoel, emotie en ratio herkennen en met de ander delen, herkennen van grenzen…. Generaliseren: het geleerde kunnen toepassen

Dilemma Seksuele opvoeding / begeleiding van kinderen en jongeren met een LVB is dat een andere vorm van opvoeding / begeleiding dan die van gemiddeld begaafde kinderen / jongeren?

ww.lvgnet.nl Dank U