Eerlijk onderwijskwaliteit vergelijken: De aanpak van de Keuzegids Inleiding voor de conferentie: “Onderwijskwaliteit zichtbaar maken” Rotterdam, 13 april.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)
Studenttevredenheid en accreditatie
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Welkom.
Powered by Studiekeuze123 Wilma de Buck Programmamanager Studiekeuze123.
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Louise C. Urlings-Strop
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Regionale probleemanalyse VSV
Powered by Studiekeuze Webformulier Hans van Driel13-10-’09 Een robuuste informatie-infrastructuur voor studiekiezers in hoger onderwijs. Onderwijskwaliteit.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Hoe kan het jou veranderen?
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Portfolio Faculteit der Letteren
6VWO Mijn leven ná het JBC..
5 HAVO Mijn leven ná het JBC..
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
Tweedegraadsfuncties
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Enkele voorbeelden.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Benchmarking met landelijke gegevens
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
VOORLICHTING HAVO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING.
Workshop studiekeuze 10 december 2014
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Ruim baan voor vakmanschap bezien vanuit een branche
Inleiding en Instructie
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Jiri van der Werff Servicekantoor Arnhem Welkom bij DUO.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan vwo.
Donderdag 10 maart 2016 Voorlichtingsavond 3M. Programma  Overgangsnormen  Profiel (sector) kiezen  Vakkenpakket kiezen  Zak/slaag-regeling  Vervolg.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Hermien Miltenburg en studenten
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Hermien Miltenburg en studenten
Hermien Miltenburg en studenten
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2018
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2019
Transcript van de presentatie:

Eerlijk onderwijskwaliteit vergelijken: De aanpak van de Keuzegids Inleiding voor de conferentie: “Onderwijskwaliteit zichtbaar maken” Rotterdam, 13 april 2010 Frank Steenkamp (hoofdredacteur Keuzegids)

Opbouw A. Intro B. Onze aanpak C. Eisen aan informatie Eerlijk kwaliteit vergelijken

A. Intro, de Keuzegids Al 19 jaar onafhankelijke consumentengids, voor studiekiezers, decanen, ouders Want: te veel foute keuzes te veel des-informatie te weinig focus op kwaliteit Daarom: Kritisch opleidingen vergelijken, nu al voor 5 deelpublieken (Mbo-MA) Eerlijk kwaliteit vergelijken

Intro: drie kernbegrippen Opleiding staat centraal = studie bij instelling Kwaliteit van het onderwijs: inhoud / proces / organisatie / faciliteiten Vergelijken - een vak apart Eerlijk kwaliteit vergelijken

B. Aanpak: vergelijken, WAT? WAT vergelijken? =>Studies (op inhoud, arbeidsmarkt, toelating) =>Verwante opleidingen (op inhoud, kwaliteit, organisatie, prijs) Eerlijk kwaliteit vergelijken

Aanpak: vergelijken, HOE? (2) Gestructureerd: - Vaste stappenvolgorde - Kwaliteit: Ranking op vaste set criteria - Systematische toelichting Eerlijk kwaliteit vergelijken Dus tamelijk ‘sturend’ Tegenpool / complement van Studiekeuze123

Aanpak: Waarom verwante studies? Redenen: 1. Zelfde type opleiding, student (‘cultuur’) 2. Relevantie voor studiekiezer 3. (Tot nu toe:) gelijktijdig onderzocht Eerlijk kwaliteit vergelijken Eerlijkste aanpak: appelen met appelen

Aanpak: “verwante studies” Maar: Verwantschap niet altijd zonneklaar. Modieuze studies, profilering Voorbeeld: wo economie / wo bedrijfseconomie / wo economie en bedrijfseconomie / wo economie en bedrijfskunde / wo economie en beleid. Eerlijk kwaliteit vergelijken

100 ‘unieke’ studies in sector economie 6 apart geregistreerde typen ba-studies hotelmanagement Deze profileringsdrang behoeft nuchter en kritisch tegenspel.

Aanpak, hoe ranken? “Kies je eigen criteria” heeft beperkingen: =>Scholier: geen ervaren consument, =>Criteria: overlap en statistisch verband =>Presentatie: goede web-ranking heel moeilijk Daarom in Keuzegids: geïntegreerde ranking Eerlijk kwaliteit vergelijken

Aanpak: geïntegreerde ranking Tot 2008 per studie 4 tabellen/grafieken: - feiten, inhoudsvergelijking - studentenoordelen (10 hoofdpunten + totaal) - studietempo (‘rendement’) - deskundigenoordelen uit visitaties Sinds 2009: alles in één compacte tabel, incl prijs Criteria gebaseerd op veel onderzoek. Evenwichtige mix. Eerlijk kwaliteit vergelijken

RANKING: Informatiereductie! * 10 rappcijfers -> 5 +/- kolommen Van 300 naar 35 ‘toestanden’. Is factor 9 reductie!

Informatiereductie: Waarom? Waarom zo sterke reductie? 1. EENVOUD, overzicht ‘at a glance’ 2. SCHIJNPRECISIE overboord 3. Ruimte voor MEER CRITERIA: groepsgrootte, uitval, rendement, accreditatiescore. NB: de essentie van sterkste/ zwakste ongewijzigd. [NB2: deels uit nood geboren…]

RANKING : Hoe berekend? Eenvoud en transparantie Voor iedereen na te rekenen: TOTAALSCORE OPLEIDING: 10 criteria, elk telt voor 10% mee. Tien maal ‘o’ is 60 punten. Elke ‘+’ is 2 punt extra, elke ‘-’ 2 punt verlies. Dus

C. Kwaliteitseisen aan informatie 1. Objectief, onafhankelijk & transparant 2. Volledig en dekkend op detailniveau 3. Uniform & evenwichtig 4. Relevant, valide & actueel 5. Betrouwbaar en stabiel Eerlijk kwaliteit vergelijken

Eisen,1: Objectief, onafhankelijk Onafhankelijk = GEEN invloed van opleidingen. Nu wèl flinke invloed op Studenten Enquête NSE Vragen contacturen, groepsgrootte, extra kosten geskipt. Want: “die gegevens hebben we zelf.” Denkfout : cijfers plandocument vervangen niet monitoring van praktijk! (5-jarenplannen Sovjetunie). Keuzegidsredactie spant zich in: vragen terug in NSE Eerlijk kwaliteit vergelijken

Eis 2+4: Volledig, gedetailleerd, actueel HBO-raad en VSNU: cijfers rendement en alumnisucces. Verschil in inzet: VSNU: geen cijfers masterrendement (hbo wel) geen actuele cijfers uitval 1e jaar (hbo wel) snijdt in enquête alumni (juist nu!?) berekent géén stafstudentratio’s (hbo wel) HBO meet meer, èn biedt veel meer openheid Eerlijk kwaliteit vergelijken

Voorbeeld: Slaagpercentage bachelor HBO-raad: op publieke site DRAAITABEL met: - cijfers per jaargang, per instelling/opleiding - uitsplitsing vooropl, vt/dt, leeftijd, etniciteit DUS Volledig, gedetailleerd, objectief, transparant VSNU biedt aan Studiekeuze123 PLATTE TABEL: - cijfers laatste jaargang, zonder uitsplitsing - gebaseerd op ideale cohort: alléén VWO’ers voltijd Koers VSNU dient niet belang Studiekiezer en doet de branche tekort. Keuzegids speelt dan luis in de pels. Eerlijk kwaliteit vergelijken

Eis 3: Evenwichtig Nu over ONZE ROL bij “Opleidingen vergelijken” Plicht: Zorgvuldig en evenwichtig presenteren: - bekostigd vgl met particulier - arme en rijke sectoren, instellingen (Vgl studiekeuzesite Qompas: 7e sector “Luchtvaart” Lokt scholieren naar opl met euro cursusgeld…. ) Eerlijk kwaliteit vergelijken

Eis 2b: Opnieuw volledigheid Bij elke opleiding hoort informatie over o.a.: - Collegegeld (m.n. bij niet-bekostigde opl.) - Titel na afstuderen - Accreditatiestatus (incl scores uit visitatie) In landelijke database ontbreekt 50% van deze data… Keuzegids mag hier geen lege plekken bevatten. Dus grote inzet redactie voor aanvullen. En druk op SK123 Eerlijk kwaliteit vergelijken

Eis 5a: Betrouwbaarheid BELANGRIJKE EISEN aan gepubliceerde cijfers: - Representatief - Statisch betrouwbaar Alle cijfers Keuzegids hierop regelmatig getoetst en geijkt. => ingrepen, zoals: bij kleine N schrappen of meerjarig.. Maar soms afhankelijk van gezaghebbende bron, die toch steken laat vallen. Twee voorbeelden. Eerlijk kwaliteit vergelijken

Eis 5b: Stabiliteit, fluctuaties en trends Speciale interesse in variaties in de TIJD: - wat is ‘ruis’, wat is èchte verandering, TREND? Voorbeeld: WO Geneeskunde Eerlijk kwaliteit vergelijken Zien we consistente patronen?

TRENDS: Voorbeeld Geneeskunde (2) Eerlijk kwaliteit vergelijken Maastricht was top, maar lijkt structureel ingehaald door navolger Groningen. Nijmegen was rond 2000 bijna top, maar boert langzaam wat achteruit. Het verschil met Groningen groeit

Hoe verder? Eerlijk kwaliteit vergelijken 1. De Keuzegids blijft, zolang hij niet overbodig wordt gemaakt 2. Studiekiezer is de eerste en belangrijkste doelgroep 3. Aanpak en combi met historie ook bruikbaar voor benchmarking.