Korte introductie tot het principe

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Werkvormen als vanzelf
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Tim Versluijs Leerdoelen.
Workshop contentstrategie
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Opdracht Hoe ga je tewerk?
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Doelstellingen formuleren
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Deel anders, mijn organisatie
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO
moderniseren van het curriculum.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Het begint bij het jonge kind
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Project “Horizon Verbreden”
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Iedereen gebruikt social media.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Verschillende rollen en stijlen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Netwerkspel voor inclusie
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Welkom! Neem plaats in de kring.
Vernieuwen wijkparticipatie
Ondernemingsvormen.
TRANSITIEZORG een gedachtenoefening in groepsverband
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Sieberdam/ROCS & KODOS
Een instructie schrijven
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
E health, Domotica en E-learning
Ook wij als Wijkracht!?.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Cijferloos lesgeven bij talen
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Transcript van de presentatie:

Korte introductie tot het 70-20-10 principe

Wie zijn wij? Trieneke van Santing Onderwijskundige Werkzaam bij het Leerhuis van Philadelphia Bonnie Plas-Koopmans Learning consultant bij Atrivision

Opzet van deze sessie Korte presentatie over wat het 70-20-10 principe inhoudt Interactieve workshop om in groepjes een 70-20-10 leertraject op te zetten Ruimte voor vragen en discussies

Leren van ervaring tijdens het werk Waar staat 70-20-10 voor? 20% 10% 70% Opleiding Sociaal Ervaring Leren via training & opleiding Leren van en met collega’s Ze zijn niet strikt gescheiden maar overlappen ook – leren tijdens het werk kan ook van elkaar zijn, net als dat tijdens trainingssessies van elkaar geleerd kan worden. De getallen zijn een indicatie van de spreiding. Leren van ervaring tijdens het werk

Korte beschrijving van 70-20-10 Het 70-20-10 principe is een referentiemodel voor het structureren van leeractiviteiten. Het wordt gebruikt om binnen organisaties de focus te leggen op een goede balans tussen informeel leren, sociaal leren en formeel leren, om zo optimale resultaten te behalen.

Waarom voeren organisaties 70-20-10 in? Veel organisaties gebruiken 70-20-10 als een verandertool, om hen te helpen het leeraanbod verder te trekken dan alleen formele leerinterventies. Andere organisaties gebruiken het principe om de leertransfer van formele leerinterventies naar de werkpraktijk beter te maken.

Hoe voert Philadelphia 70-20-10 in? Binnen Philadelphia zijn we 70-20-10 gaan invoeren door de beoogde verandering in de leervisie te presenteren aan het bestuur van de organisatie. Met goedkeuring van het bestuur is het 70-20-10 principe vervolgens opgenomen in de leervisie en de daarbij behorende documenten, zodat we dit ook organisatie breed kunnen uitdragen. Vervolgens zijn we gestart met het omzetten van bestaande leertrajecten naar 70-20-10.

70-20-10 leertraject opzetten Binnen de leervisie van Philadelphia werken we met leertrajecten die bestaan uit meerdere leerelementen. Een leerelement is bijvoorbeeld een intervisiesessie, e-learning module, praktijkopdracht, etc. Per leerelement zijn we gaan kijken waar deze het beste binnen past (70, 20 of 10). Bij het opzetten van een leertraject, zorgen we nu voor een goede 70-20-10 spreiding qua leerelementen.

Voorbeeld van spreiding in leerelementen Voortraject Kerntraject Natraject Korte e-learning module Korte e-learning module Praktijk opdracht Praktijk opdracht Praktijk opdracht 360° feedback Korte e-learning module Peer to peer coaching Intervisie Intervisie 70% 20% 10% Leren via ervaring tijdens het werk Leren van en met collega’s Leren via training & opleiding

De workshop Jullie gaan in groepen van 3 à 4 personen een leertraject Autisme opzetten. Elke groep krijgt een A4 met de casus en een lijst van leerelementen die je kunt inzetten. Op post-its moeten jullie het leerdoel schrijven en met welk leerelement jullie dit binnen het leertraject willen behandelen. De post-its zijn in drie kleuren: geel voor leerelementen binnen de 70%; blauw voor leerelementen binnen de 20%; en roze voor leerelementen binnen de 10%. Elke groep krijgt een A2 papier met een lege ‘leerlijn’. Als jullie alle leerdoelen op post-its hebben geschreven plakken jullie de post-its in logische volgorde op de lege ‘leerlijn’. Dit vormt dan jullie leertraject Autisme. Door de gekleurde post-its is direct de 70-20-10 spreiding zichtbaar. Als iedereen klaar is leggen we de leertrajecten naast elkaar om te zien hoe de verschillende groepen het leertraject 70-20-10 hebben opgezet. Vervolgens presenteren we hoe wij het leertraject daadwerkelijk hebben omgezet naar 70-20-10.

Kennis-delings-sessie Hoe wij het leertraject hebben opgezet Voortraject Kerntraject Natraject Praktijk opdracht E-learning module Trainings-sessie Praktijk opdrachten Intervisie Kennis-delings-sessie Praktijk opdracht Peer to peer coaching Kennisbank 70% 20% 10% Leren via ervaring tijdens het werk Leren van en met collega’s Leren via training & opleiding

Vragen?

Hoe start ik met het invoeren? Het begint met het opzetten van een plan. Hoe ga je het aanpakken: Ga je het 70-20-10 principe in een deel van de organisatie pilotten; Of denk je eraan om de leervisie van de hele organisatie aan te passen? Ga je voor optie 1, ga dan op zoek naar de quick wins en begin gewoon. Ga je voor optie 2 dan moet je de senior stakeholders erbij betrekken en steun krijgen van het hoger management. In dat geval kan het beste gestart worden met het ontwikkelen van een business case en een communicatieplan.