Korte introductie tot het 70-20-10 principe
Wie zijn wij? Trieneke van Santing Onderwijskundige Werkzaam bij het Leerhuis van Philadelphia Bonnie Plas-Koopmans Learning consultant bij Atrivision
Opzet van deze sessie Korte presentatie over wat het 70-20-10 principe inhoudt Interactieve workshop om in groepjes een 70-20-10 leertraject op te zetten Ruimte voor vragen en discussies
Leren van ervaring tijdens het werk Waar staat 70-20-10 voor? 20% 10% 70% Opleiding Sociaal Ervaring Leren via training & opleiding Leren van en met collega’s Ze zijn niet strikt gescheiden maar overlappen ook – leren tijdens het werk kan ook van elkaar zijn, net als dat tijdens trainingssessies van elkaar geleerd kan worden. De getallen zijn een indicatie van de spreiding. Leren van ervaring tijdens het werk
Korte beschrijving van 70-20-10 Het 70-20-10 principe is een referentiemodel voor het structureren van leeractiviteiten. Het wordt gebruikt om binnen organisaties de focus te leggen op een goede balans tussen informeel leren, sociaal leren en formeel leren, om zo optimale resultaten te behalen.
Waarom voeren organisaties 70-20-10 in? Veel organisaties gebruiken 70-20-10 als een verandertool, om hen te helpen het leeraanbod verder te trekken dan alleen formele leerinterventies. Andere organisaties gebruiken het principe om de leertransfer van formele leerinterventies naar de werkpraktijk beter te maken.
Hoe voert Philadelphia 70-20-10 in? Binnen Philadelphia zijn we 70-20-10 gaan invoeren door de beoogde verandering in de leervisie te presenteren aan het bestuur van de organisatie. Met goedkeuring van het bestuur is het 70-20-10 principe vervolgens opgenomen in de leervisie en de daarbij behorende documenten, zodat we dit ook organisatie breed kunnen uitdragen. Vervolgens zijn we gestart met het omzetten van bestaande leertrajecten naar 70-20-10.
70-20-10 leertraject opzetten Binnen de leervisie van Philadelphia werken we met leertrajecten die bestaan uit meerdere leerelementen. Een leerelement is bijvoorbeeld een intervisiesessie, e-learning module, praktijkopdracht, etc. Per leerelement zijn we gaan kijken waar deze het beste binnen past (70, 20 of 10). Bij het opzetten van een leertraject, zorgen we nu voor een goede 70-20-10 spreiding qua leerelementen.
Voorbeeld van spreiding in leerelementen Voortraject Kerntraject Natraject Korte e-learning module Korte e-learning module Praktijk opdracht Praktijk opdracht Praktijk opdracht 360° feedback Korte e-learning module Peer to peer coaching Intervisie Intervisie 70% 20% 10% Leren via ervaring tijdens het werk Leren van en met collega’s Leren via training & opleiding
De workshop Jullie gaan in groepen van 3 à 4 personen een leertraject Autisme opzetten. Elke groep krijgt een A4 met de casus en een lijst van leerelementen die je kunt inzetten. Op post-its moeten jullie het leerdoel schrijven en met welk leerelement jullie dit binnen het leertraject willen behandelen. De post-its zijn in drie kleuren: geel voor leerelementen binnen de 70%; blauw voor leerelementen binnen de 20%; en roze voor leerelementen binnen de 10%. Elke groep krijgt een A2 papier met een lege ‘leerlijn’. Als jullie alle leerdoelen op post-its hebben geschreven plakken jullie de post-its in logische volgorde op de lege ‘leerlijn’. Dit vormt dan jullie leertraject Autisme. Door de gekleurde post-its is direct de 70-20-10 spreiding zichtbaar. Als iedereen klaar is leggen we de leertrajecten naast elkaar om te zien hoe de verschillende groepen het leertraject 70-20-10 hebben opgezet. Vervolgens presenteren we hoe wij het leertraject daadwerkelijk hebben omgezet naar 70-20-10.
Kennis-delings-sessie Hoe wij het leertraject hebben opgezet Voortraject Kerntraject Natraject Praktijk opdracht E-learning module Trainings-sessie Praktijk opdrachten Intervisie Kennis-delings-sessie Praktijk opdracht Peer to peer coaching Kennisbank 70% 20% 10% Leren via ervaring tijdens het werk Leren van en met collega’s Leren via training & opleiding
Vragen?
Hoe start ik met het invoeren? Het begint met het opzetten van een plan. Hoe ga je het aanpakken: Ga je het 70-20-10 principe in een deel van de organisatie pilotten; Of denk je eraan om de leervisie van de hele organisatie aan te passen? Ga je voor optie 1, ga dan op zoek naar de quick wins en begin gewoon. Ga je voor optie 2 dan moet je de senior stakeholders erbij betrekken en steun krijgen van het hoger management. In dat geval kan het beste gestart worden met het ontwikkelen van een business case en een communicatieplan.