Op stap naar het secundair onderwijs VCLB Tienen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Structuur Secundair Onderwijs
Het secundair onderwijs
Op stap naar het secundair onderwijs
Op stap naar secundair onderwijs
Starten in het Secundair onderwijs
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Overgang van PO naar VO Let op!
Het secundair onderwijs
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
informeert ouders, leerlingen, leerkrachten van de derde graad:
Presentatie Procedure naar het VO
Op stap naar het secundair onderwijs
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Info-avond voor ouders 6de leerjaar
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Overgang van PO naar VO Let op!
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Op stap naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
Elke eerste leerjaar A gelijk- (waardig)? Fabeltje – In theorie: JA – In praktijk: ja, maar tot neen Het ASO legt andere accenten dan het TSO. Daar is.
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Op stap naar het secundair onderwijs
Het Voortgezet Onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Op stap naar het secundair onderwijs
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
Starten in het Secundair onderwijs
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Overgang basis naar secundair
Het Voortgezet Onderwijs
Op stap naar het secundair onderwijs VCLB Tienen.
Het Voortgezet Onderwijs
Ouderavond 3e klas schooljaar
Informatie voor ouders groep 8 over:
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
1. Starten in het Secundair onderwijs Het CLB  = Centrum voor leerlingenbegeleiding  Helpt bij:  Het leren en studeren:  problemen met de leerstof,
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Informatieavond ouders en leerlingen 6de leerjaar
BUSO ALGEMEEN LEREN EN WERKEN KUNST TECHNISCH BEROEPS Het secundair onderwijs VCLB VNK Kerkhofstraat Wijnegem
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Op stap naar het secundair onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
OP STAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Op stap naar het secundair onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Welkom! structuur van onze school
dinsdag 24 april 2018 Welkom in Don Bosco
Middenschool Don Bosco
Overgang naar het secundair
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

Op stap naar het secundair onderwijs VCLB Tienen

Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen

1. kiezen Kiezen doen we elke dag. Een keuze maken is niet altijd makkelijk. Kiezen heeft gevolgen: kiezen is immers ook altijd een beetje verliezen. Een studiekeuze maken heeft tijd nodig  meestal is het een proces.

Studiekeuzeproces Wordt begeleid door de leerkracht en het CLB. Ook de ouders spelen hierbij een belangrijke rol! In de meeste scholen wordt gewerkt met een werkboekje. Dit proces bestaat uit 6 studiekeuzetaken. 4

1. HET KEUZEPROCES: 6 studiekeuzetaken. 5

Sensibiliseren/oriënteren

Exploreren in de breedte

Zelfconcept verhelderen

Exploreren in de diepte

Kiezen

Binden

Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen

2. Structuur van het secundair onderwijs

Structuur van het secundair onderwijs ASOTSOKSOBSO de leerjaar (A) basisopties 2BVL 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 11 B 6565 ASOTSOKSOBSO

Structuur van het secundair onderwijs ASOTSOKSO BSO ASOTSOKSOBSO 7 SE-n-SE 7e spj HBO 5HBO 5 VPK Bachelor-Master Voorb. jaar

Onderwijsvormen Algemeen Secundair Onderwijs A S O Technisch Secundair Onderwijs T S O Kunst Secundair Onderwijs K S O Beroeps Secundair Onderwijs B S O

ASO: Algemeen secundair onderwijs Doel: –Voorbereiden op hoger onderwijs –Geen directe voorbereiding op het beroepsleven Inhoud: –Brede waaier algemeen vormende vakken (wetenschappen, economie, Latijn, humane wetenschappen)

TSO: Technisch secundair onderwijs Doel: –Voorbereiden op beroepsleven –Voorbereiden op verder studeren Inhoud: –Algemene en theoretisch-technische vakken –Praktijk

KSO: Kunst secundair onderwijs Doel: –Ontwikkelen van artistieke, creatieve vaardigheden Inhoud: –Algemene vorming –Artistieke vorming (dans, muziek, woordkunst, beeldende en architecturale vorming/kunsten)

KSO-TSO : onderscheid theoretische en praktische richtingen –Klemtoon op theoretisch-technische vakken en algemene vakken  Voorbereiding op hoger onderwijs Vb. industriële wetenschappen, handel, audiovisuele vorming, … –Klemtoon op praktijk  Voorbereiding op een beroep Vb. elektrotechnieken, brood en banket,...

BSO: beroeps secundair onderwijs Doel: –Voorbereiden op het beroepsleven Inhoud: –Nadruk op praktijkvakken en stage –Keuzemogelijkheden richtingen vergelijkbaar TSO

Structuur van het secundair onderwijs ASOTSOKSOBSO de leerjaar (A) basisopties 2BVL 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 1 1 B 6565 ASOTSOKSOBSO

Eerste leerjaar A Gemeenschappelijke basisvorming Keuzegedeelte Klassieke studiën (Latijn) Algemene vakken Technische vakken Kunstvakken (Top)sport  32 lestijden

Eerste leerjaar A: gemeenschappelijke basisvorming 27 lestijden (van 50 minuten) Vakken: –Godsdienst/zedenleer: 2 –Nederlands: 5-7 –Frans: 4-6 –Wiskunde: 4-6 –Aardrijkskunde: 2 –Natuurwetenschappen: 2 –Geschiedenis: 1 –Techniek: 2-4 –LO, MO, PO

Organisatie school Klas = heterogene groep –Gemeenschappelijke basisvorming samen –Keuzegedeelte apart Klas = homogene groep –Gemeenschappelijke basisvorming en keuzegedeelte samen 1ste graad vs. Middenschool

Eerste leerjaar B Gemeenschappelijke basisvorming Nederlands, wiskunde (herhaling basisonderwijs) Techniek = belangrijk  praktijk (kan verschillen van school tot school) Overige vakken: Frans, MO, PO, LO, natuurwetenschappen, MAVO...

Eerste leerjaar B Keuzegedeelte  Invulling door school Nederlands, Frans, wiskunde Techniek ICT LO, MO en PO Gezins- en nijverheidstechnieken …

Eerste leerjaar B: werking Kleinere klasgroepen Meer differentiatie en remediëring  rekening houden met individuele noden Werken aan zelfvertrouwen en motivatie Permanente evaluatie versus examenperiode

Overgangen tijdens het schooljaar Van 1A naar 1B of omgekeerd: –1B  1A: 15 november –1A  1B: 15 januari Veranderen van keuzegedeelte: –Wettelijk: altijd –In de praktijk: tot de Kerstvakantie

Attesten op het einde van 1A A-attest –Geslaagd –Toegelaten in alle basisopties 2 de jaar (uitz. Latijn) B-attest –Geslaagd –Maar: clausulering C-attest –Niet geslaagd –Overstappen naar BVL kan toch –Dubbelen 1A

Attesten op het einde van 1B A-attest –Geslaagd –Eventueel getuigschrift basisonderwijs –Leerling mag naar BVL of 1A (niet naar 2A) B-attest –Bestaat niet in 1B C-attest –Niet geslaagd –Leerling kan toch naar BVL op basis van leeftijd

Structuur van het secundair onderwijs ASOTSOKSOBSO de leerjaar (A) basisopties 2 BVL 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 11 B ASOTSOKSOBSO

Het tweede leerjaar Het tweede leerjaar (A): Basisvorming: 24 of 26 lestijden Basisoptie = keuzegedeelte  kennismaking Voorbeelden: Latijn Moderne wetenschappen Handel Industriële wetenschappen Sociale en technische vorming … –Voorbereidend op ASO –Voorbereidend op TSO (theoretisch of praktisch) –Voorbereidend op KSO (theoretisch of praktisch)

Het tweede leerjaar Het beroepsvoorbereidend leerjaar (BVL): –Basisvorming: 14 of 18 uur –Sterk praktijkgericht: 14u praktijkvakken  Kennismaking met beroepenvelden Voorbeelden: voeding-verzorging, mechanica, electriciteit, kantoor en verkoop, … –Meer specifieke keuze in 3e jaar

Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen

Kiezen voor 1A of 1B Voor wie is 1A?  Geen problemen ervaren in het lager onderwijs

Kiezen voor 1A of 1B Voor wie is 1B? –Ongeveer 10% vd leerlingen start in 1B –Geen getuigschrift lager onderwijs –Moeilijkheden met basisleerstof taal en/of rekenen –Interesse in meer praktijkgerichte opleiding –Vervroegde overgang Het is zinvol om leerkracht en CLB te contacteren voor een advies.

Het watervalsysteem “je kan beter zo hoog mogelijk mikken, zakken kan later nog”

Watervalsysteem  valkuilen Gevaar: –veranderen in de loop van het jaar heeft vaak negatieve gevolgen op vlak van zelfvertrouwen –gevaar voor schoolmoeheid en/of faalangst –gevaar voor zittenblijven Gevolg: –het is belangrijk onmiddellijk de juiste keuze te maken

Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen

Aandachtspunten bij het kiezen van een school Psycho-sociaal : –Grote school, kleine school –Contacten met ouders –Bereikbaarheid van de leerkrachten –Beleid rond roken, drugs, pesten, leerstoornissen, … –Opvoedingsproject (waarden, discipline,…) Praktisch : –Bereikbaarheid –Kosten (boeken huren, kopen …) –Maaltijden

Aandachtspunten bij het kiezen van een school Welke richtingen kan je volgen in de Bovenbouw? Welke begeleiding wordt er aangeboden? –In verband met dyslexie, adhd, … –Op vlak van leren leren. –Zijn er inhaallessen, remediëringsmomenten? –Hoe is het evaluatie- en examensysteem? Baso-fiche

De BaSo-fiche Voor elk kind dat naar het secundair onderwijs gaat. Zorg doorgeven van basis- naar secundair onderwijs. Signaalfunctie  geen volledig verslag Ter ondersteuning van een gesprek bij overgang naar het secundair onderwijs

Wie vult de BaSo-fiche in? De leerling De leerkracht De ouders  De ouders beslissen of de fiche al dan niet doorgegeven wordt aan het secundair onderwijs

Informatie over scholen ( alle informatie is gekleurd ) Via de scholen zelf –Info-dagen, opendeurdagen –Schoolbrochures –Website –Gesprek met directie en/of leerkrachten van de school Via andere bronnen –Ouders van leerlingen die daar kinderen hebben –Leerkracht zesde leerjaar –CLB-medewerkers

Interessante websites

Inschrijven in een school Nieuwe wetgeving rond inschrijvingsrecht – Scholen moeten een maximumcapaciteit bepalen – Scholen moeten voorrangsperioden bepalen voor bepaalde leerlingen Mogelijke voorrangsgroepen – Kinderen van personeel – Broers en zussen – Campus – Leerlingen behorend tot bepaalde doelgroep

doelgroepleerlingen Doelgroepleerlingen voldoen aan één van volgende kenmerken – Gezin kreeg het voorafgaande schooljaar een schooltoelage – Kind verblijft buiten het gezin – Gezin behoort tot trekkende bevolking – Moeder heeft geen getuigschrift secundair onderwijs

doelgroepleerlingen Leerlingen worden ingeschreven als doelgroepleerling of niet doelgroepleerling. (indien de voorbehouden plaatsen voor één van beide groepen reeds ingevuld zijn, wordt de inschrijving uitgesteld) Na 15 april krijgt u bericht of uw uitgestelde inschrijving definitief is

Inschrijven in een school BELANGRIJK: – Eens de voorrangsperiode afgelopen is, kan je geen beroep meer doen op voorrang!!! (ook niet als broer of zus). – Kijk zeker op de website van de school waar je wenst in te schrijven voor: – data van voorrangsperiodes – de inschrijvingsprocedure

Inschrijven in een school Iedere school heeft zijn eigen inschrijvingsprocedure en voorrangsregeling. Dit is te vinden op de website van de school. Tiense scholen – Tussen 1 en 15 maart: kinderen van personeel, broers en zussen – Na 18 maart: iedereen (met voorrang voor doelgroepleerlingen en niet doelgroepleerlingen)

Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen

Keuzebegeleiding door school en CLB Activiteiten vanuit de school Keuzewerkboek “Op stap naar het S.O.” Info-avonden + brochure “Starten in het S.O.” Overleg leerkracht - CLB: bespreking studiekeuze Oudercontact met leerkracht Eventueel gesprek met CLB-medewerker

Hoe werkt het CLB niet?

Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen

Zit u nog met een vraag?

Powerpointvoorstelling vanaf februari: