Presentatie Kies Kleur in de Klas Community-bijeenkomst KKIG 2 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is het? Hoe gebruik je het? Wat biedt het?
Advertisements

Hub van Doornecollege Deurne Kerngroep Economie & Groen
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
KERK EN STAGE MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN RAAD VAN KERKEN NOORD-HOLLAND OSMA.
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Workshop Werkenbijhogescholen.nl 3 november 2009.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Implementeren doe je samen
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Gepersonaliseerd leren
Wiskunde in Technologie
V1 stage - Blok 4.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Media en creativiteit module 6 Identiteit
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Harmonisatieplannen kabinet
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Van Kroon naar ViP.
Kennisdelen - 7 februari 2013
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Pass’t Montessorionderwijs ?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Workshop Fondsen werven
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
“Help mij het zelf te doen”
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
Havo Vecon Business School:
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Tafel dagbesteding gemeenten
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Innovatie in het onderwijs
HOE WORDT HET MEEST INNOVATIEVE ONDERWIJSPLATFORM VOOR DE CREATIEF ZAKELIJKE INDUSTRIE?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Ouders in Rotterdam Zuid
Transcript van de presentatie:

Presentatie Kies Kleur in de Klas Community-bijeenkomst KKIG 2 november 2010

Even voorstellen… Koen Groenleer Getrouwd, 1 zoon, 2 e kind onderweg 30 jaar Sinds 2004 werkzaam aan Wellantcollege Boskoop Docent Economie en Maatschappijleer Stagecoördinator Maatschappelijke Stage en beroepsstage

Even voorstellen… In schooljaar deelname aan RIGO-project “Culturele Diversiteit in de Praktijk” o.l.v. Gertrude van den Brink Vorig schooljaar gevraagd om voor dit project projectleider te worden Mijn rol is projectleider Dimph Rubbens (APS) heeft ondersteunende rol

Aanleiding voor dit project Project heeft verschillende doelstellingen (in projectplan worden er wel 13 omschreven) In het kort: met Kies Kleur in de Klas willen we bereiken dat KKiG meer op de kaart gezet wordt op de werkvloer Tot nu toe een top-down benadering gehanteerd KKiK is bottom-up

GrassRoots-concept Van 2003 t/m 2008 heeft GrassRoots ICT- project gedraaid Han Matla en Dimph Rubbens projectleiders GrassRoots betekent: vanaf de grond beginnen, basisprincipe, fundament, beginneling Project van, voor, door en met docenten en leerlingen, deelnemers en studenten

GrassRoots-concept Docenten ontvangen kleine financiële beloning voor uitvoeren en opleveren van een product Beperking concept: richt zich op de “living”, vooral docenten die al belangstelling hebben voor (culturele) diversiteit Door beloningsprincipe worden de niet- en anti- (culturele) diversiteit georiënteerde docenten gemotiveerd, evenals collega’s en strategisch beleid van de vestiging

Projectopzet Kies Kleur in de Klas Korte beschrijving: Leerlingen/studenten en docenten werken samen aan een inhoudelijk project waarin (culturele) diversiteit een rol speelt Docent hoeft geen enkele ervaring op dit vlak te hebben

Uitgangspunt: de 5 ambities van KKiG 1.Culturele diversiteit is een integraal onderdeel van het strategisch beleid; 2.Het onderwijs sluit aan bij ontwikkelingen in de internationale groene arbeidsmarkt; 3.Het onderwijs is gelijk toegankelijk voor deelnemers met verschillende culturele achtergronden; 4.Het onderwijs biedt een open en stimulerende leeromgeving voor deelnemers vanuit verschillende culturele doelgroepen; 5.Groen is voor iedereen, groene thema’s worden actief uitgedragen. Projectopzet Kies Kleur in de Klas

Beoogde effecten: Kies Kleur in de Klas…  helpt docenten om de drempel die gevoeld wordt om inhoud te geven aan (culturele) diversiteit in de klas te verlagen  motiveert docenten (culturele) diversiteit in de les te gebruiken  verhoogt de integratie van (culturele) diversiteit in het (groen) onderwijs Projectopzet Kies Kleur in de Klas

Projecten en criteria: Vanaf januari 2011 mogelijkheid tot indienen van projecten Na goedkeuring, uitvoering, afronding en evaluatie beloning van € 250,- per project Mocht dit schooljaar blijken dat KKiK een succes is, kunnen we komende jaren het project uitbreiden met grotere projecten en hogere beloningen. Criteria worden op website geplaatst: Projectopzet Kies Kleur in de Klas

Etalageprojecten: Projecten die zich onderscheiden door creativiteit, activiteit of product worden in de “etalage” geplaatst. Deze etalage is te vinden op Wordt continu bijgewerkt, in het begin wordt uitgegaan ‘good practices’ die er nu al zijn binnen KKiG Projectopzet Kies Kleur in de Klas

“Dubbelslag” door de beloning: De beloning van € 250,- die een docent krijgt na een succesvolle afronding van zijn project, kan weer worden besteedt aan een ander, bestaand project in het huidige, landelijke aanbod. Idee om een projectenwaaier te maken en die te geven na afronding van een project Projectopzet Kies Kleur in de Klas

Hoe krijgen docenten ideeën? Eerdere ervaringen Leerlingen hebben inbreng Website  etalagewww.kieskleurindeklas.nl KKiG-projectleider van de locatie Landelijke coördinatiegroep Community Projectopzet Kies Kleur in de Klas

Producten: Digitaal overdraagbaar document:  Office (Word-verslagen, Powerpoint-presentaties)  Zelfgemaakte internetsites  Gemaakte filmpjes  Audioverslagen Evaluatie (liefst met leerlingen) over het project Evaluatie is belangrijk, zodat de do’s en don’ts voor een herhaling bekend zijn Projectopzet Kies Kleur in de Klas

Stadia van de projecten: In aanvraag: vanaf januari 2011 tot 30 juni Afronding liefst voor meivakantie i.v.m. betaling en mogelijkheid om € 250,- in te zetten voor nog een project in laatste schoolweken In uitvoering: gebruikersruimte op ww.kieskleurindeklas.nl Communicatie tussen project- indiener en projectleider ww.kieskleurindeklas.nl Afgerond: eisen voor afronding  Projectaanvraagformulier  Digitaal product is geplaatst  Evaluatie gemaakt  Project openbaar toegankelijk Declaratie kan worden ingediend tot € 250,- Projectopzet Kies Kleur in de Klas

Wie is wie? Projectopzet Kies Kleur in de Klas Hilda WegesProjectcoördinatie (bestuurlijk) Dimph RubbensProjectondersteuning Esther Wouters Projectcoördinatie (uitvoerend/organisatorisch) Gertrude vd BrinkProjectleiding Koen GroenleerProjectleider Han MatlaProjectondersteuning (2 e – lijns) Lex MeijerWebsite Mirjam KuggeleijnPr en communicatie

1)Vragen of kritische kanttekeningen bij de opzet? 2)Indruk van de opzet en kans van slagen, risico’s? Vragen voor community

Intervisie Hoe kun je KKiK succesvol uitzetten binnen je eigen scholingsinstelling, locatie? Wat heb je daarvoor nodig?