Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, 2007 - Heerlen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Cultuur in Beeld Utrecht, 25 november 2013 Gebaseerd op Art and Socialization Ineke Nagel Harry Ganzeboom International Encyclopedia of Social and Behavioral.
De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.
OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.
Implementatie van de UNCO-MOB
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
De Buitenkans 15 juni De Buitenkans “ Van droom naar werkelijkheid”
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
Begeleiders in Beeld.
Oppidum 2009 IPMA Projectmanagement Parade 19 mei 2009
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
….een korte presentatie
Innovatie-opstellingen TNS NIPO Dinsdag, 20 februari, Amsterdam.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
UITNODIGING WORKSHOP VERANDERMANAGEMENT: “BETEKENISVERLENING IN ACTIE”
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Marketing Information Event 15 November 2006 Merkopstellingen: Wat, Waarom, Wanneer en voor Wie (niet)?
Groot HUB’N BUB’N ZATERDAG 23 EN ZONDAG 24 JUNI 2012 FEEST 25 jaar.
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Presentatie Bestuurskrachtmeting Houten, 7 december 2006 J.D. de Kort.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
VERBAND MET CREATIVITEIT:
Hoe een loopbaandialoog te voeren
Stress en burnout.
Interventie-opstellingen Specialisatieblok Implementation and Change Managment Utrecht, 25 juni 2007.
Platform Organisatieopstellers 26 maart 2007 Resultaten promotieonderzoek merkopstellingen.
Merkopstelling: een kwalitatieve neuromarketingtechniek CHI Nederland – Intuïtie in de meetbare wereld Amersfoort, 24 april 2007, – uur.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Aanlooptraject Middenkader: Fase 1 Overzicht van de gebruikte testen en leiddraad voor interpretatie van de resultaten Ellen Volckaert.
Deel anders, mijn organisatie
40 jaar Jan de Bakkerschool
Merkopstellingen: een nieuwe kijk op het onderbuikgevoel the people’s valley Amsterdam, 31 mei 2007.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Langer doorwerken door oudere werknemers
De kracht van mensen en teams
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen.
Zorg op maat voor kankerpatiënten; het voorkomen van nadelige effecten
Richtlijnen voor de casustoets
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vier vormen van betekenisgeving
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Verschillende rollen en stijlen
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Dialogisch Leiderschap (DL) bij complexe vraagstukken in de board
Kennis delen Actualisering register kwalificatiestructuur SBB.
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Drie vormen van gedrag:
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, Heerlen

Doel 1. Kennis maken met merkopstellingen 2. Inzicht in effecten merkvraagstuk

Bron: Systeemopstellingen 1.Verheldert overzicht bij complexe vraagstukken en stimuleert veranderingen ( Gminder, 2005; Lehmann, 2006) 2.Genereert visuele, emotionele inzichten, aanvullend aan verbale, rationele informatie (Franke, 1996) 3.Verbetert zelfbeeld en psychische toestand (Höppner, 2001) 4.Ervaringen van representanten worden zeer significant bepaald door hun posities en niet door hun individuele levensverhalen (Schlötter, 2005).

Merkopstellingen: toepassing van systeemopstelling op merkvraagstukken Vijf hoofdfasen: 1.Dialoog 2.Projectieve identificatie 3.Emotionele systeemfeedback 4.Simulatie en visie-ontwikkeling 5.Creatieve interpretatie.

1. Dialoog: Verbalisatie vraagstuk en constructen

2a. Construct projectie: Anthorpomorfisering / projectieve identificatie kernconstructen

2b. Huidige systeemprojectie: Positionering representanten kernconstructen huidige situatie

3. Emotionele systeemfeedback: Construct-representanten ondervragen op gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen

4. Simulatie en visiefase: Toevoegen innovatie-idee en optimaliseren systeemenergie

5. Creatieve interpretatie: Verwoorden inzichten en emoties ten aanzien van opstellingseffect op innovatie-idee

Merkopstellingen verrijken merkonderzoek... 1.Door systematische identificatie van het vraagstuk (Ackoff 1978, Chapman 1989, Butler 1995, Gibson 1998) 2.Voor effecten van merkbeslissingen (Yadav & Karonkanda 1985, Davis & Moe 1997, Durgee et al. 1999, Desai 2002) 3.Met gebruik making van de onderbewuste kennis van de manager (Mintzberg et al. 1998, Damasio, Zaltman, Blichfeldt 2005, Nijssen & Agustin 2005) 4.In een antropomorphische projectie (Aaker, 1997; Tan Tsu Wee, 2004; Freling & Lukas, 2005 ) 5.Als een zachte systeem metafoor (Checkland & Scholes 1992/2005, Hackley 1999, Zikmund 2003, Zaltman 2003)

Verdere theoretische achtergrond 1.Actie-onderzoek (Lewin) 2.Brainstorming: creatieve – kritische fase (Osborn) 3.Constructtheorie (Kelly) 4.Emotionele intelligentie (Goleman) 5.Fenomenologie (Merleau-Ponty) 6.Lateral denken (De Bono) 7.Lichaamsmetafoor perspectief (Lakoff & Johnson) 8.Psychodrama en sociometrie (Moreno)

Vijf soorten interventies 1.Autopoiese: zelfbeweging 2.Erkennen door benoemen 3.Orde creëren 4.Polariseren 5.Toevoegen van ontbrekende constructen

Regels vraaginbrenger 1.Constructkeuze: combinatie van ratio en emotie 2.Benoem de constructen abstract, zodat de representanten zich vol concentreren op hun lichamelijke ervaringen 3.Keuze representanten: intuïtief op resonantie persoon, zorgvuldig mensen uitnodigend 4.Positionering representanten: intuïtief op resonantie plaats en persoon, zorgvuldig mensen plaatsend 5.Interpreteer lateraal: genereer inzichten en vraag je pas in 2e instantie of waar ze vandaan komen.

Regels publiek 1.Concentreer je op je persoonlijke ervaringen: gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen 2.Beschrijf deze ervaringen en je conclusie ten aanzien van het merkvraagstuk in de slotdialoog.

Regels representanten 1.Vergeet welk construct je representeert 2.Concentreer je op je ervaringen: gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen (van jezelf en andere constructen) 3.Beschrijf deze ervaringen kort en bondig wanneer de begeleider daarom vraagt.

Merkopsteling in samenvatting 1.Wat: Zachte systeemmetafoor binnen het fenomenologische paradigma 2.Hoe: Verwoording merkvraagstuk, mogelijke verbetering en kernconstructen; construct- and systeemprojectie; emotionele systeem feedback; simulatie merkverbetering; en visie-ontwikkeling 3.Waarom: Bewustwording onbewuste merkkennis 4.Wanneer: Intuïtieve check op merkvraagstuk met DMU 5.Wie: Merkverantwoordelijken met open mind and hoog EQ.