1 Vervoersprestaties HSL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oefenvragen Handboek en Seinenboek deel 4
Advertisements

Kort Volgen Vincent Weeda.
Realisatie onderdoorgang Megensebaan spoor ‘s-Hertogenbosch - Nijmegen
IJSSELLAND Team Dalfsen-Ommen: Update gebiedsscan Dalfsen.
INTERNERING Joris Casselman
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Veiligheid in transport & mobiliteit R. Koning, W. van Heusden & J. Wallaard.
1 MINIMALE IMPROVISATIE DOOR MAXIMALE VOORBEREIDING.
Welkom Doel van dit event 3 geteste criteria  Brandstofefficiëntie gemeten aan de hand van de rolweerstand  Grip op nat wegdek  Extern rolgeluid.
OV-chipkaart stand van zaken
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Fair Share.
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Arriva/Breng/ProRail
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
door Thom Beuker WELKOM
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
14 april 2004Met de trein naar Nemo!1 Naar Nemo! Daar ga ik! Ik vertrek met de fiets vanaf school.
Capaciteitsverdeling op het spoor
1 Veiligheid en massatransport Nationaal netwerk risicomanagement 26 juni 2012 Nils Rosmuller Lector transportveiligheid.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Pensioenverzekeren over de grens
Vergadering Stuurgroep ICT Donderdag 19 december 2012.
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Schitterende Organisaties®
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Met 2 handen op de rug ?? Ton Boots directeur-bestuurder.
Transport en Infrastructuur
Rondetafel bijeenkomst Hergebruik van Overheidsinformatie Ronde tafel 1 april 2010.
EUROPA CONFERENTIE 29 JANUARI 2010 Bescherming Nederlands Pensioenstelsel.
Doorstroomtraject art. 60
Kwaliteit in productie
Tijdelijk informatie systeem overdracht vreemdelingen
Ombouw Amstelveenlijn
De politiek en de Nederlandse spoorwegen Er was eens een regering Die had verstand van spoor.
ontdek wat jij kunt bereiken
Incidentmanagement Spoor
Technical Inspection Service
Monitoring Harmsenbrug
Dienstregelingen en Wiskunde
Nike Supply Chain Management
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
Presentatie Railforum 14 september 2015 ir H.J.M. Bovenlander Versnelling Benelux 2017 HENK BOVENLANDER Rail Advies.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Deltaplan Veilige Spoorwegen 2003 Leersum 24 juni 2003.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Afspraken, instrumenten, systemen en resultaten
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
REKENEN We gaan met de metro. Bij het beginpunt stappen 5 mensen in de trein. Reken jij met me mee? Let goed op hoeveel mensen instappen en uitstappen.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Hoe kan het dat de prestaties van onze klant Arriva op het baanvak Zwolle-Emmen achterblijven terwijl onze KPI’s op groen staan? * Stap 1 – De Probleemstelling.
TVTA* Reductie 20% Amsterdam- Schiphol-Utrecht Eigenaar: Team TAO’s** veroorzaakt door project Eigenaar: Frits Verheij Gemiddelde Functiehersteltijd Eigenaar:
WAAR VINDT GROOT ONDERHOUD PLAATS?
Aanleg fietspaden luikersteenweg N3E
Veiligheid en massatransport
Leren van dingen die goed gaan
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Ingelmunster – N357: fasering
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Noord-Zuidlijn en Openbaar Vervoer
Oisterwijk trilt al 1 jaar Stand van zaken
Transcript van de presentatie:

1 Vervoersprestaties HSL NS HiSpeed, ProRail Operaties en Opstartmanagement 29-02-2010

De Fyra rijdt sinds 7 september 2009 over de HSL na een uitvoerig integraal proefbedrijf. Fyra rijdt tot 6 september 2010 tussen Amsterdam en Rotterdam en tot 12 april 2010 enkel op werkdagen. Belangrijkste redenen van vertraging Fyra (in volgorde van omvang): Komst van de Thalys op de noordelijke sectie (o.a. treinstilstand Thalys) Oplossing: wordt grotendeels opgelost met de aanpak van o.a. ETCS (European Train Control System) problemen met de Thalys en de infra Treinopvolging als gevolg van de EMC problematiek. Oplossing: Is vanaf 8 februari 2010 tijdelijk opgelost door maximalisatie stroomafname Thalys tot 411 Amps en vervallen van treinopvolgingsmaatregel. Aan definitieve oplossingen in de infra wordt gewerkt. 3. Weersomstandigheden (o.a. op conventioneel spoor en in het buitenland)

Belangrijkste redenen van vertraging Thalys (in volgorde van omvang): De Thalys rijdt sinds 13 december 2009 met voorafgaand een zeer beperkt proefbedrijf. Belangrijkste redenen van vertraging Thalys (in volgorde van omvang): 1. Vertraging vanuit België (deels a.g.v. de weersomstandigheden en verstoring in België en Frankrijk en het ongelijk bij Halle ). 2. ETCS (European Train Control System) - Het niet goed lezen van balises (leidt o.a. tot stranding in fasescheidingen, spanningssluizen en tunnels) Oplossing: momenteel wordt gewerkt aan implementatie van de aangepaste en gecertificeerde software in de trein) - Verlies van verbinding tussen trein en RBC (leidt tot stilstand op hinderlijke plaatsten) Oplossing: Momenteel wordt internationaal onderzoek verricht door (experts Thalys, Ansaldo en Infra). Tevens worden de modems in de trein op functioneren onderzocht en zijn GSM-R veldsterktes gemeten - RBC reset bij een zuidgaand grenspasserende trein. Oplossing: sinds 13 januari opgelost. 3. Treinopvolging als gevolg van de EMC problematiek. Oplossing: vanaf 8 februari 2010 tijdelijk opgelost door maximalisatie stroomafname Thalys tot 411 Amps en vervallen van treinopvolgingsmaatregel 4. Problemen met de rijweginstelling thv Barendrecht Oplossing: wordt per 26 maart opgelost Problemen bij bepaalde rijwegen bij het uitrijden van Rotterdam Centraal in noordelijke richting 5. Uitloop stationnementen op Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Als gevolg van overig verkeer, beperkte spoorruimte voor Amsterdam, weeromstandigheden, reizigersaanbod, etc.

Uitval Thalys NB= Naar België, VB= Van België

Vertragingen Thalys NB= Naar België, VB= Van België

Uitleg Punctualiteit Programma HSL-Zuid Wat betekent punctualiteit? De punctualiteit van de reizigerstreinen wordt vastgelegd in het prestatiecontract van de vervoerder met de overheid. Deze aankomstpunctualiteit is het percentage van het totaal aantal aankomstmetingen van betreffende treinseries op de aankomstpunten bij stations waarbij een afwijking tussen realisatie en oorspronkelijke plantijd van kleiner dan vijftien minuten is gemeten. Conclusie van de cijfers Er zit een dalende lijn in de afwijking van de gerealiseerde rijtijden ten opzichte van de geplande rijtijden. Qua prestatie zit er een stijgende lijn in. Programma HSL-Zuid

Analyse vertragingsoorzaken Thalys NB Rijweginstelling is inclusief bezetting door overig trein verkeer, treinen die buiten pad (in de weg rijdende of kruisende treinen)

Uitleg analyse In de grafiek ziet u een aantal verstoringsoorzaken. Hieronder leggen wij uit wat dit inhoudt. Stranden in VCO betekent het tot stilstand komen van een trein op een baanvak waar geen spanning op de bovenleiding staat. Rijweginstelling betekent alles wat te maken heeft met het instellen van de rijwegen. Dit is inclusief het instellen van rijwegen van vertraagde treinen die tussen het overige operationele verkeer door geleid moeten worden. Rijden van trein betekent alle processen van machinisten en trainmanagers. Reizigers betekent alles wat te maken heeft met reizigers (van hulp bij ongevallen tot drukte bij het in en uitstappen) Rangeerproces betekent alles wat te maken heeft met het klaarzetten van de trein zodat deze vanaf zijn beginpunt kan vertrekken (voorrijden of wisselen van locomotief en overige rangeerbewegingen) Personeel beschikbaarheid betekent alles wat te maken heeft met de tijdige beschikbaarheid van het personeel om te kunnen rijden. Materieel betekent alles aspecten die direct met het materieel te maken hebben (remmen, deuren, pantograaf, tractie, etc.) ETCS (European Train Control System) storingen betekent alles wat met het Europese treinbeveiligingssysteem ETCS te maken heeft. Communicatie betekent alle communicatie tussen de operationeel betrokken partijen (machinist en treindienstleider, en product control en netwerkbesturing) Baan betekent alles wat met de fysieke infrastructuur heeft te maken (seinen, wissels, bovenleiding, stremmingen, etc.) Assemblage betekent alles wat te maken heeft met het opstartproces van de trein