L EIDEN
1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe concepten
2. V ERSTERKING ONDERSCHEIDEND VERMOGEN Behoud en uitbreiding zwerfmilieus, voldoende mogelijkheden voor vestiging Behoud historisch karakter (interieur, gevel) panden en behoud karakter openbare ruimte Stimuleren nieuwe concepten en focus op verrassend en divers aanbod dat past bij het type bezoeker Leiden Aantrekken bezoekers (hoog opgeleid, hoge koopkracht, senioren), stimuleren combinatiebezoek
3. R ANDVOORWAARDEN ONDERNEMERS Voldoende mogelijkheden voor bevoorrading Gunstig ondernemersklimaat, voldoende ondersteuning door gemeente Verbeteren imago Leiden m.b.t. aantrekken detailhandel
4. R ANDVOORWAARDEN BEZOEKERS Goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid Aantrekkelijke openbare ruimte Inrichting looproutes door kernwinkelgebied en zwerfmilieus, en compact houden van het kernwinkelgebied Voldoende horeca, voor elk type bezoek (ook de mogelijkheid tot overnachtingen) Een imago van een binnenstad waar andere activiteiten met winkelen gecombineerd kunnen worden
SWOT ANALYSE
S TRENGTHS Vijfde plaats meest gastvrije stad van alle grote gemeentes Koopkrachtbinding, 64 % van de Leidenaren koop regelmatig in de binnenstad (dagelijkse boodschappen niet meegerekend) Leegstand, 3,9 % in 2010, in 2008/2009 was dit 4,9 % Groei bezoekers niet Leidenaren in Leidse winkels: in , in
W EAKNESSES Koopkrachtoevoeging vanuit regio plm. 10 % minder Besteding in Leidse winkels van niet Leidenaren loopt terug: in 2007 (16.-), 2008 (14.-) en in 2009 (13.-) Tekort aan winkels met > 1000 m², in Leiden nu 5 winkels. Vergelijkbare gemeentes hebben er gemiddeld 14. Parkeren en de bereikbaarheid. In alle onderzoeken slechte waardering van de consument
T HREATS Online aankopen groeit. In Nederland is dit plm. 5 % van de markt, maar in bijvoorbeeld Engeland is dit al plm. 10 % van de markt Uitvoering programma binnenstad kost veel tijd. Bijvoorbeeld: Aalmarktproject, aanleg parkeergarages, ontsluiting: RG-lijn, Rijlandroute, en ringweg oost. Het winkelaanbod in de regio versterkt zich over de hele linie
O PPORTUNITIES Koopzondagen beter benutten: meer winkels open communicatie naar buitengebieden activiteiten op straat Inspelen op veranderend consumentengedrag klant laat zich informeren op internet klant wil steeds meer verrast worden klant wil optimale dienstverlening Themamarkten in de binnenstad op drukke koopmomenten