Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Evaluatie Brainbox Zernike College (Groningen/Haren) zTussenrapportage
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Evaluatie Brainbox Zernike College (Groningen/Haren) zStage in het kader van mijn studie: y MSc in e-learning, multimedia and consultancy zMijn doelen: yconsultancy vaardigheden yHoe kun je Blackboard op een efficiënte manier inzetten in een school voor voortgezet onderwijs zAdvies ymanagement; verhoging rendement ydocenten; verbetering efficiency
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink
Evaluatie Brainbox Zernike College (Groningen/Haren)
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Onderzoeksvragen z1. Wat is een goede door Brainbox ondersteunde les? Hoe effectief wordt Brainbox ingezet (kwalitatief en kwantitatief)? z2. Eventuele interventies: za. Op welk niveau (missie/strategie, management, structuur, motivatie docenten) moet een eventuele interventie plaatsvinden? Diagnose: Burke-Litwin causal model of organisational performance and change zb. Wat is er gedaan met de conclusies en aanbevelingen van Dr. Jan Folkert Deinum? Welke blokkades zijn er en welke kansen liggen er nog?
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Efficiency van een door Brainbox ondersteunde les. zDe les krijgt een helderder didactiek (Helder, 2004). zDe zelfstandigheid en de eigen verantwoordelijkheid voor het leerproces neemt toe (Oudshoorn, 2004) ystudiewijzers, antwoorden, toetsen zIntenser contact. (Kanselaar, 2004; Deinum, 2003) ydiscussion board, group work, zdigitale producten geven een kwaliteitsverbetering (Helder, 2004) ydropbox
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Onderzoeksmethode zAnalyse van 33 courses yannouncements, answers ytest, study planners, content ydrop box, discussion board ye mail zDiagnose: Burke-Litwin (1992) causal model of organisational performance zLiteratuur studie. Drie evaluatie rapporten
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Analysing courses zTable 1: investigated courses. zDescriptionNumber% zInvestigated courses39100 zBeyond classes 615 zLower classes2360 zUpper classes1025
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Analysing courses zTable 2: percentage of use per course of withdraw activities from 33 courses zActivity Number% zAnnouncements 618 zAnswers927 zDiscussion board412 zDropbox 1236 zE mail1752 zGroups1339 zStudy planner2164 zTest1236
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Analysing courses zTable 3: number of hits per activity zHits% zAnnouncements zContent zDiscussion board19903 zDropbox20213 zE mail13542 zGroups36785 zOther65959 zTotal
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Analysing courses zTable 4: zWithdraw activitynumber %Ze% Ze zAddress book zAnnouncements zCollaboration (Chat) zContent zDropbox zDiscussion board zGroup zStaff zUser send mail zOther Total
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Wat gaat er goed? zTechnische infrastructuur zBovenschools gebruik zAantal erg goede cursussen zButtons in het Nederlands zAanzet tot meer structuur
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Wat kan er beter? zMeer eenduidig gebruik zGebruik announcements zGebruik feed back ydiscussion board yfile exchange ygroups zAantrekkelijker voor leerlingen yanimaties, plaatjes, applets
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Mogelijkheden zBb inzetten bij klassenoverstijgende projecten zBb inzetten bij lesuitval (keuze lessen) zBb inzetten bij toetsen zBb inzetten bij aansluiting po/vo zBb inzetten bij de communicatie binnen de school (voorbeeld Dirk) zOrganiseer workshops yhoe zet ik een filmpje op Bb zMaak de cursussen toegankelijk (open) voor collega’s (zelf enrollment regelen?)
Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink
Aanbevelingen-borging zICT-beleidsplan ydoelen stellen cursussen in 2007? zManagement yzelf Brainbox gebruiken yregelmatig op de agenda yoverleg met secties zAansturing yICT-werkgroep xvertegenwoordiging management xuitwisseling - successen vieren! xSchoolafspraken over structuur