Tussenrapportage, 17 december 2004 - Rein Vrielink Evaluatie Brainbox Zernike College (Groningen/Haren) zTussenrapportage.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
De ontwikkeling van de 7 competenties
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
BattleBots The school battle.
Schoolpartnerschappen in Europa
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
4. uitvoeren, monitoren en testen
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Organisatie van een upgrade
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Titelpagina.
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Workshop ‘visieversneller’
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Blackboard voor het voortgezet onderwijs
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Customize!.
Lezen: doe het goed voor
Early English: nutritious and delicious! 1 Menukaarten voor Engels po, vo en toekomst 2 Hoe stel je een goed vvto-menu samen? 3 De methode als deegrol.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
De sociale wijkteams in Leiden
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Motivatie en maatwerk presentatie door
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Werken aan studiesucces start al voor de poort!
Kwaliteit van het advies
Gebruik Blackboard FEW
Examens met ICT komen er aan
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Verbeteren aansluiting vo – wo
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Evaluatie Brainbox Zernike College (Groningen/Haren) zTussenrapportage

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Evaluatie Brainbox Zernike College (Groningen/Haren) zStage in het kader van mijn studie: y MSc in e-learning, multimedia and consultancy zMijn doelen: yconsultancy vaardigheden yHoe kun je Blackboard op een efficiënte manier inzetten in een school voor voortgezet onderwijs zAdvies ymanagement; verhoging rendement ydocenten; verbetering efficiency

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink

Evaluatie Brainbox Zernike College (Groningen/Haren)

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Onderzoeksvragen z1. Wat is een goede door Brainbox ondersteunde les? Hoe effectief wordt Brainbox ingezet (kwalitatief en kwantitatief)? z2. Eventuele interventies: za. Op welk niveau (missie/strategie, management, structuur, motivatie docenten) moet een eventuele interventie plaatsvinden? Diagnose: Burke-Litwin causal model of organisational performance and change zb. Wat is er gedaan met de conclusies en aanbevelingen van Dr. Jan Folkert Deinum? Welke blokkades zijn er en welke kansen liggen er nog?

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Efficiency van een door Brainbox ondersteunde les. zDe les krijgt een helderder didactiek (Helder, 2004). zDe zelfstandigheid en de eigen verantwoordelijkheid voor het leerproces neemt toe (Oudshoorn, 2004) ystudiewijzers, antwoorden, toetsen zIntenser contact. (Kanselaar, 2004; Deinum, 2003) ydiscussion board, group work, zdigitale producten geven een kwaliteitsverbetering (Helder, 2004) ydropbox

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Onderzoeksmethode zAnalyse van 33 courses yannouncements, answers ytest, study planners, content ydrop box, discussion board ye mail zDiagnose: Burke-Litwin (1992) causal model of organisational performance zLiteratuur studie. Drie evaluatie rapporten

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Analysing courses zTable 1: investigated courses. zDescriptionNumber% zInvestigated courses39100 zBeyond classes 615 zLower classes2360 zUpper classes1025

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Analysing courses zTable 2: percentage of use per course of withdraw activities from 33 courses zActivity Number% zAnnouncements 618 zAnswers927 zDiscussion board412 zDropbox 1236 zE mail1752 zGroups1339 zStudy planner2164 zTest1236

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Analysing courses zTable 3: number of hits per activity zHits% zAnnouncements zContent zDiscussion board19903 zDropbox20213 zE mail13542 zGroups36785 zOther65959 zTotal

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Analysing courses zTable 4: zWithdraw activitynumber %Ze% Ze zAddress book zAnnouncements zCollaboration (Chat) zContent zDropbox zDiscussion board zGroup zStaff zUser send mail zOther  Total

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Wat gaat er goed? zTechnische infrastructuur zBovenschools gebruik zAantal erg goede cursussen zButtons in het Nederlands zAanzet tot meer structuur

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Wat kan er beter? zMeer eenduidig gebruik zGebruik announcements zGebruik feed back ydiscussion board yfile exchange ygroups zAantrekkelijker voor leerlingen yanimaties, plaatjes, applets

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink Mogelijkheden zBb inzetten bij klassenoverstijgende projecten zBb inzetten bij lesuitval (keuze lessen) zBb inzetten bij toetsen zBb inzetten bij aansluiting po/vo zBb inzetten bij de communicatie binnen de school (voorbeeld Dirk) zOrganiseer workshops yhoe zet ik een filmpje op Bb zMaak de cursussen toegankelijk (open) voor collega’s (zelf enrollment regelen?)

Tussenrapportage, 17 december Rein Vrielink

Aanbevelingen-borging zICT-beleidsplan ydoelen stellen cursussen in 2007? zManagement yzelf Brainbox gebruiken yregelmatig op de agenda yoverleg met secties zAansturing yICT-werkgroep xvertegenwoordiging management xuitwisseling - successen vieren! xSchoolafspraken over structuur