Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I 101011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Masterproef DGK
Nederlab Laboratory for research on the patterns of change in the Dutch language and culture Kickoff, 25 januari, 2013 Meertens Instituut, Amsterdam.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Correct bronvermelden
Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
Workshop Informatievaardigheden
LITERATUUR ONDERZOEK.
les 6 - bronnen, structuur
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
STRUCTUUR VAN EEN PUBLICATIE 1.TITEL 2.AUTEURS (naam, adres) 3.ABSTRACT (korte inhoud) 4.KEYWORDS (trefwoorden) 5.INLEIDING (context / probleemstelling)
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
IBCN Masterproef Literatuurstudie: Enkele tips en richtlijnen
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
Literatuuronderzoek Bachelor scriptie
Zoeken naar literatuur
Media en Creativiteit 6 - Identiteit
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Privacy, reputation and control
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Onderzoeksvaardigheden
Opsporen en beheren onderwijskundige literatuur Literatuurzoeken: aandachtspunten Kritisch lezen Opfrissen ERIC, PsycINFO Web of Science Opfrissen EndNote.
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Correct bronvermelden
Identiteit CMDMEC01-2 les 4 (5) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Workshop Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Bibliotheek vredespaleis digitale bibliotheek
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Datavisualisatie: search / research: data vinden minor I research Crosslab Lente 2011 I Richard Vijgen, the deleted city, 2011.
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Datavisualisatie als informatie: research into design
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Leerkring POW Fase 4.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Werkstukken en rapporten
Medmec04 les 1 Engagement.
Bibliotheek Instructie
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Workshop Informatievaardigheden
Datavisualisatie: design > flow minor I research Crosslab winter 2011 I
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Het maken van een PWS.
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Transcript van de presentatie:

Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I

eindopdracht kwartaal 5 - een statement waarin je de uitgangspunten /ontwerpprincipes voor de datavisualisatie uit je praktijkopdracht beschrijft. (min woorden, gebruik ook relevant beeldmateriaal). > betrek begrippen die voor jou relevant zijn, zoals: - Data als storytelling: ‘data as beautiful evidence’ (Tufte), datajournalism (Stanford site), datafilters - transparency van data / transparancy voor de user - Selftracking / Datamining (Gary Wolf) - Open Data / open interfaces - een onderzoeksvraag (onderbouwd, afgebakend) voor blok 2. - een literatuurlijst minimaal 5 serieuze bronnen, waaronder 3 zelfgezochte bronnen.

stappenplan 1.oriënteren / inventariseren: (les 1 – 5) inventarisatie actuele thema’s i.k.v. datavisualisatie. > welke thema’s m.b.t datavisualisatie fascineren je, waarom? probeer dit te duiden. > welke principes zet je (onbewust) in bij de praktijkopdracht? idem. > verzamel hierover bronnen: projecten, ontwerpers, artikelen, boeken etc.

2. zoeken naar bronnen: onderzoek versus Google! deskresearch: >bibliotheek! online catalogi: mediatheek HR: OB Rotterdam: > actualiteit - gebruik zoveel mogelijk actuele bronnen - wat is het ‘actueel debat’, wie voert dit? thema's, auteurs.. - vaktijdschriften, krantenartikelen, conferenties etc. > methode: snowball effect - zoek ín de literatuurlijst van een artikel naar bronnen die de auteur heeft gebruikt.

> Internet / Google - zoek specifiek: baken zoektermen af, gebruik specifieke keywords - zet gerichte zoektermen tussen aanhalingstekens - Boolean search > web tools literatuur > Wikipedia - gebruik dit ALLEEN als eerste inventarisatie / orientatie - NIET vermelden als bron - gebruik de primaire bronnen van de auteurs uit de literatuurlijst! voorbeeld:

3. auteurs / relevantie 'oerbronnen' / belangrijkste auteurs = theoretisch kader - primaire / secundaire / tertiaire bronnen - zoek naar klassieke, invloedrijke publicaties. - bepaal welke publicaties baanbrekend zijn geweest. [vaak terugkerende namen als referenties in andere literatuur] - identificeer zo wie toonaangevende auteurs zijn > professionaliteit en deskundigheid - onderzoek de achtergrond van de auteur, bv.betrokken bij universiteiten, academies, toonaangevende bureau's, onderzoeksgroepen etc.

Lev Manovich, Info Aesthetics, release: spring 2011

Vb: datavizualisation + vormgeving : Lev Manovich onderzoeksgroep Info Aesthetics / Dataviz artikel: google scholar Data Visualization as new abstraction and anti-Sublime, gykwpB7P4C&lpg=PA3&ots=S0uW9bSsN6&dq=data%20visualizati on%20%2B%20design%20%2B%20manovich&lr&pg=PA3#v=onep age&q&f=false

4. notatie van bronnen >vermeld altijd alle bronnen: >MLA-stijl, stylesheet Modern Language Association. > literatuurlijst Alfabetisch geordend op de achternaam van de auteur n/mla_literatuurlijst/ > boeken Noteer ALTIJD : 1. de naam van de auteur(s) 2. de titel van het werk 3. informatie over de publicatie: plaats van uitgave, uitgeverij, jaar van uitgave. voorbeeld: Dijck, José van. Het transparante lichaam. Medische visualisering in media en cultuur. Amsterdam: Amsterdam UP, 2001.

> artikelen Noteer ALTIJD: 1. naam van de auteur(s), conform bij een boek, 2. titel van het artikel: enkele aanhalingstekens, 3. naam van het tijdschrift, cursief en gevolgd 4. jaargang, het deelnummer, tussen haakjes jaar van uitgave 5. paginanummers voorbeeld: Altman, Rick. ‘The future of sound studies.’ Iris, nr. 27 (voorjaar 1999): p. 3-9.

5. onderzoeksvraag / (les 6/7) Formuleer een voorlopige onderzoeksvraag voor kwartaal 2 > onderzoeksvraag = basis research (afbakening / specificatie thema) > wat wil je te weten komen over datavisualisatie? > wat is het actuele debat? > wat is het doel? > voor wie is het interessant / relevant? > kenmerken van een onderzoeksvraag: - de vraag is helder geformuleerd - de vraag is afgebakend (specifiek) - de vraag moet beantwoordbaar zijn (conclusie)

voorbeeld onderzoeksvragen: volgens de criteria? - welke rol spelen metaforen in datavisualisatie? - in hoeverre beinvloedt de vorm de inhoud in datavisualiatie? - wat is de relatie tussen datavisualisatie en datajournalism?

relevante auteurs dataviz datavisualisatie / vormgeving Edward Tufte David McCandless Lev Manovich data als informatie / kennis Yuri Engelhardt review Tufte Gerlinde Schuller Hans Rosling Joy of Stats datajournalism selftracking Gary Wolf zie voor meer bronnen: lijst met resources!

relevante vormgevers / projecten dataviz Lusthttp://lust.nl/scraper/ Gerlinde Schuller Niels Schrader selftracking: Richard Vijgenhttp:// Remy Jon Ming Catalogtreehttp:// Aaron Koblinhttp:// Jonathan Harris Viegas & Wattenberg open data:

opdracht 5: in class opdracht voorbereiding op het statement -motivatie / onderbouwing van je onderzoeksthema [min. 5 tekstuele bronnen en relevante projecten] -relatie met de praktijkopdracht - voorlopige literatuurlijst [let op de notatie] verwerk de criteria uit bronneninstructies -voorlopige onderzoeksvraag [denk aan de criteria!]

beoordelingscriteria - motivatie, actualiteit, originaliteit - onderbouwing, juist gebruik van definities / terminologie - onderzoeksvraag: concretisering, afbakening, verdieping - toepassing criteria / notatie bronnen / literatuurlijst - verzorging (spelling / grammatica, volledigheid etc.) - proces (volledigheid opdrachten, participatie)